انگیزشی

چگونه هدف گذاری کنیم و به آن برسیم ؟ ۵ راه اثبات شده برای رسیدن به اهداف

هدف گذاری

چگونه هدف گذاری کنیم و به آن برسیم ؟

در این مطلب قصد دارم جواب کامل و مفصلی به این سوال بدهم. جوابی که مورد آزمون قرار گرفته و تحقق آن تضمین شده است.

بگذارید ساده بگویم، اهداف چیزی نیستند که یک شبه یا یک رزوه به آن دست پیدا کنید. برای رسیدن به اهداف باید ابتدا اهداف خود را تعیین کنید، سپس برنامه‌ریزی کنید و در نهایت در مسیر رسیدن به آن پیش بروید.

رویاهای ما وقتی به واقعیت تبدیل می‌شوند که اجازه دهیم رویاها رها و بدون محدودیت پیشروی کنند. بدون هیچ دغدغه‌ای رویاپردازی کنید. در ادامه راه‌های تبدیل این رویاها به هدف‌ و راه رسیدن به آن‌ها را به شما خواهم آموخت.

چرا تعیین اهداف تا این اندازه اهمیت دارد؟ خیلی ساده به شما می‌گویم، در زندگی یا بخشی از برنامه دیگران هستید یا برنامه خود را پیش می‌برید. از این دوحالت خارج نیست. بسیاری از افراد هدف خاصی را تعیین نکرده‌اند و تمایل دارند با “باد پیش بروند”و تمام داشته‌ها یا نداشته‌هایشان را پای شانس بگذارند.

بگذارید مثالی برای شما بزنم، دو قایق بادبانی را تصور کنید. یکی مقصد خود را تعیین کرده است و بادبان‌ها را برای رسیدن به مقصد تنظیم می‌کند. قایق دیگر بدون هیچ مقصدی روی آب شناور است. گاهی به سمت شرق می‌رود و گاهی به سمت غرب.

این تفاوت بین تعیین کردن اهداف و تعیین نکردن اهداف است. این تفاوت بین مسئولیت پذیری و کنترل زندگی است یا رها کردن امور و سپردن همه چیز به دست باد.

احتمالا من را محکوم می‌کنید به نتیجه‌گرایی. صحبت من به این معنی نیست که از سفر لذت نبرید ، یا با جریان نروید. منظور من این است که شما از سفر لذت ببرید اما بدانید که به کجا می‌روید و روزانه مقصد و هدف خود را چک کنید.

  کاربردی‌ترین تکنیک‌های جذب انرژی مثبت

تحقیقاتی که توسط دانشگاه هاروارد بر روی دو گروه افراد (میزان بالا و پایین دستیابی به اهداف) انجام شده است نشان می‌دهد که تعیین اهداف و بررسی عملکرد، هم انگیزه افراد را برای رسیدن به هدف‌ بالا برده است و هم عملکرد آن‌ها را بهبود بخشیده است.

صدها مطالعه تجربی در این زمینه انجام شده است و همه آنها نتیجه‌گیری یکسانی را به اثبات رسانده اند. نتیجه این است که هدف‌گذاری ، میزان موفقیت را در هر زمینه ای از زندگی ، به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

منظور من اهداف مالی نیست. هر نوع هدفی که داشته باشید، مالی، جسمی، خانوادگی، یا هر هدف دیگری، برای رسیدن به اهداف باید هدف‌گذاری کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید.

در این مقاله ۵ جواب علمی و تست شده به سوال “چگونه هدف گذاری کنیم و به آن برسیم” به شما خواهیم داد.

اهداف و خواسته‌های درونی خود را یکی کنید

یکی کردن اهداف

اولین پاسخ به سوال ” چگونه هدف گذاری کنیم و به آن برسیم” این است که اهداف و خواسته‌های درونی خود را یکی کنید.

معمولا رویاهای جذابی را تعیین می‌کنید ولی در مسیر رسیدن به آن‌ها انگیزه خود را از دست می‌دهید. در این شرایط سعی می‌کنید با عوامل انگیزشی به خود تلقین کنید که تلاش برای رسیدن به هدف تصمیم درست است و باید به آن پایبند باشید.

شما از درون برای پیشبرد اهدافتان انگیزه ندارید و به همین علت است که دنبال عوامل بیرونی انگیزه‌دهنده می‌گردید.

برای تعیین اهداف دو روش وجود دارد.

روش اول، تعیین اهداف به روش‌ سنتی و سطحی است. این اهداف براساس آنچه قرار است به آن برسید یا آنچه تصور می‌کنید باید به آن برسید تعیین می‌شوند. خیلی وقت‌ها به این اهداف می‌رسید و متوجه می‌شوید که این اهداف، هدف‌های واقعی شما نبوده‌اند. خیلی دیگر از مواقع نیز در میان راه، این اهداف را رها می‌کنید.

  تکنیک یافتن ارزش های فردی + تست

راه‌حل این است که در هنگام تعیین اهداف به دنبال عمیق‌ترین رویاها، خواسته‌ها و احساسات خود باشید. اجازه ندهید صدای درونتان به شما بگوید “این غیرممکن است” ، “خیلی پیچیده است” و… زیرا اگر این  هدف را تعیین نکنید، هرگز کاری را که برای انجام کار روی زمین قرار داده اید، انجام نخواهید داد.

اهداف خود را همیشه قابل مشاهده نگه دارید

قابل مشاهده بودن اهداف

دومین پاسخ به سوال ” چگونه هدف گذاری کنیم و به آن برسیم” این است که اهداف خود را همیشه قابل مشاهده نگه دارید.

ممکن است بگویید که می‌دانم کجا هستم و چه می‌خواهم. خب این خیلی عالی است، اما داشتن یک برنامه کتبی که مقصد و مسیر رسیدن به آن را نشان بدهد لازم و ضروری است.

داشتن نقشه راه به شما کمک خواهد کرد. سعی کنید همیشه اهداف و مسیر پیش‌رویتان را پیش چشم داشته باشید. تجربه نشان می‌دهد همیشه حواس‌پرتی در این مسیر پیش خواهد آمد، پس برای پیشگیری از مشکلات احتمالی اهداف خود را مکتوب کنید.

اهدافی که برای جمع آوری گرد و غبار و فراموش شده در برخی از کشوها قرار داده شده اند، هرگز محقق نمی شوند. شما باید با اهداف خود در ارتباط باشید و آنها را بارها مرور کنید، بنابراین به جای اینکه اهداف را در یک کتاب قرار دهید و آن را ذخیره کنید، آنها را در جایی که می توانید آنها را ببینید، نگه دارید.

اهداف خود را هر هفته مرور کنید و پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنید. ببینید کجا عقب افتاده اید و چرا این اتفاق افتاده است. براساس عملکرد خود، تاکتیک‌های رسیدن به هدف خود را تنظیم کنید.

  ویژگی افراد موفق ، عادت هایی که شما را به موفقیت نزدیک می کنند

نسبت به اهداف خود پاسخ‌گو باشید

پاسخ گویی به اهداف

سومین پاسخ به سوال ” چگونه هدف گذاری کنیم و به آن برسیم” این است که نسبت به اهداف خود به کسی یا سیستمی پاسخ‌گو باشید.

اهداف شما رویاهای شبانه نیستند که بعد از بیداری فراموش شوند و تنها خاطره‌ای از آن‌ها باقی بماند. این اهداف مسیر زندگی شما را تغییر خواهند داد پس نسبت به آن‌ها متعهد باشید.

اگر اهداف خود را تعیین کنید و با کسی به اشتراک نگذارید، در صورت عدم موفقیت شما، کسی غیر از خود شما نسبت به عملکردتان ذهنیت منفی پیدا نخواهد کرد و اگر با خودتان راحت کنار می‌آیید دیگر کسی نمی‌ماند که به او جواب پس بدهید.

اهداف خود را با دیگران به اشتراک بگذارید این کار باعث می‌شود دیگران از شما توقع داشته باشند. این توقع هم عامل انگیزشی شما خواهد بود و هم پاسخ‌گویی نسبت به هدف را ایجاد خواهد کرد.

اگر برنامه‌ای برای کاهش ۱۰ کیلوگرم وزن دارید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. توقع و اشتیاق دیگران به کاهش وزن شما باعث انگیزه‌تان خواهد شد. از طرف دیگر ممکن است کسی در این مسیر با شما همراه شود. اگر کسی برای رفتن به باشگاه شما را همراهی کند نمی‌توانید به راحتی از رفتن به باشگاه طفره بروید.

هدفی را پیدا کنید که شایسته زندگی شما باشد

انتخاب هدف شایسته

چهارمین پاسخ به سوال ” چگونه هدف گذاری کنیم و به آن برسیم” این است که اهداف شایسته زندگی خود را پیدا کنید.

وقتی سفری را شروع می‌کنیم همه چیز را خوب و عالی در نظر می‌گیریم. خود من بارها در این دام گرفتار شده‌ام. حقیقت این است که مسیر رسیدن به هدف، مسیر صاف و مستقیمی نیست. مسیری است پر از سختی و پستی و بلندی.

  5 راه رسیدن به موفقیت، کارهای کوچکی که روزانه باید انجام دهید

وقتی صحبت از هدف شایسته می‌کنم منظورم این است که هدف شما باید شایسته زندگی شما باشد نه اینکه شما شایسته رسیدن به آن هدف باشید. اگر چیزی غیر از این باشد در سختی‌ها و پستی و بلندی‌ها انگیزه خود را از دست خواهید داد.

اگر هدفی “برای شما مهم نیست” ، شما تلاشی را که برای رسیدن به آن باید انجام دهید، انجام نخواهید داد. این به معنای شکست شما نیست، به این معنی است که شما باید هدفی را پیدا کنید که شایسته زندگی شما باشد.

مشکلات را پیش‌بینی کنید

پبش بینی مشکلات

پنجمین و آخرین پاسخ من به سوال “چگونه هدف گذاری کنیم و به آن برسیم” این است که مشکلات احتمالی آینده را پیش‌بینی کنید.

اگر بلاگ بامبو را دنبال کرده باشید حتما مطلبی با عنوان “رازهای برنامه ریزی موفق، با پیش بینی مشکلات احتمالی آینده “به چشمتان خورده است.

واقعیت این است که مسیر تحقق هدف از آنچه که معمولا در ابتدای کار برای خود ترسیم می‌کنید پیچیده‌تر است. اگر مشکلات را پیش‌بینی نکرده باشید از مسیر خارج خواهید شد.

دلیل خروج شما از مسیر رسیدن به هدف این است که شما برنامه‌ای برای مشکل پیش‌آمده نداشته‌اید. دلیل بعدی بار روانی مشکلات و موانع پیش‌بینی نشده است که می‌تواند انگیزه شما را برای رسیدن به اهدافتان از بین ببرد.

مهمترین نکته، آمادگی ذهنی شما برای مقابله با مشکلات و موانع است. مهم نیست چه چیزی پیش خواهد آمد. مهم این است که شما هرگز متوقف نخواهید شد.

 

 

منبع سایت بامبو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *