اخبار مد

فست فشن، آلودگی محیط زیستی

آسیب­های زیست‌محیطی صنعت فست‌فشن چیست؟

آسیب های فست فشن به محیط زیست | صنعت فشن، بعد از صنعت نفت، دومین آلاینده بزرگ در جهان است. موارد زیر تمام آسیب­های زیست‌محیطی صنعت فست‌فشن را شرح می­دهد:

۱-آلودگی آب­ها

در بیشتر کشورهایی که پوشاک تولید می­شود، فاضلاب­های سمی تصفیه نشده از کارخانه­ های پارچه سازی، مستقیما به رودخانه­ ها ریخته می­ شوند.این فاضلاب، حاوی مواد سمی مانند سرب، جیوه، آرسنیک و غیره است. این مواد برای زندگی آبزیان و سلامتی میلیون­ها نفر از مردم کنار این رودخانه ­ها مضر است. این آلودگی به دریا نیز می ­رسد و سرانجام در سراسر کره زمین گسترش می­یابد.

یکی دیگر از منابع عمده آلودگی آب، استفاده از کودهای شیمیایی تولید پنبه است که به شدت منابع آبی را آلوده می­کند.

چی بپوشم
چی بپوشم

۲-مصرف آب صنعت مد

صنعت مد، یکی از مصرف‌کنندگان عمده آب است.مقدار زیادی آب شیرین برای رنگ‌آمیزی و تکمیل تمام لباس­ های ما استفاده می­شود. به عنوان مثال، به ازای هر تُن پارچه رنگ شده، ۲۰۰ تن آب شیرین مصرف می­شود.۲.۶ درصد از آب شیرین جهان صرف تولید پنبه می­شود. این در حالی است که۷۵۰ میلیون نفر در جهان به آب شرب دسترسی ندارند.

۳-آلودگی میکرو الیاف فست‌فشن (نمونه­ی «هر آنچه کنی به خودت برمی‌گردد»)

هر بار که ما لباس مصنوعی (پلی استر، نایلون و غیره) را می­شوییم، حدود ۷۰۰۰۰۰ ریز الیاف (میکروالیاف)، در آب آزاد می­شود و به اقیانوس­ها راه می­ یابد؛ موجودات کوچک آبزی، این میکروالیاف را می­بلعند؛ سپس توسط ماهیان کوچک و بعدا از آن توسط ماهیان بزرگتر خورده می­شوند و پلاستیک را در زنجیره غذایی ما وارد می‌کنند.

در مورد این معضل چه می­توانیم انجام دهیم؟

الیاف مصنوعی نخرید. به‌جای الیاف مصنوعی، از الیاف طبیعی یا نیمه‌مصنوعی استفاده کنید.

لباس‌ها را فقط در صورت نیاز بشویید.

لباس‌ها را در دمای پایین­تر (۳۰ درجه سانتیگراد) بشویید.

۴-آسیب های فست فشن به محیط زیست : مشکل زباله صنعت فست‌فشن

فست‌فشن، لباس یک­بارمصرف به ­ما تحویل می­دهد؛ بنابراین ما بیشتر و بیشتر زباله‌های نساجی تولید می­کنیم. یک خانواده در دنیای غرب، سالانه به‌طور متوسط، ​​۳۰ کیلوگرم لباس دور می­اندازد، که از میان آن­ها، فقط ۱۵٪ بازیافت یا اهدا می­شوند و بقیه مستقیما به محل دفن زباله ارسال شده یا سوزانده می­شوند.تجزیه الیاف مصنوعی، ازجمله پلی‌آمید یا پلی­استر، تا ۲۰۰سال طول می­کشد. الیاف مصنوعی در ۷۲٪ لباس‌های ما استفاده می­شود!

  فست فشن و پیامد های آنها

۵-مواد شیمیایی در صنعت فست‌فشن

مواد شیمیایی، یکی از اجزای اصلی لباس ما هستند؛ که از آن‌ها درهنگام تولید الیاف، رنگرزی و… لباس‌های ما استفاده می­شود.استفاده زیاد از مواد شیمیایی در کشاورزی پنبه، همراه با آلودگی گسترده آب شیرین و اقیانوس­ها و تخریب خاک، باعث ایجاد بیماری و مرگ زودرس درمیان پنبه‌کاران می‌شود.برخی از این مواد، برای مصرف کننده­ای که خود ما باشیم، نیز مضر هستند.

۶-انتشار گازهای گلخانه ای در صنعت فست‌فشن (مد سریع)

آسیب های فست فشن به محیط زیست صنعت فست‌فشن، ۱۰ درصد از انتشار کربن در جهان را تشکیل می­دهد.غول فست‌فشن، به دلیل انرژی مصرفی در طول تولید، ساخت و حمل و نقل میلیون­ها لباس خریداری شده در سال، گازهای گلخانه­ ای زیادی تولید می­کند.الیاف مصنوعی (پلی استر، اکریلیک، نایلون و غیره)، که در اکثر لباس­ های ما استفاده می­شود، از سوخت فسیلی ساخته شده و باعث می­شود که تولید انرژی بسیار بیشتری نسبت به الیاف طبیعی داشته باشد.

۷-تخریب خاک ناشی از صنعت فست‌فشن

تخریب خاک، تهدید بزرگی برای امنیت غذایی جهانی است و همچنین به گرم شدن کره زمین کمک می­کند.

صنعت فشن از راه­ های مختلف، سهم عمده­ای در تخریب خاک دارد:

 -چرای بی‌رویه مراتع، توسط گوسفندهایی که برای تولید پشم پرورش داده شده ­اند.

-تخریب خاک، به‌دلیل استفاده گسترده از مواد شیمیایی برای رشد پنبه.

 -جنگل‌زدایی ناشی از الیاف چوبی مانند ابریشم مصنوعی.

۸- آسیب های فست فشن به محیط زیست : تخریب جنگل‌های بارانی ناشی از صنعت فست‌فشن

هرساله هزاران هکتار از جنگل‌های در معرض خطر، قطع شده و مزارع درختانی جایگزین آن‌ها می­شوند که برای ساخت پارچه­ های چوبی مانند ریون، ویسکوز و مودال مورد استفاده قرار می‌گیرند.ازدست دادن جنگل‌ها، اکوسیستم و جوامع بومی را تهدید می­کند.

همانطور که ملاحظه می­شود، محیط‌ زیست در زندگی انسان­ ها تاثیر مستقیم دارد و اثر هر کاری که انسان­ها انجام می­دهند، به خودشان برمی­ گردد.شما چه­ کاری برای حفظ محیط زیست انجام می­دهید تا از آسیب های فست فشن به محیط زیست جلوگیری کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *