پوست, پوست و مو

درمان سریع خشکی پوست در فصول پاییز و زمستان

درمان سریع خشکی پوست

خشکی پوست

خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که در فصل پاییز و زمستان بیشتر رواج می یابد. مراقبت از پوست، همیشه ضروری است، اما در ماه های زمستان لزوم آن بیشتر می‌شود. زیرا در زمستان با سردتر شدن هوا، سطح رطوبت پوست کاهش می یابد. با مرطوب نگه داشتن پوست، می‌توانید از خشکی، خارش و ترک خوردن پوست در زمستان جلوگیری کنید. اما، همه چیز به مصرف مرطوب کننده، محدود نمی‌شود. برای مراقبت از پوست و درمان سریع خشکی پوست باید کارهایی دیگری را نیز انجام دهید.

نگران نباشید!در این مقاله همه چیز را توضیح داده ایم.

درمان سریع خشکی پوست

چه عواملی سبب خشکی پوست می‌شود؟

وقتی پوست شما به اندازه‌ی کافی چربی محافظ نداشته باشد، رطوبت از آن خارج می‌شود و هنگامی که در خارجی‌ترین لایه‌ی پوست شما آب کافی وجود ندارد، پوست خشک می‌شود. طبق مطالعات انجام شده در زمستان که رطوبت محیط پایین است این اثر تشدید می‌شود.

موارد زیر از دلایل دیگر خشکی پوست است.

  • استفاده‌ی بیش از حد از صابون و آب داغ
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی قوی
  • انواع خاصی از بیماری‌های پوستی
  • افزایش سن و پیری

چرا خشکی پوست مهم است؟

خشکی پوست به خودی خود مسئله‌ی بزرگی نیست، اما ممکن است مشکلات زیر را برای شما ایجاد کند.

  • خارش پوست
  • ضخیم و زبرشدن مناطقی از پوست
  • ایجاد ترک های دردناک
  • درماتیت سبورئیک، که طی آن پوست قرمز، ملتهب و پوسته پوسته می شود.
  • اگزما، که به صورت لکه‌های گرد، پوسته پوسته، خارش دار و قرمز روی پوستشما ظاهر می شود.
  • عفونت باکتریایی
  ۱۰ نکته مهم که قبل از انتخاب ضد آفتاب کودکان باید بدانید!

چگونه می‌توانید خشکی پوست را درمان کنید؟

اولین گام درمان سریع خشکی پوست، شناسایی علت آن است. هوای زمستانی یکی از دلایل اصلی خشکی پوست است. اما اگر پوست شما بسیار خشک است، ممکن است بخواهید درباره ی مشکلات احتمالی دیگر با پزشک خود صحبت کنید.

پزشک ممکن است بتواند در کشف علت خشکی پوست و چگونگی جلوگیری از آن به شما کمک کند. مثلاً ممکن است به شما توصیه کند از تماس با برخی محصولات یا مواد شیمیایی بپرهیزید.

۵ درمان سریع خشکی پوست

۱-از آب داغ کمتری استفاده کنید.

شاید فکر کنید غوطه ور شدن در آب، ایده‌ی خوبی برای هیدراته کردن پوست است، اما حقیقت این است که آب، گاهی خشکی پوست را بدتر می‌کند، به ویژه اگر از آب داغ و صابونی استفاده کنید. شستن بیش از حد پوست، چربی‌های محافظ آن را از بین می‌برد. به همین دلیل، پوست شما خشک می‌شود.

درمان سریع خشکی پوست

کاری که باید انجام دهید این است که مدت کمتری در حمام بمانید (۱۰ دقیقه یا کمتر) و از آب گرم به جای آب داغ استفاده کنید.

۲-از صابون کمتری استفاده کنید.

مصرف بیش از حد صابون یا ضد عفونی کننده‌ی دست آن را خشک می‌کند. پس کمتر از صابون و ضد عفونی کننده‌ی دست استفاده کنید. صابون را فقط در زمان و جایی که به آن احتیاج دارید، استفاده کنید؛ یعنی زیر بغل، کشاله‌ی ران و روی پای خود. همچنین، توصیه می کنیم برای درمان سریع خشکی پوست خود از صابون‌های ملایم و بدون عطر استفاده کنید که کمتر باعث خشکی پوست می شوند.

  مرطوب کننده پوست خشک
درمان سریع خشکی پوست

۳-پوست خود را مرطوب کنید.

مرطوب کننده‌ی پوست سلاح مهمی در زرادخانه‌ی شماست که با کمک آن می‌توانید با خشکی پوست خود مبارزه کنید. مرطوب کننده‌های مناسب خشکی پوست را درمان و از ایجاد آن جلوگیری می‌کنند. چهار نوع مرطوب کننده‌ی اصلی که برای درمان سریع خشکی پوست وجود دارد که بدون نسخه در دسترس شما هستند.

پوست خود را مرطوب کنید.

-پماد مرطوب کننده

پماد بیشترین میزان رطوبت را در پوست شما به دام می اندازد، اما گاهی ممکن است چرب باشد. وازلین (ژله ی پترولیوم) نمونه‌ای از این نوع مرطوب کننده است.

-روغن مرطوب کننده

هرچند، نسبت به پمادها چربی کمتری دارد، در مبارزه با خشکی پوست مؤثر است. روغن بچه، روغن معدنی و روغن حمام از این دسته اند.

-کرم مرطوب کننده

استفاده از بهترین کرم مرطوب کننده برای درمان سریع خشکی پوست نسبت به پمادها یا روغن‌های دیگر محبوبیت بیشتری دارد. زیرا پوست شما راحت تر آن را جذب می کند. یک نمونه‌ی آن کرم دست است.

لوسیون مرطوب کننده

به طور کلی، کمترین چربی را دارد، اما به دلیل داشتن الکل بیشتر، نسبت به گزینه‌های دیگر خاصیت مرطوب کنندگی کمتری دارد. بعد از شستن پوست خود، آن را آهسته خشک کنید. سپس، بلافاصله پماد، روغن، کرم یا لوسیون خود را بمالید. مرطوب کردن پوست بعد از شستشوی آن به درمان سریع خشکی پوست شما کمک می‌کند تا حد ممکن رطوبت را در پوست خود به دام اندازید.

محافظت از پوست

برای محافظت از پوست در برابر وزش باد شدید، باران و برف، به پوشیدن دستکش و روسری عادت کنید. همچنین، کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید. آفتاب زمستان به اندازه‌ی آفتاب تابستان آسیب رسان است، بنابراین ضد آفتاب طیف گسترده (که پوست را از UVA و UVB محافظت کند)، به قسمت‌هایی از پوست خود که در معرض آفتاب است، بمالید.

  عاداتی که موهایتان را به باد می دهند

مرطوب سازی هوا

سیستم‌های گرمایشی، هوا را خشک می کنند. بنابراین، یک دستگاه بخور را در خانه‌ی خود (به خصوص در اتاق خواب) نصب کنید تا هوای منزلتان مرطوب شود. دستگاه بخور برای درمان سریع خشکی پوست بسیار تاثیر گذار می باشد.

نوشیدن آب

بیشتر مردم در زمستان تمایل کمتری به نوشیدن آب دارند و به نوشیدنی های گرمی نظیر کاکائو و چای رو می آورند. اگر شما هم این گونه‌اید، فراموش نکنید که پوست شما به هیدراته شدن تمام و کمال از درون و بیرون نیاز دارد. پس برای جلوگیری و درمان سریع خشکی پوست خود کمی آب گرم را با لیمو بنوشید تا پوستتان شاداب و هیدراته شود.

مرطوب سازی شبانه

نواحی خشک‌تر پوست مانند دست، پا، آرنج و زانوها نازک‌تر از قسمت‌های دیگر است. این نواحی، زودتر از بخش های دیگر رطوبت خود را از دست می دهند. هنگام شب لایه‌ی ضخیمی از مرطوب کننده را روی پوست خود بمالید، سپس از دستکش و جوراب نخی استفاده کنید تا رطوبت تا صبح حبس شود.

لایه برداری پوست

غالباً لایه برداری پوست را در فصل زمستان فراموش می کنیم، به ویژه لایه برداری دست هایمان را. اگر سلول‌های مرده خیلی زیاد باشند، رطوبت نمی‌تواند وارد شود. پس، یک ماسک لایه بردار پیدا کنید و آن را روی صورت، دست‌ها و لب های خود استفاده کنید، سپس بلافاصله از مرطوب کننده استفاده کنید تا پوستتان نرم تر شود. استفاده از شوینده‌ی لایه بردار بدن نیز در زمستان مفید است.

  یک درمان طبیعی برای خشکی مو

۴-از سمومی نظیر آلرژن و مواد تحریک کننده، بپرهیزید.

اگر اگزما، درماتیت یا پسوریازیس دارید، باید از آلرژ‌ن‌ها و محرک‌هایی که ممکن است سبب آغاز یا شعله‌ور شدن این بیماری ها شود، بپرهیزید. پوست در زمستان شکننده‌تر است، بنابراین، برای درمان سریع خشکی پوست در این فصل از پارچه‌های محرک (مانند پشم) و شوینده های حاوی مواد شیمیایی دوری کنید. به جای آن، از بهترین شوینده صورت و مرطوب کننده‌های ملایمی استفاده کنید که برای پوست‌های حساس طراحی شده اند. علاوه بر این، از «گلوتاتیون» کمک بگیرید.

این ماده به عنوان «آنتی اکسیدان اصلی» شناخته شده است و به سم زدایی بدن کمک می کند. ترکیبات سمی دارای رادیکال آزاد، معمولاً با گلوتاتیون ترکیب و از بدن خارج می شوند.

۵-از ماسک‌های خانگی استفاده کنید.

ماسک های آبرسان خانگی رطوبت مورد نیاز پوست را در ماه های زمستان فراهم می کنند. پس، از مرطوب کننده‌های طبیعی ای مانند عسل، آووکادو، ماست، روغن زیتون، روغن جوجوبا، روغن بادام، موز و آلوئه ورا استفاده کنید. هر چه را دوست دارید با هم مخلوط کنید تا یک کرم یا خمیر بسازید. سپس، برای آبرسانی ماندگار، آن را حدود ۱۰ یا ۳۰ دقیقه روی پوست خود بگذارید.

منبع سایت lafarrerr نویسنده ناشناس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *