آرایشی

# چند راه حل ساده برای درمان ناخن‌های شکننده و خشک

روش‌های طبیعی کاربردی برای مراقبت از ناخن‌های ضعیف

درمان ناخن‌های شکننده | در زندگی‌های پرمشغله امروزی، گاهی ناخن‌هایمان از میان تمام کارها فراموش می‌شوند، تا زمانی که نشانه‌های آسیب و خوردگی در آن‌ها ظاهر شود. گاهی وقت‌ها متوجه شکستگی‌هایی در ناخن‌ها می‌شویم که نه به دلیل برخورد بلکه به خاطر خشکی و شکنندگی است.
ناخن ما نیز نیازمند مراقبت‌ دائمی و پایدار است تا زیبایی و استحکام خود را حفظ کند. در ادامه با راهکارهایی برای محافظت از ناخن‌ها آشنا می‌شویم. یادتان باشد که بهبود وضعیت ناخن‌ها یک شبه اتفاق نمی‌افتد و به روال و صبر نیاز دارد.
ناخن‌هایی که بدون دلیل شکسته می‌شوند، معمولاً با کمبود رطوبت دست‌‌وپنجه نرم می‌کنند. شست‌وشوی مکرر دست‌ها بدون استفاده از کرم مرطوب‌کننده، مواد پاک‌کننده، استون و محصولات شیمیایی می‌توانند موجب این خشکی شوند.
افرادی که بیش از اندازه ناخن خود را رنگ‌آمیزی می‌کنند و به دفعات از محلول‌های لاک‌پاکن استفاده می‌نمایند و یا اشخاصی که به طور طولانی مدت ناخن‌های خود را می‌کارند، در مقایسه با دیگران ناخن‌های خشک‌تر و شکننده‌تری دارند. علاوه بر این، افزایش سن نیز می‌تواند به کاهش رطوبت ناخن‌ها و پروتئین‌های بدن منجر شود.

راهنمای حفاظت از ناخن‌های سست

مراقبت از ناخن‌های شکننده

نقشی که ناخن‌ها در زیبایی دست‌ها دارند، بی‌بدیل و غیرقابل انکار است. حتی اگر ناخن‌های خشک خود را همواره کوتاه و مرتب نگه دارید، باز هم احتمال دارد که دچار پوسته‌پوسته شدن شوند.

  چگونه از انواع فرمژه استفاده کنیم؟

ناخن و دست خود را پاکیزه نگه دارید

زیبایی دستان، بی‌شک مرهون وجود ناخن‌هایی سالم و مرتب است. برای اینکه دست‌ها و ناخن‌های پاکیزه‌ای داشته باشید، باید همیشه به پاکیزگی آن‌ها اهمیت دهید. ایده‌آل است که در زمان شستشوی دقیق دست‌ها با آب و صابون، از برس مخصوص ناخن استفاده نمایید تا هیچ آلودگی زیر ناخن‌ها باقی نماند.

دستان و ناخن‌ها را پس از شستشو آب‌رسانی کنید

بر اساس مطالعات و تحقیقات پوست‌شناختی، آب بدون استفاده از صابون و مواد شوینده، باعث رطوبت‌رسانی پوست می‌شود اما ناخن را خشک‌تر می‌کند. توصیه می‌شود پس از شستشوی دست، از کرم‌های مرطوب‌کننده‌ای که با جنس پوست‌تان سازگار است، استفاده نمایید. همواره پس از شستشو به دست‌ها و ناخن‌های خود رطوبت ببخشید.

هنگام شستن ظروف از دستکش‌های آشپزخانه استفاده کنید

محلول‌های شستشوی ظروف نه تنها برای پوست زبر کننده هستند بلکه با دوام ناخن‌ها نیز سازگاری ندارند. همچنین یکی از عوامل اصلی خشکی و پوسته شدن ناخن‌ها همین مایعات شوینده هستند. پیشنهاد می‌شود هنگام شستشوی ظروف از دستکش‌های محافظ استفاده کنید تا دستانی نرم و ناخن‌های سالم داشته باشید.

برای مطالعه بیشتر :۸ روش طلایی برای تقویت ناخن های شکننده

در انجام فعالیت‌های روزانه از دستکش بهره ببرید

درمان ناخن‌های شکننده| استفاده از دستکش نباید فقط به زمان‌های شستشوی ظروف محدود شود؛ بسیاری از فعالیت‌های روتین نیز آسیب‌رسان به پوست دست و ناخن هستند. نور مستقیم خورشید و مواد شوینده می‌توانند آسیب زیادی به ناخن‌ها وارد کنند.
هنگام انجام کارهای شخصی یا نظافت منزل از دستکش‌های مخصوص استفاده کنید و اگر در معرض نور خورشید هستید، دست‌های خود را با دستکش‌های نخی محافظت نمایید.

  انواع ریمل و کاربرد آنها | ریمل مناسب شما کدام است؟

در کار باغبانی از دستکش‌های مخصوص استفاده نمایید

علاقه‌مندان به باغبانی و کسانی که از دست زدن به گیاهان لذت می‌برند، باید به سلامت ناخن و پوست دست خود توجه داشته باشند. خاک و آلودگی‌ها می‌توانند راحت‌تر به زیر ناخن‌ها نفوذ کنند و پاکسازی‌ آن‌ها را سخت‌تر سازند. برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی، همیشه در باغبانی از دستکش‌های مخصوص استفاده کنید.

رطوبت‌رسانی به پوست دست

روش‌های آبرسانی به پوست آبرسانی به پوست دست

آب، صابون‌های قوی و محلول‌های پاک‌کننده دارای ترکیباتی هستند که به خشکی ناخن‌ها کمک می‌کنند. با گذر زمان و افزایش سن، مشکل خشکی ناخن‌ها پررنگ‌تر می‌شود. برای اجتناب از این مشکل، رطوبت‌رسانی منظم و مستمر به ناخن‌ها ضروری است تا از شکنندگی و پوسته‌پوسته شدن آن‌ها جلوگیری شود.
بعد از هر بار شست‌وشو و حمام، می‌توانید از آبرسان‌ها و کرم‌های ویژه‌ای استفاده نمایید. همچنین، وازلین، روغن‌های جوجوبا، آواکادو، کرچک و زیتون نیز برای این منظور مناسب هستند.
در استفاده از آبرسان‌ها و کرم‌های مخصوص ناخن، به ترکیبات و اجزاء آن‌ها توجه کنید تا ایجاد حساسیت و خشکی بیشتری در ناخن‌ها نکنند.

از لاک‌پاکن‌های قوی پرهیز کنید

لاک‌ پاکن‌های حاوی استون، الکل، اتیل استات و بوتیل استات ممکن است برای ناخن‌ها مضر باشند. لاک‌پاکن‌های استاندارد، با وجود اینکه قدرت پاک‌کنندگی کمتری دارند، ولی خشکی کمتری به ناخن‌ها وارد می‌آورند. درنتیجه، برای حفظ ناخن‌های  شیک و پیک خود، توصیه می‌شود کمتر از یک بار در هفته از لاک‌پاکن استفاده نمایید.

  آرایش انواع چشم تک پلکی

وقتی ناخن‌ها خشک هستند، آن‌ها را کوتاه نکنید

ناخن‌ها از لایه‌های مختلفی تشکیل شده‌اند و سلول‌های چربی این لایه‌ها را به هم پیوند می‌دهند. وقتی ناخن‌ها خشک هستند، کوتاه نکردن آن‌ها بهتر است، چرا که این عمل می‌تواند به شکستگی و پوسته‌پوسته شدن ناخن‌ها منجر شود. بهترین زمان برای کوتاه کردن ناخن‌ها پس از حمام یا شستن دست‌ها است، چون در این اوقات ناخن‌ها نرم‌تر بوده و احتمال شکستن یا پوسته‌پوسته شدنشان کمتر است.

نوک ناخن‌ها را گرد کنید

فعالیت‌های روزانه می‌تواند احتمال شکستن ناخن‌های بلند با سر صاف را افزایش دهد. ناخن‌هایی با اندازه کوتاه‌تر و گرد کمتر شکسته می‌شوند. پس از کوتاه کردن ناخن‌ها، با سوهان آن‌ها را گرد کنید. این کار به کاهش خطر شکستگی ناخن‌ها کمک می‌کند.

برای مطالعه بیشتر : آموزش مانیکور ناخن در خانه(Opens in a new browser tab)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *