پوست و مو, مو

دکلره؛ پیش‌درآمد رنگ زیبای موها با آسیب‌های فراوان

دکلره کردن موها روشی برای حذف کامل رنگ طبیعی موها یا رنگ قبلی آن‌هاست که موها را کاملاً بی‌رنگ می‌کند و آمادگی پذیرش هر نوع رنگ جدید و دلخواهی را خواهد داشت.

برای دکلره کردن به مواد اکسیدان خیلی قوی نیاز است که چند برابر رنگ به تارهای مو صدمه می‌زند و یکنواختی، چربی و رطوبت ساقه مو را از بین می‌برد. در این حالت اگر تار مو را زیر میکروسکوپ نگاه کنیم، مو متخلخل می‌شود و بسیار مستعد شکنندگی با کوچک‌ترین ضربه مثل برس یا شستن خواهد بود. البته معمولاً دکلره نسبت به رنگ مو کاربرد کمتری دارد و فقط برای رنگ‌های خاص و متضاد قبلی استفاده می‌شود.

موهای چرب با عوارض رنگ مو بهتر مقابله می‌کنند و به دلیل چربی بیشتر، کمتر خشک می‌شوند اما این آسیب‌ها در موهای معمولی و خشک طبیعتاً به نسبت بیشتر خواهد بود

برای اینکه در مدت کوتاه حضور در آرایشگاه بتوان رنگ مو را کاملاً حذف کرد، نیاز به مواد اکسیدان بسیار قوی است که کنار تأثیر رنگ‌بری بالا رطوبت و چربی موها را نیز از بین ببرد و کراتین موها را خرد کند که در اصطلاح به این حالت «سوختن مو» گفته می‌شود. در این حالت تارهای مو کاملاً نازک و شکننده می‌شود و ظاهری بی‌طراوت و بی‌حالت پیدا می‌کند که مواد درخشان و براق‌کننده موجود در رنگ این وضعیت را جبران خواهد کرد.

  7 فایده ریش برای سلامتی

باید توجه داشت این تغییرات یا به عبارتی سوختگی موها با هر بار دکلره پیش می‌آید اما اگر دکلره کردن مجدد بیش از یک سال انجام نشود، مو فرصت ترمیم دارد و به تدریج که تارهای مو بلند می‌شود، نوک موها کوتاه شده و کم‌کم تارهای سالم جایگزین می‌شوند. در صورتی که این کار به طور مکرر و پیش از روندترمیم موها تکرار شود، بروز آسیب‌های مو بسیار بیشتر خواهد بود.

مراقبت از موها پس از رنگ و دکلره

امروزه شرکت‌های مطرح سازنده رنگ مو کنار عرضه انواع رنگ، دیگر محصولات مراقبت متناسب با هر رنگ مو مانند نرم‌کننده، روغن‌های مخصوص، حالت‌دهنده (کاندیشنر) و… را تولید کرده‌اند که در قالب شامپوهای مخصوص، ماسک موی پیش یا پس از شستشو و… عرضه می‌شود تا آسیب‌های ناشی از رنگ تا حدی جبران شود. مزیت این محصولات این است که تا حد بالایی جذب تارهای مو می‌شوند و مدت طولانی تأثیر مطلوب خود را حفظ می‌کنند. به عبارتی پس از یک مرتبه شستشو از بین نمی‌روند.

البته آنچه بیش از همه اهمیت دارد، میزان کیفیت محصولات ترمیم‌کننده و مراقبت از مو است. متأسفانه انواع بسیار عالی این محصولات که می‌توانند حتی تا ۹۰- ۸۰ درصد صدمات رنگ مو و کاهش رطوبت و چربی را جبران کنند، بسیار گران هستند. امروزه محصولات ارزانقیمت‌تری نسبت به انواع اصلی نیز وجود دارد که گرچه این تأثیر عالی را ندارد، به هر حال تا حدی جبران‌کننده است.

  درمان سریع خشکی پوست در فصول پاییز و زمستان

بسیاری از افراد این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا روغن‌های گیاهی مانند زیتون، نارگیل، بادام و … پیش از دکلره یا بعد از آن می‌توانند نقش ترمیمی داشته باشند؟ در پاسخ باید گفت که این روغن‌ها فقط ساقه موها را چرب می‌کنند و تا زمان شستن باقی می‌مانند و به دلیل اینکه جذب مخاطی از روده دارند، از کراتین مو و ساقه جذب نمی‌شوند و تنها جنبه درخشندگی و چربی ظاهری دارند اما جایگزین محصولات ترمیمی مخصوص رنگ‌ها نخواهند بود.

وقتی موها سر ناسازگاری با محلول دکلره دارند

حتماً بسیاری از خانم‌ها در زمان دکلره کردن موها با این مسئله روبرو شده‌اند که رنگ مو های طبیعی پس از مدت معمولی (حدود ۳۰ دقیقه) حذف نمی‌شود و به اصطلاح مو رنگ باز نمی‌کند. در چنین شرایطی مواد اکسیدان باید به مدت طولانی‌تری روی مو بمانند که در این صورت ضرر و آسیب پوست و موها بسیار تشدید می‌شود. قطعاً تکرار این اقدام و عدم مراقبت‌های لازم در سنین بالاتر منجر به نازکی بیش از حد موها و تقریباً نابودی سلامت آن‌ها می‌شود.

بد نیست بدانید علت رنگ باز نکردن موها، تراکم زیاد رنگدانه‌هاست. بین هر ۵ تا ۶ سلول لایه پایه پوست، یک سلول ملانوسیت وجود دارد که براساس ژنتیک عامل رنگ پوست و مو خواهد بود. در افرادی که به طور ژنتیک پوست تیره و سبزه‌ای دارند، غلظت و تراکم رنگدانه‌ها زیاد است. در نتیجه دکلره بسیار دیرتر و سخت‌تر جواب می‌دهد؛ درست برخلاف افراد با پوست روشن و موهای بور.

  علت ریزش مو چیست؟ ۹ دلیل اصلی و شایع ریزش مو

واکنش موهای خشک، معمولی و چرب در برابر رنگ و دکلره

به طور کلی موهای چرب با عوارض رنگ مو بهتر مقابله می‌کنند و به دلیل چربی بیشتر، کمتر خشک می‌شوند اما این آسیب‌ها در موهای معمولی و خشک طبیعتاً به نسبت بیشتر خواهد بود. از طرفی، میزان چربی مو با تأثیر دکلره ارتباطی ندارد و مدت رنگ باز کردن تنها به غلظت ملانین و تیرگی موها مرتبط است که کمتر یا بیشتر باشد. فواصل شستشو پس از رنگ و دکلره مانند همیشه و با توجه به نوع موها خواهد بود. البته بدیهی است که باید شامپوی مخصوص موهای خشک و رنگ شده استفاده شود زیرا این محصولات مانع چربی‌زدایی بیشتر می‌شوند، به حفظ ثبات رنگ نیز کمک می‌کنند، غالباً حاوی نرم‌کننده هستند و از خشکی موها می‌کاهند و برای سلامت موها مفیدند.

چرا موهای سفیدرنگ نمی‌گیرد؟

زمانی که تارهای مو هنوز مقدار کمی رنگدانه دارد و در حد خاکستری است، اگر رنگی در همان خانواده رنگ مثل مشکی یا خاکستری به موها زده شود، مو بهتر رنگ می‌گیرد اما وقتی مو کاملاً سفید می‌شود، دیگر رنگدانه‌ای ندارد که رنگ به آن اضافه شود. البته موهای سفید هم رنگ می‌گیرند اما مقدار ضخامت رنگ باید بیشتر باشد و در فواصل کمتر تجدید شود که مسلماً حجم زیاد رنگ طی یک مرحله، آسیب‌های زیادی به پوست و مو وارد خواهد کرد و موها همان حالت سوختگی را پیدا می‌کنند. افرادی که موی سفید دارند باید دفعات و مقدار مناسب رنگ را مانند دیگر افراد به موها بزنند تا به تدریج رنگ، روی موها جمع شود و پس از هر نوبت که ریشه‌های سفیدرنگ می‌شود، تارهای رنگ شده قبل، کمی دیگر رنگ بگیرند. به این ترتیب موها کمتر دچار آسیب خواهند شد.

  آیا کوکاکولا شپش را از بین می‌برد؟

البته روند رنگ گرفتن موها به دلیل سالمندی یا ابتلا به بعضی بیماری‌ها با بی‌رنگ شدن موها بر اثر دکلره کاملاً متفاوت است. در حالت دکلره، موها به طور ژنتیک رنگدانه دارند. از این‌رو، سریع رنگ می‌گیرند

 

منبع سایت تبیان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *