پوست, پوست و مو

مراقبت از پوست

مراقبت از پوست

مراقبت از پوست : بهترین راهکار برای مراقبت از پوست چرب را یاد بگیرید

پیش از اینکه محصولات بهداشتی، آرایشی مختلف بخرید باید نوع پوست خود را بشناسید. زیرا تا هنگامی که نوع پوست خود را به درستی نشناخته‌اید، نمی‌توانید به خوبی از آن مراقبت کنید. در این مقاله می‌خواهیم به طور اختصاصی به پوست چرب بپردازیم. اگر فکر می‌کنید پوستتان چرب است، حتماً متن زیر را بخوانید. زیرا راهکاری مراقبت از پوست‌ چرب را در آن توضیح داده ایم.

هر فرد برای حفظ انعطاف پذیری و رطوبت پوست خود به مقدار مشخصی از چربی های طبیعی احتیاج دارد. نوع پوست صورت بر اساس میزان چربی روی آن مشخص می‌شود. به این ترتیب، انواع پوست را می توان به خشک، مختلط و چرب طبقه بندی کرد.

پوست.دست.صورت.پوست چرب

نوع پوست چرب دقیقاً همانگونه که نامیده می‌شود، به نظر می‌رسد؛ یعنی چربی اضافی روی صورت ظاهری براق یا چرب ایجاد می‌کند. اگر مراقبت از پوست چرب را جدی نگیرید، منافذ آن مسدود و بزرگ می‌شوند. در نتیجه، سلول‌های مرده ی پوست روی آن تجمع می‌کنند. جوش سرسیاه، جوش قرمز التهابی و انواع دیگر آکنه در این نوع پوست شایع است.

دلیل علمی چرب بودن پوست

غدد چربی درون پوست قرار دارند. وظیفه‌ی آنها ترشح ماده ای چرب است که به آن سبوم می‌گویند. براساس تحقیقات سبوم پوست را روان و از خشک شدن یا تحریک آن جلوگیری می‌کند. این چربی به همراه عرق و از منافذ پوست ترشح می‌شود. هنگامی که این روند به صورت یکنواخت پیش برود، سبوم فقط پوست شما را نرم نمی‌کند، بلکه سلول‌های مرده‌ی پوست و مواد تحریک کننده‌ی دیگر را از منافذ پوست شما خارج می‌کند.

  درمان های خانگی آسان جوش های پشت بدن و سرشانه

با وجود این، اگر غدد چربی بیش از حد فعال باشند، سبوم اضافی تولید می‌شود  و پوست براق به نظر می‌رسد. در این حالت، منافذ پوست مسدود و زمینه‌ی بروز برخی مشکلات پوستی فراهم می‌شود و اقداماتی برای مراقبت از پوست چرب صورت بگیرد.

اگر پوست شما علائم زیر را دارد، نوع آن چرب است:

  • صورت شما براق است و معمولاً در اواخر روز، چرب به نظر می‌رسد.
  •  آرایش بر روی صورتتان دوام نمی‌آورد و به نظر می‌رسد که سرازیر شده است.
  • قسمت‌های چرب صورت شما دارای جوش‌های سر سیاه، جوش قرمز التهابی یا انواع دیگر آکنه است.
  • منافذ پوست، به ویژه در بینی، چانه و پیشانی شما بزرگ و قابل مشاهده اند.

به ناحیه‌ی T صورت خود توجه ویژه ای داشته باشید. منظور از ناحیه‌ی T پیشانی و بینی شماست که به طور طبیعی غدد چربی فعال تری دارد و ممکن است سبوم اضافی تولید کند. اگر ناحیه ی T صورت شما چرب است، اما بقیه‌ی قسمت های صورتتان عادی یا خشک به نظر می‌رسد، پوست شما مختلط است.

پوست.دست.صورت.پوست چرب

علل چرب بودن پوست

پوست چرب (که در دنیای محصولات مراقبت از پوست به سبوره معروف است) با سبوم بیش از حد شناخته می‌شود و به پوست افراد در سنین بلوغ شباهت دارد. تغییرات هورمونی دوران بلوغ عامل اصلی ایجاد چربی اضافی و درخشندگی بیش از حد پوست است، اما نوجوانان تنها افرادی نیستند که پوست چرب دارند و باید اقداماتی برای مراقبت از پوست چرب خود انجام دهند . عوامل زیر نیز در این فرایند نقش بازی می‌کنند:

  1. ژنتیک: اگر پوست مادر یا پدرتان چرب باشد، شما نیز ممکن است آن را داشته باشید.
  2. هورمون‌ها: نوسانات هورمونی دوران بلوغ سبب فعالیت بیش از حد غدد چربی می‌شود، چنین نوساناتی در دوره‌ی قاعدگی و حاملگی نیز رخ می‌دهد.
  3. آب و هوا: ممکن است پوست چرب نتیجه‌ی بازدید یا زندگی در آب و هوای مرطوب باشد.
  علت و درمان شوره سر

نحوه‌ی مراقبت از پوست چرب

واقعیت این است که، نمی‌توانید عواملی مانند ژنتیک یا تغییرات هورمونی را کنترل کنید، اما می‌توانید از چهره‌ی خود مراقبت کنید و میزان چربی اضافی آن را در کنترل خود درآورید. هرچند، بیشتر اوقات پوست چرب را مقصر بروز آکنه می‌دانند، حقیقت این است که مراقبت نکردن از پوست چرب سبب بروز آکنه می شود.

هنگامی که چربی با سلول های مرده و آلودگی های سطح پوست مخلوط می شود، منافذ پوست مسدود می شوند. این امر ممکن است به بروز آکنه منجر شود. آنچه واقعاً به آن نیاز دارید، پیروی کردن از یک روال مراقبتی است که با نوع پوست چرب شما تنظیم شده باشد.

با کمک نکات زیر می‌توانید ظاهر براق پوست را کاهش دهید و از پوست چرب خود مراقبت کنید.

نبایدهای پوست چرب

  • پوست خود را بیش از حد نشویید

برای مراقبت از پوست چرب ، پوست خود را نباید بیشتر از دو بار در روز بشویید. زیرا شستشوی بیش از حد پوست، آن را خشک می کند. بدن شما در واکنش به این خشکی، چربی بیشتری را تولید می کند. پس با شستشوی بیش از حد صورت، دقیقاً خلاف جهت خواست خود عمل کرده اید. به همین دلیل، بیش از دو بار در روز صورت خود را نشویید و پس از آن، همواره (همیشه، همیشه!) از مرطوب کننده‌ مخصوص پوست چرب ، سبک و غیر کومدون زا، استفاده کنید.

  چگونه بهترین کرم مرطوب کننده مناسب پوست خود را انتخاب کنیم؟

شاید به نظرتان عجیب باشد، اما پوست چرب هم به آبرسانی نیاز دارد. با نادیده گرفتن این موضوع پوست شما خشک می شود و به دنبال آن، غدد چربی بیش از حد فعال می‌شوند.

  • از محصولات حاوی روغن های طبیعی نترسید

با وجود همه‌ی باورهایی که در گذشته درباره‌ی محصولات بدون چربی وجود داشت، اگر پوستتان چرب است، برای مراقبت از پوست چرب نیازی نیست از چربی و روغن این محصولات بترسید. پاک کننده‌ آرایش که حاوی روغن‌های طبیعی هستند، مثل زیتون، جوجوبا و پشن فروت یا باباسو (نوعی نخل برزیلی) برای پوست‌های چرب بسیار مناسبند. زیرا چربی ها را در روغن خود حل می کنند.

پوست.دست.صورت.پوست چرب

مزایای پوست چرب

ممکن است از براقی و جوش‌های این نوع پوست متنفر باشید، اما پوست چرب همیشه هم بد نیست. چربی پوست را برجسته می‌کند. علاوه بر این، پوست چرب کمتر در معرض علائم اولیه‌ی پیری پوست مانند خطوط ظریف و چین و چروک قرار می‌گیرد. در نتیجه پوست چرب به اندازه‌ی پوست خشک پیر نمی‌شود. مهم‌ترین نکته مراقبت از پوست چرب این است که سطح چربی پوست خود را کنترل کنید تا بتوانید بهترین چهره‌ی خود را به نمایش بگذارید. معمولاً با افزایش سن (به خصوص در اواخر دهه‌ی ۳۰) پوست، خشک می‌شود.

  چگونه بهترین ضد آفتاب را از میان مارک‌های مختلف بازار انتخاب کنیم؟

بنابراین، با در نظر گرفتن این موضوع قدر پوست چرب را بدانید. از ضد آفتاب مخصوص پوست چرب در طول روز استفاده کنید. پوست چرب امتیازهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد. بهتر است این گونه فکر کنید: مردم برای به دست آوردن مزایای پوست چرب باید هایلایتر بخرند. در حالی که، پوست شما به این محصولات نیازی ندارد.

خلاصه اینکه، برای کنترل چربی پوست خود، نباید بیش از حد آن را بشویید. همچنین، باید همیشه برای درمان پوست چرب مرطوب کننده‌ی سبک و غیر کومدون‌زا استفاده کنید.

منبع سایت لافارر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *