تناسب اندام

با چای ماچا چربی سوزی رو بیشتر کنید

پودر چای ماچا

 

چای ماچا چیست؟

چای ماچا (Matcha) یک نوع خاص از چای سبز است که نحوه فرآوری و آماده سازی خاصی دارد و در نتیجه خواص آن از چای سبز معمولی بسیار بیشتر است. در واقع چای ماچا به نوعی پودر چای سبز است که رنگ و بوی جذاب و جالبی دارد، و همچنین اندکی طعم شیرین ولی پنهان دارد!

در قرن ۱۲ ام کشور ژاپن خواستگاه چای ماچا بوده و یک نوشیدنی تشریفاتی برایشان به شمار می رفته است.

چای ماچا یک نوشیدنی با خواص بالا برای بدن محسوب می شود. نکته ای که چای ماچا را از چای سبز معمولی یا سایر چای ها متمایز می کند، این است که چون تمام برگ چای را با مصرف پودر چای ماچا مصرف می کنیم، تمام خواص آن را به بدن خود می رسانیم. 

چای ماچا در دسته گیاهانی که کافئین بالایی دارند قرار می گیرد. اما اگر بخواهیم مقدار کافئین آن را با سایر نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه مقایسه کنیم، باید ذکر کنیم که کافئینی که در یک لیوان چای سبز ماچا وجود دارد، تقریبا معادل نصف فنجان قهوه اسپرسو می باشد. بنابراین مثل آن نوشیدنی ها در مدت زمان کوتاه انرژی زایی کاذب نداشته و انرژی به دست آمده از یک لیوان چای ماچا طی گذشت زمان حدود شش ساعت به طور یکنواخت وارد بدنتان خواهد شد و در نتیجه آن، پس از نوشیدن چای ماچا، احساس خوب آرامش و تمرکز بیشتر و بهتری به شما دست خواهد داد. یکی از بهترین زمان هایی که می توانید چای ماچا را بنوشید صبح است.

  عضلات مرکزی بدن (Core) کدامند؟

چای سبز ماچا را می توان به صورت گرم و سرد استفاده نمود و در هر دو روش مصرف، کلیه خواص پودر ماچا حفظ می‌شود و روش مصرف تنها به ذائقه و سلیقه مصرف کننده بستگی دارد.

انواع طریقه مصرف چای ماچا

می توانید ۱ گرم از پودر چای سبز ماچا را داخل یک ظرف مثلا یک فنجان بریزید. در مرحله بعد اندکی آب سرد را با آن مخلوط کنید و با چنگال هم بزنید در حدی که چای کف کند و بر روی آن حباب های ریزی مشاهده کنید. پس از این مرحله، محلولی که بدست آوردید را با شیر گرم یا سرد و یا آب ۸۰ درجه یا هر ترکیبی که تمایل دارید مخلوط کنید و میل کنید.

پودر چای ماچا

پودر چای سبز ماچا این قابلیت را دارد که با آن اسموتی هم بسازید و یا مثلا آن را با شیر نارگیل مخلوط کنید.

اسموتی ماچا

معمول ترین نوشیدنی گرمی که با استفاده از چای ماچا می توان تهیه کرد انواع لاته ماچا است که ترکیبی گرم، لطیف و دوست داشتنی دارد، به این صورت که یک لیوان شیر گرم را با نیم تا ۱ گرم پودر چای ماچا مخلوط می‌کنیم. برای شیرین کردن این نوشیدنی می توان از عسل استفاده نمود.

چای ماچا بصورت گرم

پس از اینکه مخلوط پودر چای ماچا را با روشی که توضیح داده شد مخلوط کردید، آن را به آبی که دمای بیشتر از ۸۰ درجه نداشته باشد اضافه کنید، مثلا پس از اینکه آب در کتری جوشید، به مدت ۲ الی ۳ دقیقه در دمای اتاق بماند تا حدودا به دمای مد نظر برسد. دقت کنید که اگر آب جوش باشد چای ماچا را تلخ خواهد کرد. هر مقدار پودر ماچا که در ته لیوان مانده باشد را به خوبی هم بزنید. و در نهایت تا رسیدن به غلظت مد نظرتان به چای تان آب اضافه کنید. پس از چندین بار نوشیدن این چای، غلظتی را که برایتان مطلوب است دستتان خواهد آمد. علت اینکه که چای ماچا را بهتر است در فنجان آماده کنید و نه در قوری این است که چای ماچا دم کردنی نیست و تفاله ای به جای نمی گذارد.

  برای جلوگیری از کمردرد، شب‌ها در این حالت بخوابید

چای ماچا بصورت گرم

چای ماچا بصورت سرد

پودر چای ماچا را می توان با بستنی و نوشیدنی های خنک دیگری مخلوط کنید و بنوشید. در حالت دیگر نیز می توانید ترکیبی که دستور تهیه آن را در این مطلب ذکر کردیم با آب سرد مخلوط کنید و داخل فنجان یخ هم بیندازید. از افزودنی هایی مثل عسل و وانیل هم می توانید در این حالت استفاده کنید.

 

چای ماچا بصورت سرد

 

مهم‌ترین خواص چای ماچا عبارتند از :

  • تقویت سوخت و ساز بدن
  • جلوگیری از پیری
  • سوزاندن چربی‌های اضافی
  • افزایش قابلیت چربی سوزی بدن
  • کاهش استرس
  • انرژی بخشی
  • سم‌زدایی از کبد
  • تقویت کننده‌ی باکتری‌های نوع خوب در روده
  • ضد التهاب
  • پایین نگه‌ دارنده‌ی قند خون و آدرنالین
  • ضد سرطان بودن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *