پوست, پوست و مو

کدام کرم مرطوب کننده برای پوست خشک انتخاب کنیم؟

کرم مرطوب کننده پوست خشک

پوست خشک یا آسیب‌پذیر، یکی از انواع جنس پوست‌ است که نیاز به توجه بیشتری نسبت به سایر انواع  پوست دارد. ما در این مقاله قرار است ویژگی‌های یک کرم مرطوب کننده مخصوص پوست خشک را به شما معرفی کنیم، همراه ما باشید.

کرم مرطوب کننده مخصوص پوست خشک

پوست خشک چیست؟ راهنمای انتخاب کرم مرطوب کننده برای پوست خشک

پوست در اثر کمبود آب و چربی، خشک، زبر و کشیده می‌شود و نرمی خود را از دست می‌دهد. علاوه بر این، رنگی تیره و خاکستری پیدا می‌کند و جلای طبیعی ندارد. این خشکی به علت پوسته پوسته شدن طبقه شاخی است که ظاهرا دیده نمی‌شود و نباید آن را با بیماری پوست که در آنها ریزش مو درد و قرمزی (اگزما) وجود دارد اشتباه کرد. پوست طبیعی دارای سیزده درصد آب است که این مقدار آب با افزایش سن به تدریج کاهش می‌یابد تا سرانجام پیری کامل به هفت درصد می‌رسد ولی تا قبل از پیری مقدار آن حتی درباره آفتاب و هوای خشک نباید از ده درصد کمتر شود.

ویژگی ‌های پوست خشک چیست؟

متخصصین این نوع از پوست را «آسیب‌پذیر» می‌نامند، چون در آن لایه بیرونی پوست دچار اختلال شده است. وقتی‌که این اتفاق می‌افتد، پوست با سرعت بیشتری رطوبت خود را از دست می‌دهد و عوامل خارجی به‌راحتی به آن نفوذ می‌کنند. این بدان معناست که پوست خشک در مقابل پاک‌کننده‌های قوی، مواد شیمیایی مضر، و مواد نگه‌دارنده به نسبت پوست‌های معمولی تحریک‌پذیری بیشتری دارد.

  رنگ مو چگونه ممکن است به سلامتی‌تان آسیب برساند؟

علاوه بر این، از آنجایی‌که لایه بیرونی بهترین محافظ پوست در برابر عوامل خطرناک محیطی به ‌حساب می‌آید، پوست خشک بیشتر در معرض خطر قرار دارد و نشانه‌های پیری در این نوع پوست‌ها زودتر از انواع دیگر نمایان می‌شوند. راه‌حل بهبود این نوع پوست حفظ رطوبت و مراقبت از آن است.

اگر پوستِ خشکی دارید، احتمالا درگیر موارد زیر هستید:

  • پیری زودرس
  •  خط و خطوط ریز چهره
  •  چین‌ و چروک
  •  منافذ پوستی بسیار ریز
  • پوست خشک و زبر صورت
  • لکه‌های قرمز
  • خطوط ریز و چین‌ و چروک
  • احساس خشکی شدید در پوست به‌خصوص بعد از شستشو
  • پوسته‌پوسته شدن
  • مستعد سوزش و خارش
  • وجود احتمالی ترک بر روی پوست

روش محافظت از پوست خشک چیست؟

افراد دارای پوست خشک باید از طریق یک روش زندگی درست آن را مرطوب و چرب نگه‌دارند و از پیری زودرس آن جلوگیری کنند. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  1. استفاده از آب ولرم هنگام شستشو که احتمال از دست دادن چربی طبیعی پوست را کاهش می‌دهد.
  2. اجتناب از صابون و پاک‌کننده‌های مضر که چربی پوست شما را از بین می‌برند. همچنین از مناسب بودن شوینده‌های لباس‌های خود نیز اطمینان حاصل کنید ازآنجایی‌که مواد شوینده مضر می‌توانند باعث ایجاد خشکی بیشتر در پوست شما شوند.
  3. محافظت در برابر خورشید در همه زمان‌ها، تابستان و زمستان امر بسیار مهمی است. اشعه UV باعث خشکی و آسیب به لایه بیرونی پوست می‌شود. پس قبل از اینکه در معرض این اشعه قرار بگیرید از کرم ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید.
  4. استفاده از یک دستگاه مرطوب‌کننده هوابرای افزایش میزان رطوبت موجود در هوای منزل، به‌ویژه در اتاق‌خوابتان. هر چه رطوبت محیط بیشتر باشد، کمتر از رطوبت پوست برای تأمین آب استفاده می‌شود.
  علت چرب شدن پوست چیست؟
کرم مرطوب کننده مخصوص پوست خشک
  1. محافظت در برابر آب‌وهوای نامساعد، مخصوصاً اگر محل زندگی شما آب‌وهوایی سرد و خشک دارد. در طول مدت‌زمانی که هوا سرد است، حتماً از عینک، کلاه و شال‌گردن استفاده کنید و از پوست خود محافظت کنید.
  2. اجتناب از پارچه‌های تحریک‌کننده مانند پشم که پوست خشک را بیشتر تحریک کرده و لایه بیرونی پوست را ضعیف‌تر می‌کند. بهتر است از جنس‌های پنبه، بامبو، و ابریشم به‌جای آن استفاده نمایید.
  3. مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب مانند ماهی، گردو و دانه کتان که می‌توانید برای کمک به پوست خشک خود از مکمل‌های اسید چرب امگا ۳ استفاده کنید.
  4. اجتناب از آلرژی‌زاها و محرک‌ها در محصولات مرتبط با مراقبت‌های شخصی. پوست‌های خشک بیشتر در معرض خطر عوارض جانبی مواد شیمیایی در پاک‌کننده‌های پوست، کرم‌ها و سرم‌ها قرار دارند. بهتر است محصولات طبیعی و ارگانیک را برای کمک به پوست خود انتخاب کنید.

روش شستشوی پوست خشک چیست؟

افرادی که دارای پوست خشک هستند، صورت خود را صبح‌ها و تنها با آب شستشو دهند و برای پاک کردن پوست در شب از پاک‌کننده‌های ملایمی که دارای مرطوب‌کننده هستند، استفاده کنند. پوست‌های خشک پس از پاک شدن با این پاک‌کننده‌ها، نرم و صاف باقی خواهند ماند.
دوش و حمام باعث رطوبت بیشتر پوست می‌شود ولی استفاده از آب داغ چربی و رطوبت طبیعی پوست را از بین برده و عامل خشک شدن بیشتر آن خواهد بود.
پوست خشک نباید هنگام شستشو تحریک شود بنابراین باید از هرگونه اصطکاک توسط اسفنج یا لیف و شستشو دهنده‌هایی که دارای اسکراب هستند، خودداری شود.
بهترین راه شستن پوست‌های خشک استفاده از دست است. شستشوی پوست خشک با دست باید به آرامی صورت گیرد و حالتی دایره مانند و ماساژگونه داشته باشد.

  10 باور غلط درباره لیزر موهای زائد

کرم مرطوب کننده خوب برای پوست خشک

کرم مرطوب کننده خوب برای پوست خشک

یکی از وظایف کرم‌های مرطوب کننده برگرداندن رطوبت از دست رفته پوست است. پوست‌های خشک بیشتر از دیگر انواع پوست در معرض از دست دادن رطوبت هستند، پس باید بیشتر از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنند.

تنها چیزی که در انتخاب و استفاده از مرطوب کننده‌ها می‌تواند برای شما تمایز ایجاد کند، نوع و حالت این محصولات است.

کرم‌های مرطوب کننده که به حالت ژل‌ و مایع هستند، برای پوست‌های چرب و مختلط بهترین هستند. در حالی که سرم‌ها و لوسیون‌های ملایم برای پوست‌های معمولی و کمی خشک و کرم‌ها و لوسیون‌های نرم کننده برای پوست‌های خشک و خیلی خشک مناسب هستند.

ویژگی های یک مرطوب کننده خوب مناسب پوست خشک

مرطوب کننده‌ خوب و باکیفیت باید از موادی تشکیل شده باشند که:

  • با کاهش آسیب عوامل محیطی مانند نور خورشید، آلودگی و… از پوست محافظت کند.
  • عملکرد دفاعی و ترمیمی پوست را تقویت کند.
  • به همه انواع سلول‌های پوست؛ یعنی سلول‌های ایمنی، کلاژن‌ها کمک کند تا عملکرد طبیعی خود را داشته باشند.
  • باید حاوی آنتی اکسیدان‌ها بوده و همچنین در ساختار خود ترکیبات سازگار با پوست و موادی را داشته باشد که خاصیت کشسانی پوست را تقویت می‌کنند.
  • هرچه نرم کننده‌ موجود در کرم مرطوب کننده بیشتر باشد، برای پوست خشک بهتر است. تقریبا تمام مرطوب کننده‌ها و محصولات ضد‌چروک که به بازار عرضه می‌شوند، دارای مقادیر مناسبی از ساختارهای نرم کننده هستند.
  ۱۰ علت وز شدن مو و راه های جلوگیری از هرکدام

منبع سایت دکتر دکتر نویسنده ناشناس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *