پوست و مو, مو

راهکارهای مناسب برای جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان

ریزش مو ممکن است موهای سر یا کل بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد. علت ریزش مو می‌تواند وراثت، تغییرات هورمونی، بیماری ها یا عوارض جانبی برخی داروها باشد. در این مقاله به ریزش مو بعد از زایمان و راه‌های مواجهه با آن می‌پردازیم.

بسیاری از مادران پس از زایمان از ریزش موهای‌شان گلایه دارند و احساس نگرانی می‌کنند. این پدیده یک پدیده معمول در میان مادرانی است که تازه نوزاد خود را به دنیا آورده‌اند.

ریزش مو بعد از زایمان

بسیاری از زنان چندماه پس از زایمان دچار ریزش موی قابل توجهی می‌شوند. ریزش موها در این دوران طبیعی است و جزو ریزش موهای واقعی محسوب نمی‌شود. متخصصان پوست و مو به این نوع ریزش موی سر، ریزش موی مفرط می‌گویند. ریزش بیش از اندازه مو در دوران اولیه پس از زایمان، به علت پایین آمدن سطح استروژن است.

خوشبختانه این ریزش مو موقتی است و نیاز به درمان ندارد. در اکثر زنان بعد از حدود یک سال و اولین تولد فرزندشان، موها به حالت طبیعی خود برمی‌گردد. موها در بسیاری از مادران حتی زودتر به حالت قبلی خود برمی‌گردد.

پر پشتی موها در دوران بارداری پرپشت می‌شوند.

احتمالا شما در دوران بارداری از ضخامت، درخشندگی و پرپشتی موهایتان به هیجان آمده بودید. اگر کمی خشکی مو را (که با استفاده از نرم‌کننده عمیق مو برطرف می‌شود) در این دوران نادیده بگیریم، حتما شما تصور کرده‌اید که با بارداری بالاخره موهای‌تان جان تازه‌ای گرفته‌اند. با این همه، زمانی‌که فرزندتان به دنیا آمد، از دیدن ریزش موهای خود مضطرب یا حتی شوکه شده‌اید.

  چگونه از موی رنگ شده خود به خوبی مراقبت کنیم؟

در طول دوران بارداری تغییرات هورمونی زیادی رخ می‌دهد. هورمون‌های بارداری باعث تغییرات زیادی می‌شوند. یکی از این تغیرات افزایش رشد مو است. ریزش مو روزانه یک ریزش موی طبیعی است که تمام افراد آن را هر روز تجربه می‌کنند. با این‌حال اگر دقت کرده باشید، شما به علت تغییرات هورمونی در دوران بارداری ریزش موی روزانه نداشتید.

علت ریزش مو بعد از زایمان چیست؟

بعد از بارداری وقتی هورمون‌ها به حالت نرمال برمی‌گردند، سطح استروژن در بدن شما کاهش پیدا می‌کند. سطح بالای استروژن همان عاملی است که جلوی ریزش موهای شما را در دوران بارداری گرفته بود. بنابراین با کاهش سطح آن، دوباره شاهد ریزش مو بعد از زایمان خواهید بود.

باید یک نکته را به یاد داشته باشید، شما طی چندین‌ماه ریزش مو نداشته‌اید. موهای مرده باید بیرون بیایند و بریزند تا موهای جدید رشد کنند. این پدیده تلوژن افلی‌ویوم (telogen effluvium) نام دارد.

تلوژن افلی‌ویوم ممکن است در اثر اتفاقات زیادی (مانند بارداری) رخ دهد، که طی آن مقداری بیش از حد طبیعی از موهای‌تان وارد مرحله تلوژن (فاز استراحت رشد مو یا ریزش مو) شود.

بیرون رانده شدن و ریزش این موها، سه ماه طول می‌کشد. به همین دلیل است که بیشتر زنان پس از گذشت سه ماه از اتمام بارداری متوجه ریزش موهای‌شان می‌شوند.

شما کچل نخواهید شد!

نگران نباشید؛ ریزش مو شما پس از زایمان موقتی است. احتمال اینکه موهای شما از حالت پرپشت و ضخیم دوران بارداری به کچلی کامل برسد، تقریبا صفر است. با این‌حال، میزان تغییرات هورمونی در هر فرد به صورت مختلفی این موضوع را نمایان خواهد کرد. به هر ترتیب، ریزش موی شما پس از زایمان یک روند کاملا طبیعی است و بعد از مدتی موهای‌تان به حالت طبیعی خود (قبل بارداری) برمی‌گردند.

  7 حقیقت درباره الگوی طاسی در زنان

اگر موهای شما پس از زایمان بسیار نازک و کم‌حجم شده‌اند، نگران نباشید. به‌غیر از موارد استثنا، مطمئن باشید میزان ریزش مو بعد از زایمان به حالت طبیعی خود برمی‌گردد. زمان بهبودی موها در افراد مختلف متفاوت است. در بعضی سه ماه و در بعضی دیگر ۶ ماه زمان می‌برد. در مواردی هم زمان بهبودی موها می‌تواند یک سال طول بکشد.

آیا می‌توان از ریزش مو در دوران پس از بارداری جلوگیری کرد؟

پرسشی که بیشتر بانوان مطرح می‌کنند این است که آیا می‌توانیم از ریزش موهای‌مان در دوران پس از بارداری جلوگیری کنیم؟ احتمالا نمی‌توانید ریزش مو را متوقف کنید اما می‌توانید آن را کنترل کنید. تغذیه خوب و مناسب برای زنان در دوران پس از زایمان، ضروری است. تغذیه مناسب، موهای شما را تا حدودی قوی و سالم نگه می‌دارد و موجب جلوگیری از ریزش مو می‌شود.

در مصرف پروتئین و آهن کم‌کاری نکنید. در صورتی‌که ریزش مو بیش از حالت عادی پس از زایمان بود، به پزشک مراجعه کنید. ریزش مو ممکن است به‌دلیل اختلالات تیروئید یا بیماری‌های دیگر هم رخ دهد.

توصیه‌های متخصصان برای ریزش مو بعد از زایمان

اگر ریزش موی مفرط شما را نگران کرده است، نکات سلامتی پوست و مو برای مادران پس از زایمان را در ادامه مطلب بخوانید. این نکات به شما تا زمانی که موهای‌تان به حالت طبیعی برگردد، کمک می‌کنند.

  • از شامپو حجم‌دهنده مو استفاده کنید. این شامپوهای روزانه حاوی موادی مانند پروتئین هستند که سطح مو را می‌پوشاند و باعث می‌شود که موها ظاهری پرپشت‌تر داشته باشند.
  • از نرم‌کننده استفاده نکنید. این شامپوها حاوی نرم‌کننده‌های بسیار قوی هستند که باعث نرمی و لخت شدن مو می‌شود و در نتیجه موها بسیار کم‌حجم‌تر دیده می‌شوند.
  • از ماسک مو مناسب استفاده کنید. این محصولات حاوی نرم‌کننده‌های ملایم هستند و موها را لخت، صاف و در نتیجه کم‌حجم نمی‌کنند.
  • یک مدل موی جدید را امتحان کنید. بعضی از مدل موها، موها را حجیم‌تر و پرپشت‌تر نشان می‌دهند. یک آرایشگر باتجربه می‌تواند مدل موی مناسب شما را تشخیص دهد.بسیاری از مادران برای جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان مدل موی کوتاه را ترجیح می‌دهند. مدل کوتاه، موها را پرپشت‌تر نشان می‌دهد. رسیدگی به موهای کوتاه نیز راحت‌تر است و وقت کمتری می‌گیرد. برای مادرانی که تازه نوزادشان را به دنیا آورده‌اند هر چیزی که باعث صرفه‌جویی در زمان شود، یک مزیت واقعی محسوب می‌شود.
  جذاب ترین مدل مو کوتاه که شما را زیباتر نشان می دهد!

مراقب «تورنیکه مویین» باشید.

ارتباط زایمان با ریزش مو

زنانی که به‌تازگی مادر شده‌اند باید مراقب پدیده «تورنیکه مویین» نیز باشند. طبق تحقیقات انجام شده تورنیکه مویین به وضعیتی گفته می‌شود که یک تکه مو به دور انگشت پا، انگشت دست یا قسمت‌های دیگر بدن نوزاد پیچیده شود. یک رشته مو می‌تواند به‌قدری محکم پیچیده شود که باعث قطع گردش خون شود یا عفونت ایجاد کند.

نگران نباشید. تورنیکه مویین در نوزادارن بسیار نادر است. با این وجود دانستن اقدامات لازم در مواجهه با تورنیکه مویین، می‌تواند مفید باشد. اگر دیدید تکه‌مویی به دور انگشت دست، انگشت پا یا قسمت دیگری از بدن نوزادتان پیچیده شده است، باید آن را جدا کنید.

اقدامات لازم در مواجهه با تورنیکه مویین در نوزادارن

  • از قسمتی که مو آزادتر است، آن را به آرامی جدا کنید.
  • بعضی مواقع مو به‌طور کامل پیچیده شده است و شما باید آن را ببرید. مو را به آرامی و بااحتیاط با یک چاقوی کوچک یا قیچی ببرید.
  • اگر در اثر محکم پیچیده شدن مو، زخم و جراحت در بدن نوزاد ایجاد شده باشد یا مو داخل بافت پوست نوزاد رفته باشد، جدا کردن آن کار شما نیست؛ باید به پزشک مراجعه کنید. می‌توانید برای جدا‌کردن مو از پزشک نوزادتان کمک بخواهید یا به اورژانس بروید. در بعضی موارد باید یک پزشک، مو را از بدن نوزاد جدا کند.
  کدام برس مو را انتخاب کنیم؟

عوامل دیگر ریزش مو

بسیاری از مادران ریزش موی مفرط را در دوران پس از بارداری تجربه می‌کنند. ریزش مو معمولا حدود چهار ماه بعد از زایمان افزایش پیدا می‌کند. در بیشتر زنان رشد موها، بعد از تولد یک‌سالگی فرزندشان، به حالت طبیعی برمی‌گردد.

اگر بعد از یک سال حجم و پرپشتی موهای‌تان به حالت طبیعی برنگشت، به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. ممکن است عوامل دیگری باعث ریزش موی‌تان شده باشد. علت‌های فراوانی برای ریزش مو وجود دارد. تشخیص دقیق علت ریزش مو برای درمان مؤثر ضروری است.

منبع سایت لافارر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *