پوست, پوست و مو

چه چیزی می‌تواند از چروک دست‌ها جلوگیری‌کند؟

اگر لکه‌های پیری، چین و چروک پوست یا سایر علائم پیری آزارتان می‌دهند، می‌توانید دست‌هایی با ظاهر جوان‌تر داشته باشید. با پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه دانش پوست، می‌توان علائم چروک دست را با خیال راحت و بدون از کار افتادگی، از بین برد.

چروک دست

لکه‌های پیری

لکه‌های پیری در دست‌ها، با افزایش سن ظاهر می‌شوند. این لکه‌ها با سن و مدت زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب، اندازه و ابعاد بزرگتری به خود می‌گیرند.
برای درمان لکه های پیری و چروک دست، شما گزینه‌های مختلفی پیش‌رو دارید. متخصصین پوست می‌توانند به طور موثر این لکه‌ها را از دست هایتان زدوده و یا آن‌ها را کمرنگ کنند. این روش‌ها به صورت زیر انجام می‌شوند.

  • کرایوتراپی یا سرما درمانی (فریز کردن)
  • لیزر درمانی
  • لایه برداری شیمیایی
  • میکرودرم ابریژن
  • کرم‌ها و لوسیون‌های روشن کننده پوست

کرم‌ها و لوسیون‌ها، اگرچه دوره درمان طولانی‌تری دارند اما هزینه کمتری را متوجه شما می‌کنند.

چروک دست‌ها

لکه‌های زبر و پوسته پوسته (AKS)

اگر پوست روشنی دارید و مدت زمان کمی بدون محافظ در معرض نور خورشید قرار گرفته‌اید، ممکن است متوجه لکه‌های زبر روی پوست‌تان و چروک دست‌تان شده باشید. لکه‌های زبر بیشتر در دست‌ها اتفاق می‌افتند، زیرا دست‌ها بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند.

پوسته‌های زبر ممکن است کراتوز اکتینیک (AKs) باشند که توده‌های پیش سرطانی هستند. کراتوزهای اکتینیک در افرادی با پوست روشن و سنین ۴۰ سال یا بالاتر اتفاق می‌افتند. همچنین اگر از تخت‌های برنزه استفاده می‌کنید و یا در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که تابش خورشید در آن زیاد است ممکن است زودتر در معرض این بیماری قرار بگیرید.

راه‌های درمانی که متخصصین پوست در مورد کراتوز اکتینیک پیشنهاد می‌کنند عبارتند از

  • کرایو تراپی (سرما درمانی)
  • لایه برداری شیمیایی
  • تراشیدن یا برداشتن بافت
  • درمان فتودینامیک

از دست دادن طراوت و جوانی

زمانی که دست ها طراوت و جوانی خود را از دست می دهند، پوست شل شده و شکلی مانند کاغذ کرپ (کاغذ نازک چروک دار که در آذین بندی و کاردستی استفاده می شود) به خود می‌گیرد. با از دست دادن طراوت در دست‌ها، عروق آن نیز خود را بیشتر نشان می دهند.

  رنگ موی طبیعی

برای بازیابی طراوت و فربهی دست‌ها و رفع چروک دست، متخصصین پوست راه‌های زیر را پیشنهاد می‌دهند.

  1. پر کننده (فیلِر)
  2. چربی‌هایی که از سایر نقاط بدن تهیه می شود.

یکی از پر کننده‌هایی که می توانید برای درمان دست هایتان استفاده کنید، کلسیم هیدروکسیل‌آپاتایت است. با این پر کننده بازگشت فربهی و طراوت دستان‌تان را خواهید دید و معمولا نتایج آن از ۶ ماه تا ۱ سال باقی می ماند.

برای بازگرداندن طراوت و توپری به دست‌ها از دیگر پرکننده ها نیز استفاده می شود. بعضی اوقات چربی خود فرد می تواند مؤثرترین گزینه باشد. متخصص پوست که تجربه جوانسازی دست با پرکننده (یا چربی) را دارد می‌تواند بهترین راه حل را به شما پیشنهاد کند.

عروق قابل مشاهده

در حالی که تزریق پرکننده یا انتقال چربی می‌تواند باعث بازگشت طراوت و جوانی پوست شود، برخی از رگ‌ها برای پنهان شدن با یک پرکننده یا انتقال چربی بسیار بزرگ هستند.

اگر عروق بزرگ شما را آزار می دهند، متخصص پوست می تواند به راحتی و به صورت ایمن آن را درمان کند. امروزه درمان با لیزر به عنوان یک روش معالجه درمانی به کار می رود. طی این روند، متخصص پوست، فیبر لیزری را به داخل ورید وارد کرده و سپس لیزر را روشن می کند. این کار رگ را از بین برده و به تدریج رگ مورد نظر ناپدید می شود.

اسکلروتراپی نیز می‌تواند گزینه دیگری باشد. در این روش، متخصص پوست ماده ای را به داخل ورید تزریق کرده تا آن را از بین ببرد. این کار ورید را به آرامی ناپدید می کند.

  میکرودرم ابریژن چیست و چه فایده ای برای پوست دارد؟

چروک دست ( داشتن ظاهری مانند کاغذ کرپ)

اگر هرروز به دستان خود کرم ضدآفتاب بزنید از چروک شدن آن جلوگیری می کنید. اگر تاکنون از کرم ضدآقتاب مناسب استفاده نکرده‌اید و دستانی با پوست چروک دارید می‌توانید از روش های درمانی استفاده کنید.

عموما متخصص پوست راه‌های زیر را پیشنهاد می دهد.

  • لوسیون حاوی رتینول یا اسید گلیکولیک (قبل از خواب)
  • لایه برداری شیمیایی ملایم ، هر ۱ تا ۳ ماه
  • درمان با لیزر

برای درمان چروک دست، استفاده از لوسیون و لایه برداری شیمایی ملایم معمولا با یکدیگر به کار می روند. اگر از روش لیزر درمانی استفاده کنید این روش در درمان لکه‌های پیری نیز مفید خواهد بود.

شل شدن پوست

با بالاتر رفتن سن، پوست کلاژن و الاستین خود را (موادی که پوست را سفت و فربه نگه می دارند) از دست می دهد.

رادیوفرکانسی، روشی است که طی آن گرما به عمق پوست فرستاده می شود و می‌تواند پوست شل شده را دوباره سفت و محکم کند. برخی از افراد تنها به یک جلسه درمان برای رفع چروک دست خود نیاز دارند.

پرکننده و لیزر نیز می‌توانند پوست شل و افتاده را محکم و سفت کنند.

زبری

با بالاتر رفتن سن، پوست ما آب کمتری در خود نگه داشته و در نتیجه خشک‌تر می‌شود. این همان دلیلی ست که حس می‌کنید پوست‌تان زبرتر شده است.
برای نرم کردن پوست زبر شده متخصص پوست می‌تواند یک لایه برداری شیمیایی ملایم روی پوست‌تان انجام دهد.

برای حفظ اثرات درمان، بهتر است هر روز از مرطوب کننده استفاده کنید. متخصص پوست همچنین می‌تواند یک مرطوب کننده موثر برایتان تجویز کند.

ناخن های شکننده

طبق مطالعات انجام شده حدود ۲۰٪ از ما ناخن های شکننده ای داریم. در سنین بالای ۶۰ سال، احتمال بیشتری وجود دارد که ناخن‌ها شکننده باشند. اما به طور کلی، این مساله ممکن است برای هرکسی پیش بیاید.

  7 حقیقت درباره الگوی طاسی در زنان

اگر ناخن‌های شکننده ای دارید، احتمالاً خطوطی (شیار) را روی ناخن‌هایتان مشاهده می‌کنید که به صورت عمودی به وجود آمده اند. همچنین ممکن است ناخن هایتان به راحتی لایه لایه یا شکسته شوند.

چروک دست‌ها

درمان ناخن‌های شکننده

برای درمان و تقویت ناخن شکننده از تمامی عواملی که باعث شکنندگی آن ها شده پرهیز کنید. اگر دستانتان به مدت طولانی با آب در تماس هستند یا با مواد شیمیایی قوی سر و کار دارید، بدون استفاده از دستکش، ناخن هایتان آسیب خواهند دید.متخصص پوست به شما کمک می کند تا بدانید چه چیزی باعث شکنندگی ناخن هایتان می شود.

پس از اجتناب از کارهایی که باعث شکنندگی ناخن هایتان شده، نوبت آن می رسد که ناخن‌ها، کوتیکول‌ها و پوست اطراف آن را آبرسانی کنید. متخصص پوست در این مرحله یک مرطوب کننده مانند کرم اوره یا روغن معدنی را توصیه می کند.

بسیار از افراد قبل از خواب از کرم مرطوب کننده استفاده می کنند. پس از استفاده از بهترین کرم مرطوب کننده بهتر است از دستکش‌های نخی ظریف استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا پوست و ناخن‌های شما مرطوب کننده را جذب کنند.

در مورد بسیاری از بیماران، روش‌های بالا در کاهش شکنندگی ناخن‌ها مفید هستند. البته بعضی از آن‌ها به کمک بیشتری مانند استفاده از لاک ناخن های مخصوص نیاز دارند، که البته آن را متخصص پوست تشخیص می دهد.

اثرات درمان‌های جوان سازی پوست دست را برای مدت طولانی حفظ کنید

اگر نمی توانید پیری را متوقف کنید، کارهایی وجود دارند که با انجام آن ها می توان نتایج درمانی خود را برای مدت زمان طولانی تری حفظ کرد.

  روش درست بخور صورت و فواید بخور صورت چیست؟

در ادامه توصیه‌هایی از متخصصین پوست را با دقت بخوانید.

§         برای جلوگیری از چروک دست از دستانتان در معرض آفتاب محافظت کنید.

اگر می‌خواهید نتایج درمان‌تان مدت زمان طولانی دوام داشته باشد این کار ضروری است. متخصصین پوست حتی این پیشنهاد را مطرح می کنند که در حین رانندگی از دستکش‌های ظریف نخی استفاده کنید. برای محافظت از دستانتان در برابر آفتاب از بهترین کرم‌ ضد آفتاب وسیع الطیف، ضد لک و با SPF ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید و هربار قبل از بیرون رفتن دستانتان را به کرم آغشته کنید.

§         هنگام تمیز کردن و باغبانی، دستکش بپوشید.

آب داغ، مواد شوینده و کار در حیاط و باغبانی می تواند پوست شما را خشک کرده و در نتیجه موجب پیری دستانتان شود.

§         استفاده از کرم یا لوسیون پس از حمام یا شستن دست‌ها می‌تواند به حفظ آب در پوست شما کمک کرده و آن را شاداب و فربه نگه دارد.

مرتبا برای پیگیری درمان‌ها به پزشک مراجعه کنید. اگر متخصص پوست، شما را در مطب تحت معالجه قرار می دهد، پیگیری و ادامه درمان‌ها مطابق آنچه توصیه می‌شود می‌تواند به شما در حفظ نتایج حاصل از درمان کمک کند. به عنوان مثال، اگر تزریق پر کننده داشتید ، ممکن است در ۸ تا ۱۲ ماه به تزریق دیگری نیاز داشته باشید.

چرا باید به متخصص پوست مراجعه کنیم.

نتایج درمان تا حد زیادی به مهارت و تجربه شخصی که شما را مداوا می کند بستگی دارد، بنابراین مراجعه به یک متخصص پوست معتبر بسیار مهم است. پزشکان از تخصص و آموزش لازم برای انجام بهتر و ایمن تر این درمان ها برخوردار هستند. آنها همچنین می توانند به شما بگویند آیا نتایجی که مد نظر دارید با توجه به وضعیت پوست، سن و سلامت شما قابل دسترسی هست یا نه.

منبع سایت lafarrerr 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *