اخبار مد

فست فشن و پیامدهای آن

fast-fashion

پیامدهای فست فشن ، هیولایی در کمد شما!

 (چرا می‌گوییم فست‌فشن، ممنوع؟)

پیامدهای فست فشن | کاهش قیمت پوشاک، در طی ۲۰ سال گذشته، به ما امکان خرید هرچه بیشتر لباس را داده است. حالا ۵ برابر پدربزرگ و مادربزرگمان لباس داریم. این احساس، عالی بود تا زمانی که فهمیدیم، پشت‌صحنه این روند چه خبر است.در حقیقت، این انباشت مداوم لباس ارزان، فقط به ­دلیل “کاهش مداوم هزینه­ های تولید” است. این روند، برای سلامتی همه، سیاره ما و زندگی کارگران پوشاک، پیامدهای جدی دارد.

اما چرا پوشیدنِ بیش از پنج بارِ یک لباس، به چالش تبدیل شده­ است؟! 

صنعت فست‌فشن، سالیانه ۸۰ میلیارد (بله درست است میلیارد) لباس تولید می‌کند.بیشتر زنانی که خرید می‌کنند، تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد لباس‌های ­داخل کمدشان را مصرف می‌کنند. این نتیجه‌ی همان پدیده “ایجاد نیاز و مصرف­ گرایی” می‌باشد که غول فست‌فشن ایجاد کرده است. می­پرسید چگونه؟

۱) فست‌فشن، لباس بی‌کیفیت تولید می­‌ند. درنتیجه، لباس­های ما بلافاصله کمرنگ، بی­شکل یا فرسوده به نظر می­رسند و ما مجبور به خرید دوباره و دوباره می­شویم.۲) ترندها به‌سرعت درحال تغییر هستند و به انسان­ها اینگونه القا می­کنند که اگر کالای جدید نخرند، دیگر به‌روز نیستند و عقب می­مانند.

این فست‌فشن(مد سریع) است: تولید انبوه لباس‌های ارزان‌قیمت و یکبار مصرف

-درحال حاضر، برندها به‌جای دو کالکشن در هر فصل، ۵۲ میکروکالکشن در سال تولید می‌کنند.

-فقط در عرض ۲۰ سال، ۴۰۰ درصد لباس بیشتر تولید شده!

-ما فقط ۷ بار لباس‌های کمد خود را می­پوشیم و بعد، آن‌ها را دور می­اندازیم.

-در آمریکا، به‌صورت متوسط، سالیانه ۳۵ کیلوگرم برای هر فرد، ضایعات نساجی تولید می­شود.

این موارد، همگی نتیجه صنعت فست‌فشن (مد سریع) هستند.

اما لازم است بدانیم که صنعت فست‌فشن، علاوه بر ایجاد نیاز، معایب دیگری نیز دارد:

غول فست‌فشن، موجب آلودگی محیط زیستی و مادرمان، زمین، می­شود.

روند تولید لباس، موجب به‌خطر افتادن سلامت جانی مصرف کنندگان (که ما باشیم) می­شود.

در صنعت فست‌فشن، کارگران از کم­ترین حقوق هم برخوردار نیستند.

  فست فشن و آسیب های آن به محیط زیست

پیامدهای فست فشن : شرایط کاری در صنعت فست‌فشن

در چند سال گذشته، به‌خصوص بعد از حادثه رانا پلازا (لینک شود به راناپلازا)، بیشتر می­دانیم که لباس‌هایمان در کشورهایی که حقوق کارگر در آنها محدود است، درست می­شوند. درحقیقت، سایت­ های تولیدی، به طور منظم درحال جابه­ جایی مکان و به‌دنبال هزینه ­های کار ارزان­تر هستند.

ما اغلب می­شنویم که صاحبان شرکت می‌گویند: «کاچی به از هیچی!!». منظور آن­ها این است که همین درآمد اندک برای کارگران، بهتر از نبودن هیچ نوع درآمدی است. شاید حرف آن­­ها در وهله اول درست به­ نظر برسد، اما امر مسلم، این است که سود خودشان از این کار خیلی بیشتر خواهد بود. حقوق کم، عملا سو استفاده از جمعیت فقیری است که چاره­ ای جز کار با هر دستمزدی ندارند؛ حتی پارلمان اروپا از اصطلاح “بیگاری” برای توصیف شرایط کار فعلی کارگران پوشاک در آسیا استفاده می‌کند.

ما می­دانیم که اگر شرایط کار در یک کشور بهبود یابد، شرکت­ها به کشور دیگری خواهند رفت. ما بر این باور هستیم که اگر “مصرف­ کنندگان” برای ایجاد تغییر، فشار وارد نکنند، نمی­توانیم انتظارات زیادی از دنیای شرکت­ها یا دولت­ها (نظام سرمایه­ داری) داشته ­باشیم.

پیامدهای فست فشن : ساعات کار در غول فست‌فشن

کارگران پوشاک، اغلب مجبور هستند که روزانه، ۱۴ تا ۱۶ ساعت و ۷ روز در هفته کار کنند؛ در فصل اوج، ممکن است تا ساعت ۲ یا ۳ بامداد کار کنند تا ددلاین برند مورد نظر را برآورده کنند. دستمزد پایه آن­ها به قدری پایین است که نمی­توانند اضافه‌کاری را رد کنند (جدا از اینکه در صورت امتناع از اضافه کار، بسیاری از آن‌ها اخراج می­شوند). در بعضی موارد، اضافه کاری هم اصلا پرداخت نمی­شود!

علاوه بر این، کارگران لباس به طور مرتب با آزار کلامی و جسمی روبرو می­شوند. در برخی موارد، هنگامی که نتوانند هدف روزانه خود (غیرقابل دستیابی) را برآورده کنند، به آن‌ها توهین می شود، از استراحت محروم می‌شوند و یا اجازه نوشیدن آب ندارند!!!

کار کودکان در غول فست‌فشن

۱۶۸میلیون کودک در جهان مجبور به کار هستند.

ازآنجا که صنعت مد به نیروی کم‌مهارت نیاز دارد، کار کودکان، به ویژه در این صنعت، معمول است.

پیامدهای فست فشن :مواد سمی در لباس ما (سلامتی ما)

از مواد شیمیایی در هر بخش از تولیدات نساجی استفاده می­شود. این منسوجات، وقتی وارد مغازه‌ها می­شوند، هنوز حاوی مواد شیمیایی زیادی هستند. حتی لباس‌های ساخته شده از الیاف “۱۰۰٪ طبیعی”. پوست ما مواد شیمیایی موجود در لباس را جذب می‌کند. این امر می­تواند یک خطر واقعی برای سلامتی ما باشد. پس همیشه لباس‌های جدید را، قبل از استفاده، برای اولین بار بشویید.

محدودیت‌های اتحادیه­ ها در صنعت فست‌فشن

در بیشتر این کارخانه‌ها، کارگران پوشاک، مجاز به ایجاد اتحادیه برای دفاع جمعی از حقوق خود نیستند.قوانین دولت و مقررات خاص، در مناطق صادراتی که کارخانه ها تأسیس می­شوند، اغلب ایجاد اتحادیه­ ها را محدود می‌کنند.روند کاری فست‌فشن موجب پایمال شدن حق انسان­های بی­گناه و آلودگی زمین می‌شود. خوشبختانه، فشن یا مد پایدار  روزبه‌روز درحال پیشرفت است و نوید روزهای بهتر را می­دهد.  نظر شما در مورد صنعت فست‌فشن چیست؟ آیا شما از فست‌فشن خرید می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *