استایل بازیگران, مد و استایل

کارکرد لباس ها در سریال queen’s gambit

لباس‌­ها می‌­توانند روایت گر تاریخ باشند و همچون یک آلبوم تصویری عمل کنند که با ورق زدشان، می­‌توان به گوشه و کنار تاریخ سرک کشید و لذت زندگی کردن در آن دوران را، برای لحظاتی محدود تجربه کرد. سریال queen’s gambit یا گامبی وزیر، از این منظر یکی از مهم­‌ترین و هوشمندانه­‌ترین سریال‌­های سال به شمار می‌­رود. در این مطلب به بررسی لباس­‌ها در سریال queen’s gambit می­‌پردازیم.

هویت لباس ها در سریال queen’s gambit

اولین اصل در طراحی لباس فیلم در نظر گرفتن نکاتی است که کارکردشان معرفی درونیات و روحیات کاراکترهاست. اما اینکه لباس، در کسوت شناسنامه کاراکتر و هویت آن قرار بگیرد، اتفاقی است که در گامبی وزیر رخ می‌­دهد. Gabriel binder طراح لباس آلمانی سریال بسیار هوشمندانه از این کارکرد بهره برده است. او پیش از این نیز با آثاری مثل in the land of blood and honey ساخته­‌ی Angelina Jolie و فیلم پرافتخار the lives of others  هوشمندی خود را به رخ کشیده است.

لباس‌ها داستانی مجزا و در عین حال تکمیل کننده­‌ی خط داستانی اصلی دارند. این نکته از اولین تا آخرین لباسی که بث هارمن به تن دارد، قابل مشاهده است. بث هارمن کوچک، با لباسی وارد یتیم خانه می­‌شود که مادرش شخصا نامش را بر آن گلدوزی کرده. لباسی که تنها نشان مادر از دست رفته بث است و به محض ورود او به یتیم خانه، در کوره آتش انداخته می­‌شود. بث باید لباسی به تن کند، که هیچ ویژگی بارزی ندارد. لباسی خاکستری و بدون هویت، مثل خود بث.

  آیا جذاب ترین ترندهای رنگ 2021 را می شناسید؟ در بهار و تابستان امسال چه رنگی بپوشیم؟

 لباس‌­های بث نوجوان، در خنثی­‌ترین حالت ممکن قرار دارند چون او حقی در انتخاب پوشش ندارد. اما به محض اینکه به استقلال شخصی می­‌رسد، حق انتخابش نیز به او باز می­‌گردد. ما اولین جرقه­‌های هویت را در لباس او می­‌بینیم.

کارکرد تاریخی لباس در سریال queen’s gambit

به خاطر زمان رخداد سریال، لباس‌­ها به خودی خود نقش تاریخی دارند و معرف مد و چگونگی پوشش در زمان خود هستند. اما چیزی که کارکرد تاریخی لباس‌­های گامبی وزیر را هوشمندانه جلوه می­‌دهد، سلیقه‌­ای است که برای بث هارمن در انتخاب لباس­‌هایش در نظر گرفته شده است. او به خاطر ناهمخوانی با جریان‌­های اجتماعی نرمال، به سراغ انتخاب لباس­‌هایی می­‌رود، که یادآور جریان انقلاب ضدفرهنگی ۱۹۶۰ در غرب هستند.

انقلابی که آغازگر جریان­‌های ضدنژادپرستی، ضد تجملگرایی، دفاع از حقوق زنان و غیره شد. در کنار او، انتخاب‌­های بنی در پوشش نیز همین جریان­‌ها را تداعی می­‌کند. بنی همچون بث، با جامعه ناهمخوان است، و پوشش کابویی او که یادآور استایل اندی وارهول است نیز بر این بیرونی بودن دامن می‌­زند.

قدم به سوی موفقیت سریال queen’s gambit

Queen’s gambit در سال ۲۰۲۰ به یکی از پربیننده­‌ترین محصولات Netflix تبدیل شد. این سریال علاوه بر جذب مخاطبان بالا، باعث بالا رفتن درخواست­‌های عضویت در سایت رسمی chess.com شد. طراحی تمام عناصر سریال به قدری هوشمندانه و پر از جزئیات است، که در مقایسه با آثار همزمان با خود، چندین قدم رو به جلو عمل کرده است. هوشمندی که متاثر از ذهن خلاق Scott Frank، خالق سریال است. ستاره ی سریال Anya Taylor-Joy نیز با درخشش بی­‌نظیرش، به جایگاه ویژه­ای در هالیوود دست پیدا کرده. جایگاهی درخشان، همچون بث هارمن.

نظر شما در مورد اسن سریال چی هست ؟

  چگونه با لباس‌های ساده و تکراری خوش تیپ و جذاب شویم؟

منبع : مجله سارک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *