تغذیه

سریعترین طرز تهیه نان خانگی سبوس دار + ارزش غذایی و میزان کالری نان سبوس

نان خانگی

 

طرز تهیه نان خانگی را امروزه بیشتر در مستند ها مشاهده می کنیم. البته در خانه های روستایی قدیمی نیز این قابل مشاهده می باشد که نان مصرفی روزانه ی خود را در منزل تهیه کرده باشند. اغلب طعم نان خانگی بسیار مطلوب تر از نانی خواهد بود که به صورت صنعتی تهیه شده باشد.

البته این را قبول داریم که درست کردن نان در خانه ممکن است زمان بر و خسته کننده باشد. اما بعد از چشیدن طعم لذیذ آن بدون شک خستگی آن را نیز پذیرا خواهید بود. در ادامه طرز تهیه نان خانگی سبوس دار را آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه نان خانگی سبوس دار

طرز تهیه نان خانگی سبوس دار

نان سبوس یکی از نان های بسیار مغذی می باشد که اغلب پزشکان تغذیه پیشنهاد جایگزین کردن آن را با نان های ساده دیگر می دهند. نان سبوس ترکیباتش در بدن کاملا آزاد شده و جذب خواهند شد.

مواد اولیه برای تهیه نان سبوس دار

 

آرد سبوس (گندم یا برنج): ۴ پیمانه

آب: دو پیمانه

روغن مایع: ۳ قاشق غذاخوری

بکینگ پودر: یک قاشق سوپ خوری

مراحل تهیه نان خانگی سبوس دار

۱. ابتدا برای آن که نانی یک دست داشته باشیم لازم است، آرد سبوس خود را کاملا الک کنیم. هرچقدر الک ما ریز تر باشد، خمیری یک دست تر خواهیم داشت.

  خواص و عوارض نان سبوس دار (کامل) و مقایسه با نان معمولی

۲. در این مرحله بکینگ پودر و نمک را به آرد اضافه می کنیم. و مواد را کاملا با یکدیگر مخلوط می کنیم.

۳. سپس آب را به آرد اضافه می کنیم. پس از آن که آرد حالت خمیری به خود گرفت. روغن را به خمیر خود اضافه می کنیم و آن را تا زمانی که با خمیر یکی شود هم می زنیم.

۴. در این مرحله لازم است دست ها را کمی چرب کنیم و خمیر را به مدت ده دقیقه کاملا ورز دهیم. این کار برای ایمن می باشد تا مواد کاملا به خورد هم رود. بعد از ده دقیقه اگر خمیر حالت چسبندگی خود را از داد، اجازه می دهیم در دمای آشپزخانه به حالت استراحت بماند.

 

۵. طرز نان خانگی سبوس دار مانند باقی نان های دیگر لازم است مقداری آرد را برداشته و کف یک سطح صاف مانند سینی را با آرد بپوشانیم. سپس تکه های متوسطی از خمیر را برداریم و کف سینی بگذاریم و آن را با وردنه کاملا صاف کنیم.

آرد

۶. قبل از آن که خمیر را با وردنه صاف کنیم، باید یک ماهیتابه برداریم و بدون روغن آن را روی حرارت قرار دهیم تا کاملا داغ شود. 

نکته آشپزی: طرز تهیه نان خانگی به گونه ای است که در طبخ آن بهتر است از ظرفی سنگی و یا از جنس چدن استفاده کنیم. چرا که حرارت بسیار بالا است و باید مراقب بود ترکیبات ظرف به خمیر نان اضافه نشود.

۷. پس از آن که ظرف ما کاملا داغ شد، خمیر های با وردنه صاف شده را داخل ماهیتابه می گذاریم و اجازه می دهیم کاملا پخته شود. نان بخاطر وجود بکینگ پودر در هنگام طبخ شروع به پف کردن خواهد کرد.

  با انواع و اقسام گیاه‌خواری آشنا شوید؛ آنها چه چیزهایی می‌خورند؟

خواص نان سبوس

 

خواص نان سبوس

  • برطرف کننده یبوست

افرادی که دستگاه گوارشی حساسی دارند  یا آب بدن آن ها کم است، اغلب دچار یبوست می شوند. متخصصان تغذیه اغلب به این افراد توصیه می کنند نان سبوس دار را جایگزین نان عادی خود کنند. سبوس دارای ملین و فیبر فراوان در خود است. همین عامل باعث خواهد شد هنگامی که فیبر وارد روده شود، طی فعل و انفعالاتی حرکت روده را تسهیل بخشد. همین عامل باعث رفع یبوست خواهد شد.

  • کاهش وزن با نان سبوس

همانطور که اشاره شد سبوس سرشار از فیبر می باشد. فیبر به دلیل ترکیباتی که دارد در معده هضم نخواهد شد و برای مدت طولانی نیز در معده باقی خواهد ماند. در نتیجه این عامل برای لاغری کمک بسیاری خواهد کرد. ائل آن که شخص با مصرف نان سبوس دیرتر احساس گرسنگی خواهد کرد. مزیت بعدی این می باشد که نان سبوس به علت وجود فیبر در معده هضم نخواهد شد و پس از خروج از معده، به همان صورت از بدن دفع خواهد شد.

 

ارزش غذایی نان سبوس

ارزش غذایی نان سبوس

 

مواد تشکیل دهنده

میزان در۱۰۰ گرم

کالری ۲۴۸ کیلوکالری
کربوهیدرات ۴۷.۸۰ گرم
پروتئین ۸.۸۰ گرم
چربی ۳.۴۰ گرم
آب ۳۷.۸۰ گرم
فیبر ۴.۰۰ گرم
قند ۹.۶۸ گرم
کلسترول ۰.۰۰ میلی گرم

نام ماده معدنی

مقدار در ۱۰۰ گرم

کلسیم ۷۴.۰۰ میلی گرم
آهن ۳.۰۷ میلی گرم
منیزیم ۸۱.۰۰ میلی گرم
فسفر ۱۸۵.۰۰ میلی گرم
پتاسیم ۲۲۷.۰۰ میلی گرم
سدیم ۴۸۶.۰۰ میلی گرم

نام ویتامین

مقدار در ۱۰۰ گرم

ویتامین E ۰.۳۲ میلی گرم
ویتامین K ۱.۳۰ میکروگرم
تیامین (B1) ۰.۴۰ میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) ۰.۲۹ میلی گرم
نیاسین (B3) ۴.۴۰ میلی گرم
کولین (B4) ۱۸.۷۰میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) ۰.۵۴ میلی گرم
ویتامین B6 ۰.۱۸ میلی گرم
فولات (B9) ۱۰۵.۰۰میکروگرم

در آخر:

طرز تهیه نان خانگی سبوس دار در خانه به همین اندازه راحت می باشد. همیشه از فواید زیاد سبوس برای بدن شنیده ایم. اما باید در نظر داشته باشیم بدن هر ماده ای را به اندازه ی متعادل می خواهد. اگر در مصرف این نان خوش طعم نیز زیاده روی شود. بدون شک بدن واکنشی به آن نشان خواهد داد.

  طرز صحیح غذا خوردن چگونه است؟

منبع: سایت کوئیک فیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *