استایل خانم‌ها, لباس زنانه, مد و استایل

۱۰ نکته در ست کردن رنگ لباس‌ها

ترکیب رنگی در لباس

رنگ‌ها دنیای بسیار زیبایی دارند، اما درکنار این زیبایی، پیچیدگی نیز دارند. شاید تاکنون عبارت «روانشناسی رنگ‌ها» به گوشتان خورده باشد؛ عبارتی که دنیای عجیب رنگ‌ها را توصیف می‌کند. کتاب‌های بسیاری نیز دراینباره نوشته شده‌اند که از هارمونی و همخوانی رنگ‌ها در آن‌ها صحبت شده؛ ازجمله «کتاب هنر رنگ ایتن»، نوشته «یوهانس ایتن» یا کتاب «ماکس لوشر»، نوشته «ماکس لوشر».

کتاب هنر رنگ ایتن

حال درنظر بگیرید که رنگ در دنیای هنر چه جایگاهی دارد. هنر، خودش سرشار از رمز و رازهاست و این رنگ است که به آن عظمت و عمق بیشتری می‌دهد. از نقاشی گرفته تا میکاپ، عروسک‌سازی و مجسمه‌سازی و… همگی با رنگ هستند که معنای عمیقتری می‌یابند. طراحی لباس و استایلینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست و دنیای لباس با رنگ، به جهانی سرشار از شور و شوق و زیبایی تبدیل می‌شود.

رنگ در طراحی لباس

ست کردن، عبارتی است که همگی با آن آشنا هستیم، اما شاید عده کمی وجود داشته باشند که به تمامی اصول و قواعد ست کردن لباس احاطه داشته باشند؛ از نحوه ست کردن انواع آیتم‌های لباس گرفته تا نوع انتخاب لباس مناسب با فصل و موقعیت و… ازجمله مهمترین موارد مهم در این زمینه، ست کردن رنگ لباس‌ها می‌باشد. نکته مهم در ست کردن رنگ لباس، شناخت انواع رنگ‌ها، رابطه آن‌ها و هارمونی رنگ‌ها می‌باشد. به‌همین دلیل، در این مقاله، چند نکته مهم در ست کردن رنگ لباس، را با شما درمیان می‌گذاریم تا بتوانید با زیبایی هرچه تمامتر، لباس‌هایتان را با یکدیگر ست کنید.

رنگ در طراحی لباس

چند نکته مهم در ست کردن رنگ لباس

چرخه رنگ ایتن: معروف‌ترین نظریه درباره رنگ‌ها را شخصی به‌نام ایتن ارائه داده و نتیجه کلی‌اش، چرخه رنگ ایتن، می‌باشد. در این چرخه، انواع رنگ‌های اصلی و فرعی به نمایش درمی‌آیند و انواع هارمونی رنگ‌ها را نیز می‌توان از روی آن به‌دست آورد.

  هفت راز لباس پوشیدن برای لاغرتر دیده شدن

رنگ‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند؛ رنگ‌های اصلی و رنگ‌های فرعی. رنگ‌های اصلی به ۳ رنگ قرمز، آبی و زرد گفته می‌شود که به‌صورت خالص در طبیعت وجود دارند و از ترکیب هیچ دو یا سه رنگ دیگری نمی‌توان این رنگ‌ها را ساخت.

رنگ‌های فرعی یا ثانویه

به رنگ‌هایی گفته می‌شود که می‌توان آن‌ها را از ترکیب رنگ‌های اصلی به‌دست آورد؛ که عبارتند از رنگ نارنجی، که از ترکیب رنگ‌های اصلی قرمز و زرد به‌دست می‌آید؛ رنگ بنفش، که ترکیب رنگ‌های اصلی قرمز و آبی بوده؛ و رنگ سبز که ترکیب رنگ‌های اصلی آبی و زرد می‌باشد. در این میان رنگ‌های دسته سوم یا ثالث نیز وجود دارند؛ که درواقع ترکیب یکی از رنگ‌های ثانویه و یکی از رنگ‌های اصلی می‌باشند که در چرخه رنگ، درمیان یک رنگ اصلی و یک رنگ فرعی قرار می‌گیرند. از آنجا که ترکیب‌های زیادی بین رنگ‌های اصلی و فرعی ایجاد می‌شود، تعداد رنگ‌های ثالث بیشتر از رنگ‌های فرعی است. رنگ‌های خنثی، دسته دیگری هستند که درواقع در چرخه رنگ ایتن، جای ندارند و به‌نوعی از دید بسیاری از رنگ‌شناسان و استایلیست‌ها رنگ به‌شمار نمی‌آیند، اما کاربرد بسیار زیادی در استایل دارند. سفید، سیاه و خاکستری، که ترکیب دو رنگ سفید و سیاه است، رنگ‌های خنثی هستند. رنگ‌های خنثی با هر رنگی قابل ست کردن هستند؛ درواقع رنگ‌های سیاه، سفید و خاکستری را می‌توان با هر رنگی ترکیب کرد و در هر استایلی به‌کار برد.

رنگ های ثانویه

رنگ های مکمل

یکی از مهم‌ترین ترکیب‌ها در دنیای رنگ‌ها، مکمل‌ها یا همان رنگ‌های متضاد هستند. رنگ مکمل به رنگی گفته می‌شود که در چرخه رنگ، روبه‌روی رنگ اصلی قرار می‌گیرد و درواقع، رنگ مکمل یک رنگ اصلی، از ترکیب دو رنگ اصلی دیگر به‌دست می‌آید؛ مثلا مکمل رنگ آبی، رنگ نارنجی است که از ترکیب دو رنگ اصلی قرمز و زرد ایجاد می‌شود؛ به‌همین ترتیب، رنگ مکمل رنگ زرد، رنگ بنفش و مکمل رنگ قرمز نیز رنگ سبز است. استفاده از رنگ مکمل، در ست کردن رنگ‌ها با یکدیگر، نکته بسیار مهمی می‌باشد و معمولا می‌توان دو رنگ مکمل را با یکدیگر ست کرد و سپس رنگ‌های دیگر را برای اضافه کردن به ستِ لباس، انتخاب کرد.

  شیک پوش ترین باشید

رنگ های مکمل

تعداد رنگ در ست کردن لباس

یکی دیگر از چند نکته مهم در ست کردن رنگ لباس، تعداد رنگ‌هایی است که در ست به‌کار می‌برید. بهتر است که تعداد رنگ‌ها از سه رنگ بیشتر نشود؛ البته استثناهایی نیز در این میان وجود دارد؛ ازجمله اینکه رنگ‌های خنثی در این میان محاسبه نمی‌شوند و ازطرفی می‌توان از چند توناژ یک رنگ در استایل استفاده کرد.

هارمونی رنگ

همانطور که گفتیم، برای ست کردن رنگ لباس، باید بین رنگ‌ها هارمونی ایجاد کرد. این کار را می‌توان به‌صورت حسی نیز انجام داد، اما اگر می‌خواهید اصولی به این کار بپردازید، می‌توانید از چرخه رنگ ایتن کمک بگیرید. برای این کار، چند هارمونی رنگ وجود دارد؛ ازجمله ترکیب مکمل، نیمه‌مکمل، آنالوگوس، سه‌گانه یا مثلثی و مربعی. ترکیب رنگ مکمل را در نکات قبلی برایتان شرح دادیم و در ادامه مقاله «چند نکته مهم در ست کردن رنگ لباس‌ها»، بقیه شیوه‎های ست کردن رنگ‌ها را نیز توضیح خواهیم داد.

ترکیب رنگ نیمه‌مکمل را در چرخه رنگ ایتن، به این صورت پیدا کنید: رنگی را که مدنظرتان است، درنظر بگیرید؛ مثلا رنگ سبز؛ سپس به نقطه مقابل آن رفته و رنگ مکملش، یعنی قرمز، را درنظر بگیرید، اما به‌جای آن دو رنگ کناری آن رنگ مکمل، یعنی نارنجی و بنفش، را با رنگ سبز ترکیب کنید.

  معرفی و بررسی انواع لباس خواب زنانه

ترکیب رنگ آنالوگوس

به ترکیب سه رنگی گفته می‌شود که در چرخه رنگ ایتن درکنار یکدیگر قرار دارند. در این نوع ترکیب، یک رنگ را که می‌پسندید، درنظر بگیرید و بیشتر از سایر رنگ‌ها در استایل خود به‌کار ببرید و دو رنگ چپ و راستش را انتخاب کرده و به‌صورت حاشیه‌ای در استایل اعمال کنید؛ مثلا در حاشیه لباس، اکسسوری، کیف و کفش و شال و…

ترکیب رنگ مثلثی یا سه‌گانه

همانطور که از نامش پیداست، به‌صورت ساخت یک مثلث (مثلث متساوی‌الاضلاع) در چرخه رنگ ایتن ایجاد می‌شود. این ترکیب، بیشتر برای خانم‌ها مناسب است، زیرا در آن از چند رنگ شاد و به‌اصطلاح، جیغ، در کنار یکدیگر استفاده می‌شود. یادتان باشد که در این ترکیب، در استفاده از رنگ‌ها زیاده‌روی نکنید تا رنگ‌های استایلتان، به‎‌اصطلاح، چشم را نزند. به یاد داشته باشید که این ترکیب رنگ، به‌دلیل استفاده از رنگ‌های شاد، به‌طور خاص، برای خانم‌ها بسیار مناسب است و در استایل‌های شادی همچون ویمسیکال و ماکسیمال، کاربرد زیادی دارد.

ترکیب رنگ مثلثی یا سه‌گانه

ترکیب مربعی

همانطور که از نامش پیداست، از ترسیم مربع برروی چرخه رنگ ایتن به‌دست می‌آید. در این روش، نقاطی که زوایای مربع روی آن قرار دارند، رنگ‌های مدنظر ما هستند. ترکیب مربعی رنگ‌ها، برای آقایانی که دوست دارند در استایلشان از رنگ استفاده کنند، بسیار مناسب است، زیرا در آن معمولا از دو رنگ مرکزی، درکنار دو رنگ با همان توناژ، استفاده می‌شود و باوجود رنگی بودن، در استفاده از رنگ‌های تند، زیاده‌روی نمی‌شود.

  پیشنهاد فوق العاده خرید مانتو کتی کوتاه

ترکیب مربعیمونوکروم

در این میان، یک ترکیب رنگی دیگر نیز وجود دارد، به‌نام «مونوکروم». مونوکروم به معنی استایلی، ساخته شده از یک رنگ یا رنگ‌هایی از یک طیف و توناژ رنگی است؛ مثلا می‌توانید از سرتاپا رنگ آبی را برای استایل خود انتخاب کنید، یااینکه از توناژهای مختلف آبی استفاده کنید؛ مثلا آبی آسمانی، آبی کلاسیک، آبی لاجوردی و… یادتان باشد که بهتر است حتی در استایل مونوکروم نیز از یک یا دو آیتم به رنگ خنثی استفاده کنید؛ مثلا کیف و کفش مشکی یا سفید یا خاکستری؛ در غیر این‌صورت، استایلتان بیش ازحد چشم را خسته می‌کند و از جذابیتش کاسته می‌شود؛ به‌خصوص در مواردی که قصد دارید از رنگ‌های اشباع یا روشن یا جیغ استفاده کنید.

نکات

آخرین مبحثی که قصد داریم تا درمیان چند نکته مهم در ست کردن رنگ لباس برایتان شرح دهیم، مبحث مدنظر قرار دادن رنگ‌ها در استایل‌های مختلف است. شما می‌توانید طبق قوانینی که گفته شد، رنگ‌های مختلف را درکنار یکدیگر ترکیب کنید، اما باید این نکته را نیز درنظر داشته باشید که قرار است این رنگ‌ها در چه استایلی به‌کار برده شوند؛ مثلا اغلب در استایل کلاسیک، رنگ‌های ملایمی همچون رنگ‌های خانواده کرمی یا رنگ‌های سرد در ترکیب با خاکستری، مثل آبی-خاکستری و نیز رنگ مشکی و سفید استفاده می‌شود؛ اما در استایل‌هایی مانند استایل ویمسیکال، رنگ‌های تند و شاد مورد استفاده قرار گرفته و رنگ‌های تیره، جایی در این استایل ندارند.

ترکیب نارنجی و آبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *