تغذیه

طرز صحیح غذا خوردن چگونه است؟

حتما دقت کرده اید که همیشه کسانی که آداب معاشرت و حضور در جمع را به خوبی و به نحو استاندارد رعایت می کنند، در نظر همگان افراد جذاب و دلنشینی تلقی می شوند. پس چرا شما از آن دسته افراد نباشید!؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا در این مقاله به یکی از مهمترین قسمت های آداب معاشرت، یعنی آداب غذا خوردن بپردازیم.

یکی از کارهایی که هر روز انجام می دهیم غذا خوردن است. حتما از وجود قوانین متفاوت و مختلف و شاید حتی عجیب و غریب غذا خوردن در کشورها و مناطق مختلف مطلع هستید! اما موضوع این است که وقتی قوانین بدون فلسفه و تفکری در پشت آن وضع شوند، و یا اینکه اگر خیلی عجیب باشند، شاید دست و پاگیر بنظر آمده و انسان ها مایل به رعایت آن ها نباشند.

اما وقتی حدود و چهارچوب هایی که ذکر می شوند در راستای مثبت و ایجاد حس خوب و دادن نظم به هر چیزی باشند، قطعا دلپذیر خواهند بود و همه ما دوست داریم آن ها را در زندگی روزمره خود هم به کار گیریم. در مورد آداب غذا خوردن هم همینطور است. اگر بهتر بخواهیم موضوع را باز کنیم، منظور این است که نه برای اذیت شدنمان حین غذا خوردن، ولی برای اذیت نکردن کسانی که با ما هم سفره هستند یا سر یک میز نشسته اند، بهتر است یک سری نکات و ریزه کاری ها را رعایت کنیم و آن ها را همواره تمرین کنیم تا این عادت های مثبت در ما نهادینه شود و در نهایت تاثیر مثبت خود را در جذابیت و موفقیت ما بگذارند.

  5 روش پخت رژیمی برای مزه دار کردن مرغ

شاید افرادی بر این باور باشند که هرطور دلشان خواست می توانند رفتار کنند حتی در غذا خوردن! ولی مساله این است که انسان موجودی اجتماعی است، و حضور در هر جمع و محفلی اصول و آدابی دارد که اگر رعایت نشود، جمع از پذیرفتن آن فرد استقبال نخواهد کرد. پس نه صرفا برای گرفتن تایید دیگران، بلکه برای داشتن روابط خوب و پایدار که لازمه ی موفقیت و خوشحالی انسان هستند،

این نکات آداب معاشرت و به خصوص آداب غذا خوردن برای ما حائز اهمیت هستند. پس با ما همراه باشید تا در ادامه به نکاتی در خصوص آداب غذا خوردن بپردازیم که چه در موقعیت مهمان، چه در موقعیت میزبان و همچنین در رستوران بهتر است به آن ها توجه کنیم.

بیشتر بخوانیم: ۹ مورد از آداب میزبان بودن

اینطور غذا خوردن واقعا جذاب نیست، پس دقت کنید!

در این قسمت به مهمترین نکات و خط قرمز ها در آداب غذا خوردن پرداخته ایم که قطع به یقین اکثریت ما آن ها را می دانیم ولی مرور آن ها خالی از لطف نیست.

۱-یکی از مهمترین موارد در آداب غذا خوردن این است که با دهان پر صحبت نکنیم.

۲-سعی کنیم تا حد امکان بدون صدا غذایمان را صرف کنیم تا افرادی که کنار ما هستند اذیت نشوند. غذا خوردن با سر و صدا بعضی افراد را واقعا آزار می دهد.

  بهترین منابع پروتئین گیاهی و غیرگوشتی

۳-بهتر است از برخود زیاد قاشق و چنگال باهم یا با بشقاب غذا که صدا ایجاد می کند جلوگیری کنیم.

۴-سعی کنیم قاشق با دندان هایمان برخورد نکند تا صدا ایجاد نشود.

۵-حواسمان باشد با قاشق یا چنگالمان به کسی اشاره نکنیم.

۶-در حضور جمع از خلال دندان استفاده نکنیم.

۷-بر روی صندلی صاف و درست بنشینیم و از کج نشستن روی صندلی پرهیز کنیم.

آداب غذا خوردن یک فرد با شخصیت در مهمانی چگونه است؟

وقتی که برای صرف غذا به یک مهمانی دعوت شده ایم بهتر است علاوه بر موارد ذکر شده، به برخی نکات دیگر هم توجه کنیم که در مبحث آداب غذا خوردن در حضور میزبان خیلی اهمیت دارند.

۱.بهتر است پس از اینکه میزبان به شما تعارف کرد شروع به کشیدن غذا کنید.

۲.پیش از چشیدن غذا به آن ادویه یا نمک نزنید، چرا که این کار بی احترامی به زحمات و دستپخت میزبان است.

۳.اگر در غذای خود سنگ یا تار مو یافتید، آن را اعلام نکنید و باعث خجالت میزبان نشوید.

۴.در انتهای غذا حتما از میزبان و زحمات وی تشکر کنید.

۵.سعی کنید هنگام غذا خوردن آرنج هایتان روی میز نباشد.

آداب غذا خوردن افراد با کلاس در رستوران

همه ما یک سری از قرارهای کاری یا دوستانه را در رستوران می گذاریم و یا ممکن است به رستوران دعوت شویم و مهمان کسی باشیم. در هر صورت یک سری نکات زیر مجموعه آداب غذا خوردن هستند که در رستوران اهمیت بیشتری پیدا می کنند که در ادامه برای شما گردآوری کرده ایم.

  1. اگر سوپ شما داغ بود، به هیچ وجه آن را فوت نکنید و با هم زدن به وسیله قاشق سعی کنید آن را خنک کنید.
  2. اگر غذا پیتزا نیست، از دست به هیچ عنوان برای خوردن استفاده نکنید! از قاشق و چنگال و کارد استفاده کنید.
  3. هنگام صرف غذا خم نشوید و صورت خود را به سمت میز نبرید بلکه غذا را با قاشق به دهان خود نزدیک کنید. می توانید برای احتیاط روی لباس خود دستمال کاغذی قرار دهید تا اگر احیانا غذا بر روی شما ریخت، لباستان کثیف و لکه دار نشود.
  4. قبل از نوشیدن مایعات، اگر دهانتان روغنی بود آن را با دستمال پاک کنید تا جای لکه چربی روی لیوان شما خیلی نمایان نشود.
  5. سعی کنید زود به زود و به آرامی از دستمال کاغذی برای پاک کردن دهان خود استفاده کنید تا ظاهرتان نامرتب نشود.
  6. پس از خوردن غذا یا نوشیدن مایعات لب های خود را با دستمال پاک کنید.
  7. با آرامش و حوصله و بدون عجله غذایتان را میل کنید.
  8. این موضوع را فرهنگ سازی کنید گه اگر غذایتان اضافی آمد، از پیشخدمت ظرف بیرون بر بخواهید و از اسراف غذا پرهیز کنید.
  9. اگر کودکی دارید که فضا را بیش از حد شلوغ می کند او را کنترل کنید، چون که همه افراد حق برابر در استفاده از فضای دلنشین رستوران را دارند و برای آن هزینه پرداخت کرده اند، پس آرامش سایرین را سلب نکنید.
  10. با صدای بلند پیشخدمت ها را صدا نزنید.
  11. رو به میز سرفه نکنید و اگر سرفه تان گرفت، روی خود را به عقب چرخانده و سرفه کنید.
  12. زمانی که فرد مقابل و یا به طور کلی هر فردی در حال غذا خوردن است به اون بیش از چند ثانیه ی کوتاه نگاه نکنید و به بیان بهتر به او زل نزنید تا راحت باشد!
  13. زمانی که غذایتان به اتمام رسید قاشق و چنگال را مرتب داخل بشقاب بگذارید. همچنین بسیار قشنگتر خواهد بود بشقاب خود را شلخته رها نکنید و باقی مانده غذا را (در صورت وجود) در گوشه بشقاب جمع کنید.
  14. زمانی که شروع به غذا خوردن می کنید، بسیار بهتر است که از یک طرف بشقاب شروع کنید و کم کم تا انتهای ظرف پیش بروید.

بیشتر بخوانیم: چگونه باکلاس رفتار کنیم ؟

  خوراکی های پرکالری: کوچولوهای کم حجم و پر دردسر

۲ نکته مهم در خصوص آداب غذا خوردن برای کسانی که به رستوران دعوت شده اند!

۱-قدردانی فراموش نشود!

اگر به رستوران دعوت شدید و از خوردن غذا لذت بردید حتما از میزبان قدردانی و تشکر کنید، اما اگر از غذا ناراضی بودید، گله و شکایت نکنید. چرا که میزبان نقش مستقیمی در کیفیت غذا نداشته است.

۲-گران نخرید!

اگر به رستوران دعوت شده اید برای سفارش دادن غذا یا نوشیدنی به سراغ گران ترین گزینه ها نروید و مناعت طبع داشته باشید!

در نهایت این نکته را هم فراموش نکنید که در بسیاری از نقاط دنیا آداب غذا خوردن با هم تفاوت دارد، و این نکاتی که ذکر شد حکم الهی یا قوانین قطعی نیستند، ولی قبول داشته باشید که وقتی این موارد توسط همه رعایت شوند، چقدر هم نشینی ها و رفت و آمد ها لذت بخش تر خواهد شد. قطعا شما هم وقتی با افرادی که آداب معاشرت و مخصوصا آداب غذا خوردن را به زیبایی هرچه تمام رعایت می کنند برخورد می کنید خیلی بیشتر به دلتان می نشینند.

ممنون که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید.

گرداوری نوشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *