استایل بازیگران, مد و استایل

تحلیل استایل عجیب و جذاب فیلم کروئلا

فیلم کروئلا یک فیلم کمدی جنایی آمریکایی در سال ۲۰۲۱ بر پایه شخصیت کروئلا دویل از رمان ۱۰۱ سگ خالدار نوشته دودی اسمیت در سال ۱۹۵۶ است. این سومین اقتباس لایو اکشن است و به عنوان پیش درآمد ساخته شده است.

در این فیلم اما استون در نقش شخصیت عنوان فیلم است. داستان فیلم در پی جنبش پانک راک در دهه ۱۹۷۰ اتفاق می‌افتد و حول محور استلا میلر  یک طراح مد مشتاق است که راهی را پیدا می‌کند که منجر به تبدیل شدنش به یک طراح مشهور به نام کروئلا دویل می‌شود.فیلم کروئلا نخستین بار در ۲۰۲۰ در لس آنجلس در اولین رویداد مهم فرش قرمز از زمان دنیا گیری کرونا به نمایش درآمد و ۲۸ می در آمریکا به صورت سینمایی به طور همزمان در دیزنی پخش شد.

فیلم کروئلا از طرف منتقدان برای کارگرانی، نقش آفرینی به خصوص اما تامپسون و طراحی لباس و ارزش‌های تولیدی و موسیقی متن تحسین شد.

 فیلم کروئلا در دنیا ۲۲۲ میلیون دلار فروش داشته و تبدیل به هشتمین فیلم پرفروش سال شد.

داستان دختر شخصیت مهربان استلا و خشمگین کروئلا است. این دختر در انگلیسی زندگی می‌کند و مادرش مهمان‌دار خانه مادر اصلی او است که فوت می‌شود و می‌خواهد گردنبندی که مادرش به او داده را از مادر اصلی خود پس بگیرد که با مشکلاتی مواجه می‌شود.اما استون یا کرئلا یک جیب و جاه طلب و مشتاق به طراحی است که به یک جنایتکار بدنام و مشهور و خطرناک تبدیل می‌شود. اما اما تامپسون که مادر اصلی او است، رئیس خودشیفته خانه معتبر مد لندن و یک طراح مشهور که رئیس جدید استلا و رقیب او است.

روند جنبش پانک در فیلم کروئلا

او نقشی اساسی در تحول استلا بازی می‌کند و این فیلم در دهه هفتاد اتفاق می‌افتد زمانی که جنبش و سبک پانک در حال شکل‌گیری است و جوانان در حال حرکت به سمت مخالف نرم‌های جامعه هستند.

کروئلا  مظهر جنبش پانک است و برای طراحی از طراحانی مثل ویوین وست وود الهام گرفته است. اما همه لباس ها از صفر برای این فیلم طراحی و تولید شد.

طراحی ۲۲۷ لباس برای فیلم کروئلا

جنی بیون و تیمش به همراه ۵ خیاط تنها ۱۰ هفته برای طراحی لباس این فیلم زمان داشتند اما در همین ده هفته ۲۲۷ لباس برای آن طراحی کردند که ۴۷ لباس از آنها متعلق به خود کروئلا  بود.

کارگردان معتقد بود از میان طراحان لباس کروئلا بیشتر از همه به الکساندر مک کوئین

بارونس مغرور بود و اصلا میانه خوبی با هنجار شکنی‌های کرولا نداشت. او لباس‌هایی از برند خودش را می‌پوشد و در استایل تاثیرگذار بود.

شباهت داشت. او با عرف‌های جامعه مبارزه می‌کرد و تقابلش با شخصیت بارونس که نماد فشن سنتی بود تقابل مک کویین با طراحان در زمان خود بود.

لباس‌های برند بارونس از طراحانی مثل چارلز جیمز الهام گرفته بود و استدیو با شکوه او الهام گرفته از استدیو با شکوه کریستین دیور بود.

طراح لباس بی نظیر این فیلم دو بار برنده جایزه اسکار شد. طراحی‌های او از کامل‌ترین و بی نقض‌ترین طراحی‌های قرن است.

طراحی‌های خلاقانه برای اما استون

پالت رنگی لباس‌های کروئلا سیاه، سفید، خاکستری و قرمز بود اما برگ برنده طراحی لباس از زباله بود که از یک کامیون بیرون می‌آمد که اوت کوتوق محسوب می‌شد.

و یا آن لباس شب قرمز مهمانی بارونس که قرار بود کروئلا خودش را به بارونس ثابت کند است که یکباره لباس رویی آتش می‌گیرد و لباس زیر مشخص می‌شود. لباسی از گلبرگ‌های دست دوز. انگار کروئلا قرار بود بگوید دیگر دوران سنتی تمام شده و بهتر است خلاقیت‌های جدیدی وارد طراحی لباس شود.

او با بلوز سبز و موهای قرمز کم کم جسارت پیدا می‌کند و با موهای سفید و مشکی خود آشتی می‌کند.

کروئلا به دامن و شلوارهای طوسی و مشکی علاقه داشت. در دنیای واقعی خود مینیمالیست و ساده‌تر بود. پیراهن قرمزش کاملا تداعی‌کننده الکساندر مک کوئین و برداشت از پیراهن قدیمی بارونس در سال ۱۹۹۵ بود و یا کت و دامن چرمی.

بعد از رقص دراماتیک خود با یک ست چرمی تنگ و سرشانه پفی و دامن براق فوم و دستکش‌های چرم توری و پوتین پاشنه بلند و یک عصا که آستین‌هایش فرم اوریگاهی داشت ظاهر شد. او همیشه مدلی ظاهر می‌شود که حتی لیدی گاگا هم می‌تواند حسودی کند.

لباس دیگر او زمانی که بارونس روی فرش قرمز بود او را از مد افتاده نشان داد. زمانی که با ظاهر شرور خود روی موتور سیکلت به جشن بزرگ لندن می‌رود گرد و خاک به پا می‌کند و همه می‌دانیم که متعلق به آینده است. حتی روی صورت خود عبارت the future را نوشته است.

در طول فیلم شاهد کنار رفتن آیکون های قدیمی و به وجود آمدن سبک جدیدی از فشن آینده هستیم. پس فشن یک سلاح قدرتمند برای کروئلا شد تا مد آینده را به همه معرفی کند.

یکی از اتفاق‌هایی که باعث طراحی لباس موفق فیلم کروئلا شد این است که طراح خود جوانی‌اش را در این دوران گذرانده است و با همه وجود حس و حالِ دنیای مد لندن را در آن زمان درک کرده است.

منابع الهام طراحی لباس فیلم کروئلا

از برای مود برد طراحی این فیلم از الکساندر مک کوئین، ویوین وست وود و خواننده آلمانی نینا هاگن الهام گرفته بود. و جالب است بدانید یک سری از لباس‌های کرولا واقعاً وینتیج هستند و جنی از سفرهای مختلف خود آنها را جمع آوری کرده است.

از خانه‌های مدی که فروشنده لباس‌های وینتیج بودند در بروکلین تا لس آنجلس که در نهایت ۱۰ چمدان لباس جمع آوری شد و بر اساس ظاهر مرتب سازی و بین آنها تعدادی برای اما استون انتخاب شد.

برای لباس‌های کروئلا رنگ‌ها از قبل تعریف شده بودند یعنی سفید و سیاه و کمی خاگستری و البته قرمز برای لحظات برجسته و برای بارونس رنگ‌های قهوه ای و طلایی در نظر گرفته بودند.

این لباس قرمز او الهام گرفته از طرح یک پیراهن توسط چارلز جیمز شده بود که در حال حاضر در موزه متروپولین نگهداری می‌شود.

لباس جذاب دیگر او یک کت چرمی پر از یراق الات و در قسمت سرشانه کالسکه‌ای با اسب وصل بود و با یک دامن قرمز دنباله دار که چالش بزرگ این لباس  این بود که خیلی سنگین بود و از طرفی نباید خیلی هم سبک می‌بود. این لباس کمی شبیه اوت کوتوق‌های جان گالیانو در دیور و سرکشی‌های سبک پانک بود. جنی بیون می‌گوید که کاراموزهای آتلیه او تعداد ۵۰۶۰ گلبرگ را با دست روی این دامن دوختند.

  استایل لیدی گاگا ملکه آوانگارد پاپ

محل کار بارونس در فیلم کروئلا افشاگر محیط کارهای سمی و زن ستیر در دنیای مد است و یک جورایی نشان دهنده مسائل واقعی پشت پرده دنیای مد مثل استثمار در محل کار، جنسیت خواهی و خود پرست‌ های بیش از حد بود که اینها در طراحی لباس بارونس تاثیرگذار بودند.

لباس آخر؛ تیر خلاص پیش به سوی آینده

کت و دامن چرمی کرودلا نشان دهنده رفتن او به سمت تاریکی است. او می‌خواهد هنر و دردسر ایجاد کند. لباس ماشین آشغالی با دنباله بلند مجموعه قدیمی بارونس را باز تولید کرده بود که بگوید مد قدیم باید جایش را به مد جدید و آینده بدهد و انقلاب شود.

آخرین لباس کرونا یک کت با سرشانه تیز و زاویه تند و آستین‌های بلند تا کنار پا با رنگ مشکی چیزی برای گفتن ندارد جز اینکه راه را برای خانم جدید خانه باز کنید.

امیدوارم از خواندن مقاله تحلیل استایل فیلم کروئلا لذت برده باشید. نظر خود را با ما در میان بگذاردید.

نویسنده: سپیده

بازیگر نقش کروئلا کیست؟

اما استون بازیگر مشهور هالیوود نقش کرودلا یا استلا را بازی می‌کند.

این فیلم چه موضوعی دارد؟

این فیلم مد و فشن در مورد جنبش پانک و دهه ۷۰ میلادی است. کروئلا طراح لباس است که به جنگ ایکون‌های قدیمی و دهه ۶۰ و ما قبل می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *