اکسسوری

پابند و تاریخچه استفاده از آن

پابند و تاریخچه استفاده از آن-min

 

انواع پابند

پابندها طرح‌های مختلفی دارند هم از لحاظ نوع و هم از لحاظ طرح، اغلب از مواد مختلف (مثل طلا، نقره، چرم، پلاستیک، نایلون، مهره، استخوان و این قبیل مواد)ساخته شده اند و اهمیت اساسی در ست کردن لباس‌ها دارند. پابندها هم مانند دیگر زیورآلات‌ دارای سابقه تاریخی بوده، و در فرهنگ های مختلف استفاده می شده. تاریخچه‌ی پابند در فرهنگ شرق به زمان باستان برمی‌گردد. اولین نمونه‌های زنجیرهای مچ پا در حین تخلیه آرامگاه‌های سومری‌ها پیدا شد، همانطور که می‌دانید سومری‌ها ملقب به «گهواره تمدن» اند که ۴۵۰۰ سال پیش در جنوبی‌ترین ناحیه بین النهرین زندگی می‌کردند. کاوش‌های باستان شناسان منجر به کشف و شناسایی یک مجموعه پابند شد که از فلز و سنگ قیمتی یا معمولی ساخته شده بودند.
در مصر باستان، پابندها که دور مچ پای زنان بسته می‌شدند گویای ثروت و منزلت اجتماعی زنان بوده است.و نشان از تعلق زنان به خانواده های ثروتمند بوده حال آن که برده‌ها یا عوام عموماً پابندهای چرمی یا فلزی، یا استخوانی می‌پوشیدند و عمدتاً نقش تعویذ داشتند.
پابندها در هندوستان قدیم به نسبت سایر مناطق بیشتر مورد استفاده عموم قرار می‌گرفت. پابندها در هند ممکن بود بیانگر وضعیت تاهل زن باشند یا فقط استفاده تزیینی داشته باشند. زنجیرهای دور مچ پا، که پایال هم نامیده می شدند، درهند به طور گسترده مورد استفاده رقصنده‌ها بودند. زنجیرهای فلزی می‌توانستند با زیورآلات و زلم زیمبوهای ارزان صدادار تکمیل شوند و هنگام رقص جیرینگ جیرینگ آرامی تولید کنند. چنین پابندهایی امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرند؛ عمدتاً درمیان رقصندگان عربی که رقص شکم می‌کنند. درکنارسایر جواهر قیمتی دیگر، پابندهای قیمتی وظریف اکنون بخش جداناپذیری از لباس عروس در هند است،
همچنین استفاده دیگری از پابندها در خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا وجود دارد. پابندهایی که در دهه ۷۰ در امریکا استفاده می شد، زیورآلات محبوب خانم‌های مستقلی بود که همه جا و در هر چیز، دنبال آزادی بودند، و بنابراین این زیورآلات، جزئی موثر از سبک سنت شکن لباس پوشیدن بودند.

  معرفی انواع کلاه مردانه

 

راست یا چپ؟ پابند را در کدام مچ بپوشیم؟

در دوران کنونی معنا و مفهوم خاصی برای پوشیدن پابند نیست و بیشتر برای مد و زیبایی می باشد، چندان مهم نیست که پابند را در پای چپتان بپوشید یا پای راستتان. اما عده‌ی کنجکاوی هستند که شاید بخواهند درباره آداب پوشیدن پابند بیشتر بدانند.
همان قدر که حلقه ازدواج معمولا در انگشت حلقه دست چپ است و این گونه وضعیت تاهل صاحب آن را مشخص می‌کند، پابندها هم زمانی هدیه داماد به عروس بودند؛ نماد عشق و آرزوی ازدواج رسمی با آن زن. حال اگر زنی پابند را در پای سمت راست می‌کرد، نشان از انحرافات جنسی داشته، اما همیشه این طور نبوده، در مسیحیت، سمت چپ نشانه‌ی شیطان و نیروی شیطانی است. هم چنین روایت دیگری وجود دارد که پابند در پای سمت راست نشانگر زندگی غیرسنتی آن شخص بوده.
قبل از گرفتن پابند، اولین و آخرین چیزی که باید درنظر داشت، سبک لباس پوشیدن شماست. تاجرید؟ مناسب سبک شما نیست. ورزشکارید؟ باز هم مناسب شما نیست. پابند بیشتر با سبک بومی و سنت شکن لباس پوشیدن همخوانی دارد یا با زنی که حداقل یک دست لباس سنت شکنانه در کمدشان دارند.
پابند باید با دامن کوتاه یا پیراهن کوتاه، شلوارک یا ساق شلواری یا شلوار جینی به لبه‌های تا شده پوشیده شود. در یک کلام، با هر چیز غیررسمی‌ای که ناحیه مچ پایتان را برهنه می‌گذارد، مناسب است.
برای پوشیدن پابند، باید پاهای زیبایی داشته باشید؛ بدون پینه و میخچه، با پدیکور بی‌عیب و نقص و ترجیحاً با رنگ‌های زنده.
بعضی زنان خاص و عجیب پابند را به جوراب شلواری یا جوراب ترجیح می‌دهند. سعی کنید برای طیبایی بیشتر با مچ پای برهنه پابند به پا کنید.
اگر پاهایتان لاغر و ظریف است، پابندهای نازک فلزی، حتی پابندهای نازک پلاستیکی استفاده نمایید، اما اگر پاهایتان لاغر نیست و دوست دارید لاغرتر و استخوانی تر دیده شوند، پابندهایی که کمی زلم زیمبو آویزان دارند، استفاده نمائید.

  دستمال گردن های مردانه

منبع سایت گوهرافشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *