تناسب اندام

انواع کمر درد و نشانه های کمر درد خطرناک

کمر درد که در شب رخ می دهد

 

 کمر درد یکی از دردهای رایج در بین مردم است که معمولا خطرناک نیست، اما برخی کمر دردها خطرناک هستند و نشان دهنده وجود یک مشکل جدی در بدن می باشند که در این مقاله به این کمر دردها اشاره می کنیم

کمر درد که در شب رخ می دهد

۵ نشانه از کمر درد خطرناک را بشناسید

کمر درد یک درد رایج – حدود ۸۰ درصد مردم هر از گاهی دچار این درد می شوند – و معمولا مسئله نگران کننده ای نیست. اکثر اوقات کمر درد به دلیل کشش های عضلانی یا فتق دیسک بروز می کند و معمولا این شانس وجود دارد که به خودی خود بهبود پیدا کند.

دکتر آلن چن Allen Chen معاونت بالینی بیمارستان توانبخشی در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا می گوید: اگر درد شما به تازگی شروع شده نیازی به مراجعه به پزشک یا حتی مصرف قرص ندارید. برخی روش های درمانی ساده و غیرتهاجمی مانند ماساژ، ورزش و یوگا معمولا به رفع درد کمک می کند.

گاهی کمر درد به شما می گوید مشکلی در بدن تان به وجود آمده است و باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. در ادامه به علائمی اشاره می کنیم که نشان می دهند کمر درد شما خطرناک است.

 

۱. کمر درد که با از دست دادن کنترل روده و مثانه همراه است

از دست دادن کنترل روده و مثانه

این مشکل ممکن است نشانه سندروم دم اسب cauda equina syndrome، یک اختلال نادر، باشد. این سندروم از هر ۳۳ هزار نفر یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. در سندروم دم اسب ریشه های عصبی در ستون فقرات فشرده شده و احساسات و حرکات قطع می شوند. دکتر مت لیکینز Matt Likins، اولین جراح فیزیوتراپی در دترویت می گوید: در طول ۲۴ سال خدمت خود فقط دو بیمار مبتلا به سندروم دم اسب مشاهده کردم، اما نیاز به جراحی فوری داشتند. اگر برای درمان این بیماری جراحی انجام نشود، ممکن است منجر به فلج کامل شود، کنترل مثانه و روده به طور کامل از دست می رود و اختلال در عملکرد جنسی بروز می کند.

  مضرات فست فود و آثار مخرب آن روی بدن چیست؟

۲.    کمر درد که در شب رخ می دهد

بسیاری از مبتلایان به کمر درد می توانند با تغییر وضعیت خواب خود و انتخاب یک وضعیت مناسب کمر درد خود را بهبود بخشند. اما اگر یافتن یک وضعیت مناسب برای کاهش درد سخت است یا درد تا زمان دراز کشیدن در تخت شروع نشود، حتما به پزشک مراجعه کنید. دکتر وایت پلینز White Plains، کارشناس درمان اعصاب می گوید: این درد ممکن است نشانه تومور نخاعی باشد. علت دیگر این نوع درد عفونت استخوان ستون فقرات است. به هرحال در صورت بروز این نوع درد زودتر به پزشک مراجعه کنید.

۳. کمر درد که مشخص کردن محل درد سخت است

مشخص کردن محل درد

کمر درد در قسمت بالا یا پایین کمر که به مفصل یا عضله خاصی مربوط نمی شود، ممکن است نشان دهنده حمله قلبی باشد، به ویژه اگر درد در قسمت قفسه سینه شروع شده و پخش شود. کمر درد شدیدی که به طور ناگهانی بروز می کند، نیاز به معاینات پزشکی دارد. اگر علاوه بر کمر درد دچار درد در ناحیه فک هستید، حالت تهوع دارید، دچار خستگی شدید هستید یا احساس تنگی نفس می کنید، لازم است به اورژانس مراجعه کنید.

۴. کمر درد با سفتی شدید صبحگاهی همراه است

کمر درد با سفتی شدید

اینکه صبح ها کمی دچار درد و سفتی در عضلات کمر خود باشید، طبیعی است؛ اما اگر این درد و سفتی بیشتر از ۳۰ دقیقه طول کشید و در زمان حرکت بدتر شد ممکن است دچار نوعی آرتریت التهابی به نام اسپوندیلیت آنکیلوزان یا رماتیسم ستون فقرات  ankylosing spondylitis باشید که حدود ۱.۴ جمعیت افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر این شرایط درمان نشود، ممکن است مهره های کمرتان با یکدیگر درگیر شوند و حرکت کردن برای شما سخت می شود. به علاوه اسپوندیلیت آنکیلوزان خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را نیز افزایش می دهد بنابراین به هیچ عنوان این کمر درد را نادیده نگیرید. درمان این کمر درد معمولا شامل مصرف داروهای بدون نسخه و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی NSAID و همچنین داروهای بیولوژیک می شود (مانند اینفلیکسیماب infliximab و اتانرسپت etanercept که برای جلوگیری از التهاب استفاده می شوند.)

  روز دوازدهم کمپین - سیستم تمرینی EMS

۵. کمر درد که با خطر شکستگی همراه است

کمر درد که با خطر شکستگی

اگر اخیرا دچار تصادف شده اید، داروهای استروئید خوراکی مصرف می کنید (که باعث ضعیف شدن استخوان ها می شوند) یا مبتلا به پوکی استخوان هستید، هر نوع کمر دردی را باید جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط ممکن است دچار شکستگی ستون فقرات باشید که منجر به کوتاه شدن قد، خراب شدن وضعیت بدن و حتی بروز مشکلات تنفسی و گوارشی می شود. شاید به آتل برای کمر، داروهای ضد درد، فیزیوتراپی و در برخی موارد جراحی نیاز داشته باشید.

 

منبع سایت سیمرغ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *