اخبار مد

لباس هایی که بعد پنج هزار سال هنوز آن را می پوشیم !

لباس

دوستان من تا حالا از خودتان پرسیدید که لباس هایی که الان می پوشید از کجا آمده اند ؟ از چه زمانی مردم لباس هایی شبیه الان می پوشیدند ؟ گذشتگان ما چجوری لباس می پوشیدند ؟ اگر جواب شما مثبت است پس ادامه  این مقاله را از  دست ندهید تا با یکی از جذاب ترین  و تاثیر گذارترین سبک های پوشش تاریخ که تاکنون هم باقی مانده است و هنوز آن را می پوشیم  آشنا شوید.

اگر بخواهیم به سه هزار سال قبل از میلاد باز گردیم در نقاشی  و نقش برجسته ها خواهیم دید که مردمان باستان  استایلی متفاوت از ما داشتند ، زنان و مردان دامن ها کوتاه یا بلند می پوشیدند ، تکه پارچه ای یک تکه را به دور خود می پیچیدند و با کمربند یا سنجاقی آن را وصل می کردند ،و برای پوشش خود فقط پیراهن های بلند یکسره بافته شده از پشم یا الیاف گیاهی به تن داشتند و  اما از کجا تونیک و شلوار رواج یافت که در شکل تکامل یافته ی خود به کت و شلوار امروزی تبدیل شده است؟

نقاشی و نقش برجسته ها

مادها اولین افرادی که شلوار می پوشدند

ماد ها یکی از گروه های اصلی نژاد آریایی ها بودند که در ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد وارد ایران شدند و در ناحیه ی غربی کشور ساکن شدند آن ها به دلیل آشوب فراوان آن زمان جنگ جویان قهاری بودند که به اسب سوار و مهارت های مبارزه ای بسیار اهمیت می دادند اما در عین حال هنر و فرهنگی که به جای گذاشتند آن قدر عمیق و شگفت انگیز بوده است که تا کنون نیز باقی مانده است ، یکی از سنت هایی که حتی بعد از گذشت نزدیک به پنج هزار سال از بین نرفت بلکه هر روز رشد یافت پوشش آن ها است. آن ها برای اولین بار در تاریخ از شلوار استفاده کردند که باعث تحول زیادی در مد ها ی پس از خود  شد.

  ترکیب مد و فناوری که دنیا را تکان داد

همان طور که گفته شد قوم ماد سوارکار و مبارز بودند به همین دلیل می بایست لباسی متناسب با آن می پوشیدند به همین دلیل بجای استفاده از پیراهن های یکسره بلند تونیک و شلوار را اختراع کردند . این ترکیب که اوایل فقط در جنگ استفاده می شد پس از مدتی به دلیلی راحتی و  محافظت کامل بدن از سرما و آسیب های محیطی ، به لباس رسمی ماد ها تبدیل شد و آرام آرام به سایر کشور های غربی نیز نفوذ کرد و به در طول زمان به یکی از آیتم های جدا ناپذیر پوشش هر فرهنگی تبدیل شد

 

اولین مدل تونیک آستین دار جهان

قد این پیراهن جلو بسته تا نیمه ران می رسید و یقه ای ساده و گرد داشت ، آستین های آن راسته بودند که در هنگام نبرد به فرد آزادی عمل بدهد ، در آن زمان تکنیک های دوخت  ساده تر بودند و آستین مستقیم به بالاتنه وصل می شد و در زیر بغل آن مرغکی قرار می دادند . یکی از اکسسوری های پرکاربرد آن ها که اکنون یکی از ترند های مد به حساب می آید کمربند های بلند و باریکی بود که آن را گره می زدند و  بر روی آن خنجر و شمشیر گاهی کیسه ی پول خود را وصل می کردند.

  آینده مد: شلوار جین تجزیه‌پذیر، دوچرخه‌سواری لوکس
اولین مدل تونیک آستین دار جهان

شلوار رکابدار اختراع ایرانیان

شلوار هایی که ماد ها می پوشیدند از بالا به تدریج کم می شد و در قسمت مچ با نواری به  پا محکم می شد  اما نکته جال این شلوار ها این بود که که نواری دیگری در لبه آن می دوختند تا پشت پا قرار گیرد و هنگام  سوارکاری در رکاب اسب قرار گیرد . این مدل شلوار را امروزه در لباس ژیمناستیک و سوارکاری نیز می بینیم که ریشه ای ایرانی و پنج هزار ساله دارد .

شلوار رکابدار اختراع ایرانیان

جٌبّه و شنل باستانی ،  کت و پالتو امروزی

جبه یا شنل  که از پوست حیوانات وحشی ساخته می شدند پوششی برای درباریان و اشراف به حساب  می آمد  و شکل های مختلفی داشت ، گاهی با آستین و شبیه قبا و گاهی تنها یک مستطیل ساده بودند که به وسیله دو بند بر روی شانه قرار می گرفتند ، شاید آن ها شکل اولیه ی کت و پالتو های امروزی باشند که از آن ها استفاده می کنیم

جٌبّه و شنل باستانی ، کت و پالتو امروزی

شیرینی مطاله تاریخ در این است که می توانیم جواب پرسش ها و راز و رمز های پنهان فرهنگ جامعه خود را بدانیم و با آگاهی از آن از سیر تحول پیشرفت انسان ها آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *