استایل آقایان, اکسسوری مردانه, مد و استایل

دکمه سردست و انواع آن

دکمه سردست و انواع آن

دکمه سردست

کلمه دکمه سردست ما را به یاد استایل های خیلی رسمی در مهمانی های مجلل می اندازد، درست است که بسیاری افراد ترجیح می دهند دکمه سردست را با لباس های رسمی و تاکسیدوها بپوشند اما این اکسسوری با استایل های بسیار متنوعی تناسب دارد. با ما همراه باشید تا با انواع دکمه سردست، تاریخچه و نوع پوشش متناسب با آن را بیان کنیم.

انواع دکمه سردست

دکمه سردست یک اکسسوری مردانه است که برای بستن سر آستین برخی پیراهن ها مورد استفاده قرار می گیرد. دکمه سردست جایگزینی برای دکمه های معمولی است که به سرآستین پیراهن دوخته می شوند. اگر می خواهید این دو را به راحتی تفکیک کنید، باید بدانید که اگر دکمه به آستین دوخته شود، دکمه معمولی بوده و اگر قابل جدا شدن باشد، دکمه سردست است.

دکمه سردست هم مانند دکمه معمولی دارای اندازه، شکل، استایل و جنس های گوناگون است، اما نسبت به دکمه معمولی تمایز بیشتری ایجاد کرده و آیتمی تزئینی تر محسوب می شود. گرچه اکثر ما دکمه سردست را با استایل های رسمی مرتبط می دانیم، اما در حقیقت می توان آن را با انواع استایل ها ست کرد.

اولین زمان استفاده از دکمه سردست

اولین زمان استفاده از دکمه سردست به دهه ۱۶۰۰ میلادی برمی گردد؛ هرچند تا قرن ۱۸ام نیز هنوز استفاده از این وسیله امر رایجی نبود. در ابتدا سرآستین ها را با روبان یا بندی به هم وصل و گره می زدند. بعدها استفاده از دکمه های معمولی رایج شد یا دکمه هایی که دو تکه بود و از دو طرف وارد آستین می شد و در هم چفت می شد. این دکمه های دو طرفه در واقع شکل اولیه دکمه سردست بودند. اما از اواسط قرن نوزدهم استفاده از آن به شکل امروزی بین مردان طبقات اجتماعی متوسط و بالا رایج شد.

  مانتوهای ترندی و جذاب لینن یا لنین راه راه 1402

یکی از مهم ترین عواملی که باعث گسترش استفاده از اکسسوری های این چنینی شد، انقلاب صنعتی بود. دکمه سردست دیگر در انواع رنگ ها، مدل ها و جنس ها به صورت انبوه تولید می شد و در اوایل دهه ۱۹۰۰ تبدیل به اکسسوری محبوب مردان انگلیسی و آمریکایی شد. نمونه های آنتیک و قیمتی این دکمه ها از سنگ های قیمتی یا به صورت میناکاری های رنگی با طرح های هندسی رایج بود.

در دهه ۱۹۵۰ بعد از جنگ جهانی دوم استفاده از اکسسوری هایی مانند جعبه سیگار، پین کروات، ساعت، حلقه، گیره پول و دکمه سردست برای مردان اهمیت زیادی پیدا کرد. اما در دهه ۱۹۷۰ تب وتاب استفاده از این اکسسوری ها برای مردان از بین رفت و اغلب پیراهن ها دکمه معمولی داشت. در دهه ۱۹۸۰ دوباره دکمه سردست های آنتیک با پیراهن های سنتی مد شد و تا امروز استفاده از این اکسسوری برای مردان محبوب است. امروزه دکمه سردست یک اکسسوری لوکس محسوب می شود که برای رویدادهای رسمی، در لباس داماد و مهمانی ها استفاده می شود.

انواع مختلف دکمه سردست

دکمه سردست ها از لحاظ طراحی، رنگ و جنس در گستره ی بی نهایتی هستند. امروزه برای ساخت این اکسسوری از فلز و شیشه گرفته تا پارچه و پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد. اما از نظر طراحی و فرم کاربردی، این دکمه ها چندین شکل معمول دارند که در این بخش با آنها آشنا خواهیم شد.

دکمه سردست Bullet Back

به این مدل که پشت فشنگی نیز گفته می شود، دکمه به جای یک پایه دو میله دارد که در انتها، یک استوانه شبیه به فشنگ بین این دو میله قرار گرفته و می چرخد. همین طراحی باعث می شود که وقتی شما دکمه را از جادکمه رد کردید و استوانه را چرخاندید دیگر خیالتان راحت باشد که دکمه نخواهد افتاد. راحتی استفاده و اطمینان از استحکام این دکمه سردست باعث شده بین آقایان زیادی محبوب باشد. این مدل برای موقعیت های رسمی و کاری مناسب است. نام دیگر این مدل Torpedo است. خیلی قیمت گرانی ندارد و طراحی دکمه آن می تواند هر سبکی باشد.

  بهترین شومیزهای دخترانه‌ی رنگ شاد و روشن + پیشنهاد خرید

دکمه سردست Whale Back

به این دکمه پشت نهنگی گفته می شود. این مدل معمولا دکمه ای با سطح صاف دارد که مثل گوشواره میخی یک پایه دارد. در انتهای پایه یک تکه فلز اهرمی و متحرک وصل شده که شبیه به دم نهنگ است و به همین خاطر به آن پشت نهنگی می گویند. بعد از ردکردن این دکمه از جادکمه می توانید دم نهنگ را بچرخانید تا دکمه ثابت شود. استفاده از این دکمه بسیار آسان است. این دکمه از رایج ترین مدل هاست و به آن Swivel هم گفته می شود.

دکمه سردست Fixed Backing

در دکمه ی پشت ثابت همان طور که از نامش پیداست، تمام قطعات ثابت هستند و هیچ قسمتی متحرک نیست. شبیه به یک گوشواره میخی است که پشتی نگه دارنده اش به انتهای پایه متصل شده است. برخلاف اسمش ثبات و استحکام این دکمه روی سرآستین صددرصدی نیست و استفاده از آن هم چندان راحت نیست. تصور کنید جادکمه ای تنگ تر از قسمت انتهایی این دکمه باشد قطعا به سختی رد خواهد شد یا برعکس اگر گشادتر باشد احتمال بازشدن سرآستین و افتادن دکمه زیاد است. به این مدل Stud هم گفته می شود.

دکمه سردست Chain Link

دکمه سردست زنجیره ای شامل دو دکمه ی کاملا یکسان است که با یک زنجیر به هم وصل می شوند. به خاطر انعطاف زنجیر نسبت به میله ممکن است فرم شل و آزادی به سرآستین بدهد که شاید برای موقعیت های نیمه رسمی و غیررسمی مناسب تر باشد. از طرفی این آزادی سرآستین باعث می شود اکسسوری ها بهتر دیده شوند. در این مدل دکمه ها طوری طراحی می شوند که از هر دو طرف به آسانی عبور کنند.

  استایل کژوال مردانه چیست؟

دکمه سردست Ball Return

این مدل تقریبا شبیه به دکمه سردست پشت ثابت است با این تفاوت که قسمت پشتی دکمه یک توپک سنگین و گرد است. برای اینکه استحکام بسته ماندن این دکمه بیشتر شود از فلزات سنگین برای ساخت توپک استفاده می کنند. با توجه جنس و وزن فلز به کاررفته در ساخت این دکمه، اغلب این نوع دکمه سردست ها گران قیمت هستند. البته اگر دنبال دکمه سردست سبک هستید اصلا سراغ این مدل نروید.

دکمه سردست Locking

دکمه سردست قفل دار در انتهای پایه یک قفل شبیه به قفل ساعت یا دستبندهای فلزی دارد. این مدل بسیار مدرن است و به خاطر قفل شدن به هیچ وجه امکان ندارد باز شود و بیفتد. استفاده از آن راحت است و به خاطر نوآوری استفاده شده در آن، استایل مد روزتری را برایتا ن رقم می زند.

دکمه سردست Knotted

به این دکمه سردست گره ای می گویند. دکمه سردست گره ای، پارچه ای است و از گره های تزئینی نخ های ابریشمی درست می شود. این مدل مناسب استایل های غیررسمی و کژوال است. تنوع رنگی گسترده ای دارد، ارزان ولی بادوام است و استفاده از آن بسیار آسان است. دو طرف این دکمه کاملا شبیه به هم است و با بندی دو دکمه به هم متصل می شوند.

  بهترین و به روزترین پیشنهادها برای خرید مانتو برای افراد چاق

دکمه سردست، برای موقعیت های مختلف

بسیاری از آقایان فکر می کنند فقط شب دامادی یا در مهمانی های فوق مهم باید از دکمه سردست استفاده کنند. اما واقعیت این است که دکمه سردست هم یک اکسسوری مثل ساعت، پاپیون یا حلقه است و اگر مدل مناسبی را انتخاب کنید، همیشه می توانید از آن استفاده کنید.
اگر قرار است به یک رویداد یا مهمانی رسمی شب بروید و می خواهید ظاهری معقول و کلاسیک داشته باشید، بنابراین باید دکمه سردست هایی با طراحی ظریف و ساده و از جنس نقره، طلا یا پلاتینیوم انتخاب کنید. شاید وجود چند نگین هم در طراحی دکمه پیشنهاد بدی نباشد. اما اگر قرار است به مهمانی رسمی روز بروید دکمه سردستی که با مروارید یا سنگ های قیمتی تزئین شده، انتخاب بهتری است. در موقعیت های کژوال هم دکمه سردست هایی با طراحی های فانی، نمادین و رنگی انتخاب کنید.

اگر خوره ی اکسسوری باشید، ممکن است دلتان بخواهد در استایل کاری هم از دکمه سردست استفاده کنید. اگر مدل مناسبی انتخاب کنید، این میزان از توجه به جزئیات، تصویر بسیار جذاب و قدرتمندی از شخصیت شما در نگاه همکاران و کارمندانتان به وجود می آورد. مثلا می توانید براساس نوع شغل خود طراحی خاصی برای دکمه سردست در نظر بگیرید.
مطمئن ترین رنگ ها برای دکمه سردست نقره ای، سفید، مشکی و آبی هستند که با هر رنگ پیراهنی خوش ترکیب خواهند بود. اما اگر رنگ خاصی مثل صورتی یا قرمز را انتخاب کردید می توانید آن را با کروات، پاپیون، دستمال گردن یا پوشت خود ست کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *