استایل بازیگران, مد و استایل

تغییر اجتماعی در لباس های فیلم “روزی روزگاری در هالیوود”

دراین مقاله به بررسی لباس های فیلم روزی روزگاری در هالیوود میپردازیم. پیراهن‌های مدل‌ هاوایی، کت‌های چرمی، چکمه‌های گوگو (GO-GO). این‌ها چند نمونه از ویژگی‌های بصری لباس‌های شخصیت‌ها در آخرین فیلم کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) است. داستان فیلم به سال‌های ۱۹۶۹ باز می‌گردد سالی که ‌هالیوود و آمریکا هر دو در حال تغییر اعظمی بودند. آن روزها اوایل ریاست جمهوری نیکسن بود و قتل ۵ نفر از جمله همسر (Sharon Tate) کارگردان معروف رومن پولانسکی در حالی که باردار بوده توسط خانواده منسون (Manson Family) به وقوع پیوست.

پشت محور اصلی داستان، بخشی دیگری از فیلم توجه ما را به خود جلب کرد. و آن ویژگی‌های لباس شخصیت‌ها است. طراحی لباس بازیگران را آریان فیلیپس بر عهده گرفت. او یک هنرمند خلاق در عرصه مد و پوشاک و طراح لباس بازیگران در فیلم‌های سینمایی است. فیلیپس تمام تجارب و تخصص خود را برای تحقیق درباره لباس بازیگران انجام داد. او از اولین تجربه همکاری‌اش به عنوان طراح لباس با تارانتینو به خوبی یاد کرد. او از جزئیات تحقیقاتش برای این فیلم گفت و روند آن را به تفضیل شرح داد. مصاحبه‌ای که پیش روی شماست گفتگوی این طراح لباس با مجله “Filmmaker” است.

استایل بازیگران روزی روزگاری در هالیوود

فیلیپس: چیزی که ما به واقع در دهه ۶۰ در آمریکا شاهد آن هستیم تغییر است. این تغییر در وهله اول شاید تغییر فرهنگی به نظر برسد اما به واقع این تغییر در ابعاد گوناگونی به وقوع پیوست. برای اولین بار در قرن بیست ما به معنای واقعی کلمه آدم‌های شیک پوش دیدیم. و این اتفاق فقط اجتماعی و اقتصادی نبود بلکه وسیله‌ای برای ابراز فردی بود.

  اصول لایه لایه پوشیدن لباس در فصل های سرد

بعدها شما جنبش‌های فرهنگی جوانان رو می‌بینید، اینکه همه چیز در حال تغییر بود. مردهای جامعه شروع کردند به بلند کردن موهای خود. جامعه‌ای که تا پیش از این عادت داشت همیشه مردان را با موهای کوتاه و شسته و مرتب ببیند. در آن زمان شما لاجرم باید بسیاری از قوانین را رعایت می‌کردید. مانند پوشیدن کفش مردانه برای مردان. اینکه اجازه نداشتید در رستوران شلوار جین مردانه بپوشید همچنین آقایان حتما باید کت می‌پوشیدند. اما بعد از آن شما تغییر را حس می‌کنید. کاری که ما در فیلم کردیم این بود که به جزئیات دقت کردیم.

حتی در پس زمینه، ما از عمد خواستیم تغییرات را در‌هالیوود نشان دهیم. همانطور که تغییرات در همه اجزای تصویر نمایان است اما شخصیت‌های اصلی داستان مشخص‌تر و برجسته‌ترند. همانگونه که ریک دالتون (لئوناردو دیکاپریو) و کلیف بوث (برد پیت) و در مقابل آن‌ها خانواده منسون و شرون تیت (مارگت رابی) و رومن را داریم. ما با فیلمی رو بله رو هستیم که یک داستان غیر واقعی را در مقابل اتفاقات زندگی واقعی قرار داشته است. پس این موضوع وابسته به شخصیت است و اینکه ما چگونه این تغییر را نشان می‌دهیم.

برای نقش‌هایی که فرهنگ هیپی را یدک می‌کشند آریان به جای استفاده از لباس‌های لایه لایه که شاید همه ما از هیپی‌ها در ذهن داریم او ساختار شکنی کرده و برای آن‌ها شرتک‌ها، تاپ‌های زنانه گلدوزی شده و پاهای پا برهنه طراحی کرده است. او در برای این موضوع می‌گوید: ما و کوئنتین می‌خواستیم که همه چیز واقعی باشد.

  خرید دامن پاییزی

من درباره خانواده منسون تحقیقات زیادی انجام دادم و متوجه شدم وقتی می‌خواهیم یک گروهی این چنینی را به نمایش در آوریم که به نوعی پادفرهنگ هستند باید نوع معاصر آن را نشان دهیم. و سعی کنیم فیلم را از زاویه دید تماشاگران ببینیم. در این بین چیزی که برای من مهم بود این است که تماشاگر هر چه بیشتر با اعضای “گروم منسون” آشنا شود.

اینکه آن‌ها درآمد آنچنانی نداشتند فقیر بودند. عمدتا غذای خود را در میان زباله‌ها پیدا می‌کردند. لباس‌ها ظاهر کثیف و آلوده‌ای داشتند که نشان می‌دهد روزها و هفته‌هاست شسته نشده‌اند. این‌ها همه نکاتی است که شخصیت آن‌ها را تعریف خواهد کرد، بنابراین نیازی نیست من آن‌ها را مستقیم به تماشاگر بگویم.

بیشتر بخوانیم : آموزش نکات الگوکشی

استایل مارگو رابی

در فیلم می‌بینیم که ریک دالتون یک کت مردانه چرمی قهوه ای رنگ شق و رق پوشیده و در بخش‌های زیادی از فیلم او را با این ظاهر می‌بینیم اما کلیف بوث را با تیشرت مردانه راحت مدل ‌هاوایی. آریان می‌گوید: تصمیم اینکه این دو شخصیت اصلی فیلم چه چیزهایی بر تن داشته باشند توسط تارانتینو، نویسنده و کارگردان گرفته شده بود و او تصمیم گرفته بود که آن‌ها اینگونه لباس بپوشند هر چند برای کلیف به جای شلوار جین، شورتک در نظر گرفته بود که بعدا آن را تغییر داده‌اند.

  مانتو سبز یشمی را چگونه ست کنیم ؟

اینکه پیراهن مردانه مدل‌ هاوایی چه رنگ و چه طرحی داشته باشد موضوعی است که با توجه به تحقیقات و بررسی‌های زیادی که بر روی پیراهن‌های دهه ۵۰ و ۶۰ انجام دادیم طرح آن را تعیین کردیم. تارانتینو با طرح نوشته “قهرمان” بر روی تیشرت کلیف موافق بود که در نهایت تصمیم گرفتیم آن را بر روی تیشرت چاپ کنیم. برای ریک چندین کت چرم طراحی شد و لئوناردو دیکاپریو آن‌ها را تست کرد. نتیجه آن چند کت چرمی است که او در فیلم پوشیده است.

از المان‌های لباس‌های شرون تیت (مارگت رابی) دامن زنانه کوتاه سفید، بلوز زنانه مشکی بافتنی و بوت زنانه سفید مدل گو گو و یا ست تاپ و دامن لیمویی رنگ است. شرون خوش عکس بود و عکس‌های زیادی از خود به جا گذاشته است. همچنین خواهر او “دبرا تیت” بعضی از لباس‌های او را نگه داشته بود. بنابراین این‌ها مستنداتی شدند برای آریان تا از آن‌ها لباس‌های مورد نظرش را طراحی کند.

در یکی از صحنه‌ها شرون با بروس لی در حال جنگ است. در آن صحنه او کتی با طرح پوست مار به تن دارد. این کت الگوبرداری شده از یکی از کت‌های شرون است. تیپ با رنگ سفید و سیاه از جمله علاقمندی‌های او بوده است.

منبع : مجله اینترنتی مد و فشن دلیچی

  آموزش استایل های منحصر به فرد با بوت چلسی مردانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *