پوست و مو, مو

در انتخاب شامپو برای موهای رنگ شده به این نکات توجه کنید.

فرقی ندارد که رنگ موهایتان بلوند، هایلایت، قرمز یا حتی هیجان انگیزتر از آن باشد، در هر حالت، باید از موهای رنگ شده ی خود مراقبت کنید. زیرا موی رنگ شده به مراقبت بیشتری نیاز دارد. شامپو برای موهای رنگ شده در بازار بسیار است، اما، چه طور می توانید بهترین شامپو را پیدا کنید؟ گاهی که در فروشگاه یا داروخانه هستید، انتخاب واقعاً سخت می شود. کاملاً شما را درک می کنیم. بنابراین، در این متن می خواهیم به شما کمک کنیم تا از سردرگمی نجات یابید.

رنگ مو چه طور عمل می کند؟

تا به حال فکر کرده اید چه قدر جالب است که می توانیم رنگ مویی را که با آن متولد شده ایم، تغییر دهیم؟ در واقع، رنگ کردن مو، راهی جذاب برای تغییر ظاهر یا افزایش جلوه ی رنگ طبیعی موست. اما، می خواهیم ببینیم رنگ مو چه طور عمل می کند. برای آگاهی از نحوه ی عملکرد رنگ موهای موقت، نیمه دائم و دائم، لازم است تفاوت آنها را بدانید.

رنگ موی موقت (SEMI-PERMANENT)

معمولاً چندین هفته دوام دارد. (دوام رنگ موقت به این موضوع بستگی دارد که چند بار در هفته موهای خود را بشویید). مولکول های رنگی این رنگ مو، فقط سطح خارجی موهای شما را می پوشانند. رنگ موی موقت برای تقویت یا طراوت بخشیدن به رنگ طبیعی مو بسیار خوب است، اما پس از چند بار شستن، از بین می رود.

رنگ موی نیمه دائمی (DEMI-PERMANENT)

فرمولی مشابه رنگ موی موقت دارد، با این تفاوت که فقط کمی به کوتیکول موی شما نفوذ می کند. در نتیجه، دوام آن روی موها اندکی بیشتر است. این نوع رنگ موها می توانند موهای سفید را پوشش دهند، اما نمی توان با آنها موها را روشن کرد.

هایلایت کردن مو با اکسیداسیون

این کار موجب خارج شدن رنگدانه ها از مو می شود. در این مورد، ماندگاری رنگ موی نهایی شما به مدت زمان ماندگاری عامل اکسیداسیون (بی رنگ کننده یا هیدروژن پراکسید) بستگی دارد. همین موضوع درباره ی بی رنگ کردن موها صدق می کند.

  کدام برس مو را انتخاب کنیم؟

هرچه مدت زمان اکسیداسیون طولانی تر شود، رنگ موها زردتر خواهد شد. (کراتین و پروتئین موجود در موی شما، به طور طبیعی زرد رنگ است). پس، اگر می خواهید رنگ موی بلوند پلاتینه داشته باشید، ابتدا باید موهای خود را بی رنگ کنید. سپس، رنگ مورد نظر را روی آن بزنید.

رنگ موی دائمی

معمولاً حاوی یک اکسیدکننده و آمونیاک است که با ماده ای رنگی ترکیب شده. با این فرمول، مولکول های رنگ در کوتیکول موی شما نفوذ و در ملانین ساقه ی مو تغییر ایجاد می کنند. هرچند، این رنگ مو ماندگاری بیشتری دارد، آسیب رسانی آن به مراتب بیشتر است.

چگونه از موهای رنگ شده مراقبت کنیم؟

تفاوتی ندارد که موهایتان را در آرایشگاه رنگ کرده باشید یا در منزل. در هر صورت برای دوام رنگ مو، باید از موهای خود مراقبت کنید. مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، به سلامت موهای شما آسیب می رسانند و انعطاف مو را کاهش می دهند. همچنین، شکستگی، خشکی و موخوره ی موهای شما را بیشتر می کنند.

بنابراین، اگر فقط چند هفته پس از رنگ کردن، متوجه شدید که موهایتان مثل روز اول نیست، باید بدانید این مشکل مختص شما نیست. این یعنی زمان آن رسیده که روال خود را تغییر دهید و بهتر است این کار را با انتخاب یک شامپو برای موهای رنگ شده مناسب شروع کنید

درباره ی مراقبت از موهای رنگ شده پرسش های رایجی وجود دارد که در ادامه آنها را بیان کرده ایم، آن را مطالعه کنید تا متوجه شوید چه نوع شامپویی برای موی شما مناسب تر است.

با این نکات رنگ موی خود را برای مدت طولانی تری حفظ کنید.

اولین نگرانی بعد از رنگ کردن مو، از بین رفتن رنگ آن است. باید بدانیم چگونه می توانیم این روند را کند و با آن مقابله کنیم. نکات زیر به شما کمک می کنند تا برای مدت طولانی تری رنگ موی خود را حفظ کنید:

  1. تا حد ممکن، برای حالت دادن به مو از ابزارهای حرارتی(اتوی مو و …) استفاده نکنید.
  2. اگر ناچار به خشک کردن، حالت دادن یا صاف کردن موهای خود هستید، پیش از این کار از یک ماسک محافظ مو (در برابر گرما) استفاده کنید.
  3. به سلامتی موهای خود توجه کنید، مثلاً بکوشید زیاد زیر نور آفتاب قرار نگیرید، در آب کلردار شنا نکنید و به طور مرتب نوک موهای خود را کوتاه کنید.
  4. ۷۲-۴۸ ساعت پس از رنگ کردن مو، آن را شامپو نکنید.
  5. برای شستن موهای رنگ شده، از شامپوی مخصوص و مناسب نوع موی خود استفاده کنید.
  6. هنگام استحمام، از آب ولرم استفاده کنید، زیرا آب داغ سبب باز شدن کوتیکول مو و خروج رنگ از آن می شود.
  7. موهای خود را زیاد نشویید و در صورت لزوم، از شامپوی خشک استفاده کنید. (شامپوی خشک شبیه اسپری است و به آبکشی نیازی ندارد. می توانید ساقه ی مو و پوست سرتان را با آن ماساژ دهید و سپس آن را با حوله خشک کنید.)
  8. برای افزایش آبرسانی به موها و محافظت از آنها در برابر عوامل مخرب، از محصولات با کیفیت استفاده کنید.
  9. به منظور مراقبت بیشتر از موهای خود، هفته ای یک بار، از ماسک مو استفاده کنید.
  10. برای رنگ کردن موهای خود، برنامه ریزی کنید. یعنی وقتی ریشه موها نمایان شد و احساس کردید رنگ موها در حال تغییر است، دوباره آنها را رنگ بزنید.
  اشتباهاتی که در استفاده از شامپو مرتکب می شوید!

آیا می توانیم با یک شامپوی معمولی موهای رنگ شده ی خود را بشوییم؟

از آرایشگاه خارج می شوید و یادتان می آید که شامپویی ندارید که مخصوص موهای رنگ شده باشد. چه کار کنید؟ باید شامپوی مخصوص بخرید؟ این جور مواقع، لازم نیست بلافاصله شامپوی مخصوصی را بخرید. زیرا آرایشگران توصیه می کنند که ۷۲-۴۸ ساعت پس از رنگ کردن مو، نباید از شامپو استفاده کنید.

پس، به جای اینکه به سرعت شامپوی مخصوص موهای رنگ شده بخرید. کمی وقت بگذارید و محصول با کیفیت تری را برگزینید تا بهتر بتوانید از موهایتان مراقبت کنید.

اصول انتخاب شامپو برای موهای رنگ شده

در اغلب محصولات، برچسب «مخصوص موهای رنگ شده» یعنی اینکه شامپو فاقد مواد شیمیایی قوی ای است که موجب از بین رفتن رنگ می شوند. رایج ترین ماده ی شیمیایی موجود در شامپوها، سولفات است. سولفات پاک کننده ای قوی برای از بین بردن چربی و تولید کف است که بیشتر ما به آن عادت داریم.

با مصرف شامپوی حاوی سولفات ساقه مو متورم و کوتیکول مو باز می شود. بنابراین، رنگ سریع تر از روی آن پاک می شود. روشن است که این مسئله برای حفظ طولانی مدت رنگ مو، خبر خوبی نیست.

به علاوه، محصولات مخصوص موهای رنگ شده، حاوی مواد نرم کننده و ترمیم کننده ای هستند که به آبرسانی و سلامت مو کمک می کنند. همچنین، یادتان باشد از شامپوهای روشن کننده استفاده نکنید، زیرا این شامپوها سرعت از بین رفتن رنگ مو را افزایش می دهند.

  تاثیر آلودگی هوا بر پوست و ۱۳ توصیه برای مراقبت از آن

مراقبت از موهای رنگ شده ی نازک

می خواهید بدون اینکه موهای نازک خود را زیاد رنگ کنید، حجم آنها را افزایش دهید؟ اگر این طور است، حتماً دنبال یک فرمول بدون سولفات با عصاره ی ریشه ی مارشمالو باشید؛ زیرا این ماده ی طبیعی حجم موهایتان را افزایش می دهد و آنها را نرم و پرپشت می کند.

یک شامپوی خشک باکیفیت نیز می تواند برایتان مناسب باشد، زیرا معمولاً اگر یک روز موهای نازک خود را نشویید، چرب می شوند. بنابراین، به دنبال شامپویی باشید که حاوی مواد تغذیه کننده ی مو باشد.

مراقبت از موهای رنگ شده ی خشک

پس از رنگ کردن موهایتان احساس می کنید که زیادی خشک شده اند؟ حقیقت این است که رنگ مو برای تثبیت شدن، باید وارد کوتیکول مو (سد طبیعی مو) شود. شکسته شدن کوتیکول، که معمولاً با استفاده از آمونیاک و پراکسید اتفاق می افتد، رنگدانه های طبیعی ساقه ی مو را از بین می برد تا برای رنگ جدید فضا ایجاد شود.

پراکسید به شدت موها را خشک می کند، پس اگر در این مرحله احساس کردید موهایتان مانند نی خشک شده است، باید به فکر تهیه ی یک شامپو برای موهای رنگ شده بدون سولفات و حاوی مواد مرطوب کننده و تقویت کننده باشید.

  کرم ضد آفتاب و ویتامین D

مراقبت از موهای رنگ شده ی مجعد

اگر موهای شما مجعد است، احتمالاً می دانید که به مراقبت بیشتری نیاز دارند. چنانچه، موهای مجعد خود را رنگ کرده اید، مراقبت از آنها اهمیت بیشتری پیدا می کند. به این نکته خوب توجه کنید:

  • اگر قصد دارید رنگ موهای خود را به شدت تغییر دهید (مثلاً از مشکی به بلوند)، باید این کار را به مرور انجام دهید. استفاده از رنگ موی قوی، ممکن است حالت موی شما را از بین ببرد، به ویژه اگر از مواد بی رنگ کننده ی مو نیز استفاده کنید.

در این مورد نیز، بهتر است شامپوهای فاقد سولفات را به کار ببرید، زیرا این ماده رنگ موی شما را سریع تر از بین می برد. اما، توصیه می کنیم بیش از همه به دنبال آبرسانی موهای خود باشید.

افزون بر این، یک بار در هفته از یک ماسک موی خوب استفاده کنید تا با نفوذ در عمق ساقه ی مو، آن را تقویت و شکستگی آن را ترمیم کند. ماسک موی خوب، علاوه بر کاهش وز مو، پیاز مو را تقویت و کوتیکول آن را نرم می کند.

منبع سایت لافارر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *