پوست و مو, مو

علت چربی موی سر: ۱۲ راهکار فوق‌العاده برای رهایی از موهای چرب

بیشتر افراد به دلیل چرب شدن موهایشان مجبورند هر روز آن را بشویند. اگر شما هم این مشکل را دارید، می‌خواهیم کمکتان کنیم. قبل از هر چیز باید مشکل زمینه‌ای را حل کنید. اما منظور از مشکل زمینه‌ای چیست؟ مقاله‌ی زیر را بخوانید تا بدانید علت چربی موی سر کجاست! در ادامه، ۱۲ کار اشتباه را مرور می‌کنیم که باید برای جلوگیری از چرب شدن موهایتان از آن بپرهیزید.

۱٫ دست زدن زیاد به موهایتان

همانطور که دست زدن زیاد به صورتتان آن را چرب می‌کند؛ دست زدن زیاد به مو، چربی موهایتان را افزایش می‌دهد. در واقع، این کار چربی روی انگشتان را به ساقه‌ی موهایتان منتقل می‌کند.

انتقال چربی انگشتان به ساقه مو

۲٫ شستشوی بیش از حد مو

درست است که موهایتان را می‌شویید تا تمیز شود و چربی آن از بین برود، اما شستشوی زیاد کمکی نمی‌کند! براساس نتایج سایت healthline متأسفانه، اگر هر روز برای درمان موهای چرب و نازک خود از شامپو استفاده کنید، چربی طبیعی پوست سرتان از بین می‌رود. به همین دلیل، ریشه‌ی مو تلاش می‌کند تا برای جبران این کمبود، چربی جدید و بیشتری تولید کند. پس، حداکثر یک روز در میان یا دو، سه بار در هفته موهایتان را با شامپو مناسب بشویید.

شستشوی بیش از حد مو

۳٫ مصرف بیش از حد نرم کننده

دقت کنید که چه نرم کننده‌ای را به موهایتان می‌زنید. ممکن است از نرم کننده‌ای استفاده کنید که برای نوع مو شما بیش از حد قوی است. شاید هم نرم کننده را به درستی از روی موهای خود نمی‌شویید. این موضوع، یکی از علت چربی موی سر است. نکته‌ی دیگر اینکه باید نرم کننده را به ساقه‌ی مویتان بزنید تا ریشه‌ی آن چرب نشود

  راه‌های جلوگیری و رفع تیرگی آفتاب سوختگی پوست

۴٫ شانه زدن و برس کشیدن بیش از حد مو

شانه زدن بیش از حد مو ممکن است پوست سرتان را تحریک کند. به دنبال آن، چربی موهایتان افزایش می‌یابد. پس، اگر عادت دارید به طور مکرر موهای خود را شانه بزنید، فقط ساقه‌ی موی خود را شانه کنید و گره‌های انتهایی آن را باز کنید.

 ۵٫ استفاده از شانه و برس کثیف

شانه‌ی شما انواع و اقسام آلودگی ها را به خود می‌گیرد، استفاده از ابزارهای حالت دهی و شانه‌ی قدیمی پر از گرد و غبار، آلودگی را به موهای شما انتقال می‌دهد. از این رو، موهایتان چرب می‌شوند. بنابراین، به طور مرتب، شانه‌ی خود را بشویید.

۶٫ شانه یا برس پر از مو

ممکن است فکر کنید شانه‌ی شما عامل چرب بودن موهایتان نیست، اما اگر از شانه‌ای که مملو از مو است، استفاده کنید، فقط چربی تار موهای قدیمی موجود در برس را به موی تمیز خود انتقال می دهید. و باعث چربی پوست سر و ریزش مو می‌شوید. بنابراین، بهتر است بعد از شانه زدن موهایتان، هر تعداد مویی را که داخل شانه مانده، از آن خارج کنید.

شانه یا برس پر از مو

۷٫ استفاده از محصولات اشتباه

ممکن است محصولات مناسبی را برای موهای خود انتخاب نکرده باشید. معمولاً محصولات سبک برای موهای چرب مناسب ترند. پس، به دنبال محصولاتی باشید که فرمول سبکی دارند و از محصولاتی که برای «درخشان شدن» و «رطوبت رسانی» مو استفاده می شوند، مصرف نکنید، زیرا معمولاً این محصولات برای موهای خشک مناسب ترند. پس در نتیجه شما می توانید برای جلوگیری از چرب شدن بیش از حد موهایتان از شامپو مخصوص موهای چرب استفاده کنید.

  چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

۸٫ استفاده از محصولاتی که از مواد ناسالم و مضر ساخته شده اند

محصولات حالت دهنده ی مو سبب رسوب و علت چربی موی سر می شوند. همچنین، پوست سر و تار موی شما را مسدود می کنند. اگر شما هم (مثل بقیه ی افرادی که موی چرب دارند) عادت دارید از شامپوهای خشک بدون نیاز به آبکشی استفاده کنید. باید ۲ تا ۴ بار در ماه از شامپوهای تمیز کننده ی عمیق چربی مو استفاده کنید. محصولاتی که برای لایه برداری کف سر طراحی شده اند، نیز برای این کار مفیدند. پس، از آنها کمک بگیرید تا مواد مضر به پوست سر و موهایتان نفوذ نکند.

استفاده از محصولاتی که از مواد ناسالم و مضر ساخته شده اند

۹٫ قاعدگی و چربی مو

بر اثر نوسانات هورمونی، غدد چربی شما فعال تر می شوند. در نتیجه، ممکن است هنگام قاعدگی، پوست سرتان نسبت به زمان های دیگر، چرب تر باشد. به همین دلیل است که در این دوره بیشتر جوش می زنید. پس، این بار، یک شامپوی حاوی سالیسیلیک اسید را امتحان کنید تا چربی اضافی پوست سرتان از بین برود.

قاعدگی و چربی مو

۱۰٫ اگر موهای مجعد دارید

در صورتی که موهایتان را از ریشه به سمت انتها بشویید، در فواصل استحمام، چربی به تدریج از پوست سر به سمت ساقه ی موهایتان حرکت می کند. شانه کردن مو نیز چربی را در طول مو پخش و به این موضوع کمک می کند. اما بسیاری از افرادی که موهایشان مجعد است، آن را شانه نمی کنند (یا این کار را به ندرت انجام می‌دهند). اگر موهایتان را شانه نزنید، چربی در اطراف پوست سرتان جمع می‌شود. این به معنای «پوست سر چرب و موی خشک» است.

  چرا ریش و سبیل درنمی آورم؟

موی مجعد و پوست سر چرب

 

علت چربی موی سر افرادی که موی مجعد دارند، این است که وسوسه می‌شوند آن را کمتر بشویند، زیرا این نوع مو تا چند روز بعد از شستشو حجیم می‌ماند. اما نشستن مو فقط به چربی‌ها فرصت می‌دهد تا روی پوست سر و مو جمع شوند.

۱۱٫ شوره‌ی سر

اگر دچار شوره ی سر یا پسوریازیس هستید، ممکن است فکر کنید که پوست خشک و خارش دار شما به این معناست که موهایتان نیز خشک است. اما هر دوی اینها، ممکن است به علت چربی موی سر باشد که یک چرخه‌ی معیوب می‌سازد: «چربی پوست سر رشد قارچ ها را افزایش می‌دهد، آلودگی به قارچ، التهاب و پوسته پوسته شدن سر را بیشتر می‌‍کند. این مسئله سبب به دام افتادن چربی‌ها می‌شود و موهایتان چرب‌تر به نظر می‌رسند.» پس بهتر است برای رفع شوره سر مو چرب خود از شامپو ضد شوره مخصوص موهای چرب استفاده کنید.

شوره ی سر

بهترین راه شما این است که از شامپو،نرم کننده و یا ماسک موی مناسب با پوست سرتان استفاده کنید.

۱۲٫ دم اسبی بستن مداوم مو

بستن دم اسبی مو، راهی سریع است که با کمک آن گردنتان خنک و موها از آن دور می‌شوند، اما متخصصان هشدار می‌دهند که این مدل مو ریشه‌ها را چرب‌تر نشان می‌دهد. اگر موهای خود را دم اسبی ببندید، گیسوانتان کشیده می‌شوند، چربی و کثیفی روی پوست زیرِ کش یا گیره‌ی شما جمع می‌شود. اساساً، این آلودگی و چربی در شکاف‌های ریز بین تار موهای شما به دام می‌افتد، زیرا کش موی لاستیکی یک وسیله‌ی مسدود کننده است.

  ماسک صورت برای پوست‌ چرب

اگر موهایتان را دور سر خود بریزید، پوست سرتان کمتر نفس می‌کشد و چربی در طول ساقه‌ی موهایتان پخش نمی‌شود. برای مقابله با تجمع چربی، موهایتان را بالای سرتان نبندید و بگذارید آزاد باشد

منبع سایت لافارر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *