پوست, پوست و مو

پاسخ به ۸ سوالی که قبل از انتخاب بهترین مرطوب کننده صورت همه می پرسند.

مراقبت از پوست صورت

در کنار استفادۀ مداوم از ضدآفتاب ها و تمیز نگه داشتن پوست صورت، استفاده صحیح از بهترین مرطوب کننده صورت نیز یکی از اقدامات ضروری در روتین های مراقبت از پوست به شمار می آید. با این وجود متخصصان معتقدند که بسیاری از افراد این موضوع را در برنامۀ مراقبتی پوست نادیده گرفته و از اهمیت آب رسانی به پوست خود نیز آگاه نیستند.

بهترین مرطوب کننده صورت

یکی از آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین شیوه‌های مراقبت از پوست، انتخاب بهترین کرم مرطوب کننده است. مصرف روزانه‌ی مرطوب کننده، صورت شما را جوان و شاداب نگه می‌دارد و در حقیقت، مرطوب کننده‌ نجات بخش پوست شماست.

اگر در انتخاب مرطوب کننده مناسب با پوست تان و زمان و روش صحیح استفاده از آن مشکل دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در این زمینه را به شما آموزش دهیم…

۱٫ چرا باید از بهترین مرطوب کننده صورت استفاده کنیم؟

چرا مرطوب کردن پوست امری مهم به حساب می آید؟ به خارجی‌ترین لایۀ سطح پوست، لایۀ شاخی گفته می شود. هنگامی که این لایه کار خود را به درستی انجام دهد از پوست شما در برابر هر نوع محرک و التهابی محافظت کرده و همچنین به هیدراته نگه داشتن لایه های زیرین آن نیز کمک می کند.

لایه شاخی پوست از چند ماده مختلف از جمله اسیدهای چرب و سرامیدها تشکیل شده است، بنابراین با کمک مرطوب کننده هایی که حاوی این ترکیبات هستند می توانید از لطافت و سلامت پوست تان اطمینان حاصل کنید.

۲٫ آیا پوست های چرب هم به کرم مرطوب کننده نیاز دارند؟

استفاده از بهترین کرم مرطوب کننده صورت برای تمامی افراد، حتی کسانی که دارای پوست چرب هستند نیز می تواند مفید باشد. معمولاً افرادی که پوست چرب و یا مستعد آکنه دارند نگران این هستند که استفاده از مرطوب کننده ها منجر به بدتر شدن مشکلات پوست شان شود و بیشتر به استفاده از محصولات شوینده و پاک کننده قوی تمایل دارند که باعث خشکی پوست می شود. اما باید بدانید استفاده از این محصولات، نتایجی خلاف انتظار خواهد داشت زیرا شستشوی بیش از حد پوست باعث تولید چربی بیشتر می شود.

  تیرگی یا لکه های پوستی

اگر پوست‌تان چرب است، حتما از مرطوب کننده پوست چرب که متناسب با ویژگی‌های این نوع پوست فرموله شده‌است، استفاده کنید.

۳٫ همه افراد خانواده می توانند از یک مرطوب کننده استفاده کنند؟

“فقط به این دلیل که بهترین دوست شما یک محصول خاص استفاده می کند، به این معنی نیست که این محصول برای شما نیز مناسب خواهد بود”. تنوع محصولات در بازار، بسیار زیاد است؛ بنابراین شما می توانید فرمول مناسب با پوست خود را از میان ژل، کرم، لوسیون، پماد و فوم ها انتخاب کنید. تنها نکته مهم این است که بدانید مواد تشکیل دهندۀ کدام یک از آن ها به بهترین وجه، مشکلات پوستی شما را برطرف می کند.

بهترین مرطوب کننده صورت باید ترکیبی از مواد آبرسان (هومکتانت یا جاذب رطوبت) که آب را درون پوست نگه می دارد و همچنین ترکیبات پوشاننده که مانع خارج شدن آب ‌از پوست می شود، باشد. به هرحال بسته به نوع پوست و مشکلات خاص پوستی خود ممکن است به دنبال فرمول یا نسبت خاصی از این مواد تشکیل دهنده باشید.

به عنوان مثال اگر پوست خشکی دارید، ممکن است بخواهید از مرطوب کننده های غلیظ تر، حاوی ترکیباتی مانند هیالورونیک اسید که یک هومکتانت قدرتمند است به همراه سرامیدها استفاده کنید. اما افرادی که پوستی چرب یا مستعد آکنه دارند، باید به دنبال محصولاتی باشند که غیرکومدون‌زا و یا فاقد روغن هستند.

  ترفندهای صاف کردن مو با مواد طبیعی

۴٫ روش صحیح استفاده از مرطوب کننده چیست؟

همان طور که روی دستورالعمل محصول هم نوشته شده، برای اثربخشی بهتر باید مرطوب کننده ها را بعد از تمیزکردن و قبل از خشک شدن کامل پوست تان استفاده کنید. نمناک بودن پوست باعث جذب سریع تر مرطوب کننده می شود و به پوست کمک می کند تا آب را درون خود حفظ کند.

اگر بعد از شستشوی صورت، بلافاصله از بهترین مرطوب کننده صورت استفاده نمی‌کنید، این نه تنها یک عادت بد است، بلکه باعث آسیب دیدن پوست شما نیز می شود.
اگر این روش برای روتین مراقبت از پوست شما مناسب نیست و یا از محصولات دیگری بعد از شستشوی صورت استفاده می کنید که به زمان بیشتری برای جذب نیاز دارند، می توانید پیش از استفاده از مرطوب کننده، کمی اسپری صورت (فیس میست، face mist) روی صورت تان بزنید.

۵٫ آیا می توان از روغن های مخصوص صورت به جای مرطوب کننده استفاده کرد؟

در حالی که استفاده از روغن های صورت برای پوست های خشک و تحریک شده بسیار عالی هستند، اما نباید به جای مرطوب کننده از آن ها استفاده کرد.
مرطوب کننده ها حاوی مواد هومکتانت یا جاذب رطوبت هستند که مولکول های آب را به داخل پوست می کشانند، در حالی که محصولات روغنی حاوی مواد نرم کننده ای هستند که صرفاً سطح رویی پوست را درمان می کنند.

علاوه بر این، روغن های صورت می توانند روی سطح پوست، پوشش محافظ ایجاد کنند. بنابراین، اگرچه روغن های صورت همانند بهترین مرطوب کننده ها نمی توانند آب را به داخل پوست بکشند، اما به حفظ آن در پوست کمک می کنند. به همین دلیل، متخصصان توصیه می کنند اگر علاقه مند به استفاده از روغن صورت هستید، روغن را بعد از مرطوب کننده بمالید. با این حال، افرادی که پوست چرب یا مستعد آکنه دارند، باید هنگام استفاده از روغن های صورت احتیاط کنند، زیرا بسیاری از آن ها می توانند منافذ پوست را مسدود کنند.

  اصلاح موهای زائد

نکته: قبل از مصرف روغن های صورت نیز انجام آزمایش حساسیت پوستی (تست پچ) را فراموش نکنید.

۶٫ آیا ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست مهم است؟

استفاده از محصولات مراقبتی پوست به ترتیب صحیح می تواند در چگونگی عملکرد آن ها تاثیر داشته باشد. به طور کلی، شما باید ابتدا رقیق ترین محصول و سپس محصولات غلیظ تر را روی پوست تان بزنید، برای مثال اگر برای درمان آکنه از دارو استفاده می کنید ابتدا صورت خود را شسته، سپس داروی موضعی خود را بزنید و در آخر از مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

بهتر است از ضدآفتاب طیف گسترده استفاده کنید.

این موضوع بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اشعه های فرابنفش خورشید باعث آفتاب سوختگی و اثرات بلند مدت بر سلامتی همچون سرطان پوست، پیری زودرس پوست و آسیب چشمی می‌شوند. یک ضد آفتاب با برچسب “طیف گسترده” می‌تواند از پوست شما در مقابل پرتوهای فرابنفش(هم UVA و هم UVB) محافظت کند.

بنابر اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا، انتخاب یک ضد آفتاب طیف گسترده با SPF 30 یا بالاتر می تواند از سرطان پوست و آسیب‌هایی مانند چین و چروک و پیری زودرس پوست جلوگیری کند.

همچنین اگر از چندین روش درمانی یا سرم استفاده می کنید، ابتدا رقیق ترین و سپس غلیظ ترین آن ها را بزنید. این کار باعث می شود محصولات غلیظ تر، مانع جذب محصولات سبک تر روی پوست نشود. با این وجود بهتر است هنگام استفاده از داروهای تجویزی، از دستورالعمل های متخصص پوست پیروی کنید. حتی اگر در آخرین مرحلۀ برنامۀ مراقبت پوستی خود از بهترین مرطوب کننده صورت استفاده کنید، باز هم مفید خواهد بود.

  رژیم‌های غذایی مناسب برای جلوگیری از ریزش مو

۷٫ مرطوب کننده برای پوست های جوش دار و مستعد اکنه نیاز است؟

استفاده از بهترین مرطوب کننده صورت برای پوست های مستعد آکنه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا اکثر داروهای درمان آکنه باعث خشکی پوست می شوند و حتی بسیاری از آنها بر روی پوست های خشک تاثیر کمتری خواهند داشت. اگر نگران این موضوع هستید که مرطوب کننده ها حاوی روغن هستند و می توانند باعث بسته شدن منافذ و بیشتر شدن جوش ها شوند بهتر است از سرم های آبرسان استفاده کنید.

سرم های آب رسان علاوه بر غلظت بیشترِ مواد موثره، ساختاری سبک دارند زیرا بر پایۀ آب فرموله شده و فاقد چربی هستند.

۸٫ تنها برای گردی صورت از کرم مرطوب کننده استفاده کنیم؟

احتمالا هنگام استفاده از کرم مرطوب کننده از خط فک خود آن طرف تر نمی روید. اما زمان آن فرا رسیده که به گردن و قفسۀ سینۀ خود نیز اهمیت دهید. برای این منظور هم می توانید از بهترین مرطوب کننده صورت استفاده کنید و هم مرطوب کننده هایی که مخصوص صورت، گردن و قفسۀ سینه فرموله شده اند را خریداری کنید.

منبع سایت lafarrerr نویسنده ناشناس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *