پوست, پوست و مو

راهنمای انتخاب کرم مرطوب کننده برای پوست چرب

راهنمای انتخاب کرم مرطوب کننده برای پوست چرب

این مقاله به معرفی و بررسی پوست چرب و ویژگی‌های آن می‌پردازد و در راستای آن به معرفی کرم مرطوب کننده برای پوست چرب می‌پردازیم. با ادامه این مقاله همراه باشید.

کرم مرطوب کننده برای پوست چرب

پوست چرب به صورت خودکار بیشتر از سایر پوست‌ها چربی تولید می‌کند و همیشه براق است. مخصوصا در ناحیه T(پیشانی، بینی و چانه). این نوع پوست به دلیل ماهیتی که دارد بیشتر از انواع دیگر مستعد جوش است و به همین دلیل نیاز به مراقبت بیشتری دارد. پوست چرب با عوامل مختلفی مانند وراثت، تغییرات‌هورمونی، استرس، آلودگی‌هوا، دخانیات و.. تغییرات آب و هوایی مرتبط است،

دلیل چرب شدن پوست چیست؟

چرب بودن پوست دو دلی هورمون‌ها و وراثت دارد. در کنار آنها بعضی عوامل محیطی هم نقش دارند. برای مثال قرص ضدبارداری که بانوان مصرف می‌کنند، آلودگی هوا، شرایط اقلیمی ‌بد مانند گرما، رطوبت و شدت اشعه ماوراء بنفش و … می‌توانند پوست را چرب کنند.

ارث و هورمون مهم‌ترین دلایل چرب شدن پوست می‌شوند. هورمون‌های مردانه یا آندروژن در میان سایر هورمون‌های موجود در بدن آقایان نقش خاصی در چرب شدن پوست دارد. در واقع باید گفت ذات دسته‌بندی چرب یا خشک بودن پوست از دوره بلوغ به بعد مشخص می‌شود. یعنی زمانی‌ که صفات ثانویه جنسی بروز می‌کنند، هورمون‌های مردانه و زنانه فعال شده و باعث چربی پوست می‌شوند و بعد از بلوغ این صفت پوستی با افراد می‌ماند.

  آشنایی با بهترین و بی‌دردترین روش مو زدایی

چگونه از پوست چرب مراقبت کنیم؟

  1. پوست های چرب معمولا دارای منافذ باز، آکنه یا جوش های سرسیاه روی پوست هستند. در این موارد اگر محصول مخصوص پوست چرب استفاده نشود، چربی اضافی روی پوست باقی می‌ماند و باعث بسته شدن منافذ پوست می شود که این مساله باعث تحریک پوست و ایجاد جوش می شود. به همین دلیل باید از کرم مرطوب کننده فاقد چربی استفاده شود تا باعث مسدود شدن منفذ‌های پوست نشود.
  2. بهتر است حداقل دوبار در روز صورت خود را با آب و صابون ملایم بشویید اما دقت کنید که تعداد دفعات شستشو زیاد نشود و از صابون یا ژل مرطوب کننده پوست قوی استفاده نکنید زیرا پوست صورت حساس می‌شود و ممکن است چربی بیشتری تولید کند. توجه کنید که با آب ولرم، دوش بگیرید. آب داغ رطوبت پوست را از بین می برد و آب سرد باعث شوک پوست می‌شود. برای مراقبت از پوست چرب بهتر است از بخور استفاده نمایید تا ضمن باز شدن منافذ پوست، چربی پوست نیز متعادل شود.
  3. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  4. مصرف ویتامین‌های گروه B را در رژیم غذایی‌تان جای بدهید.
  5. سبزیجات و میوه‌ها را بیشتر مصرف کنید.
  6. از لبنیات کم‌چرب غافل نشوید، زیرا مصرف لبنیات کم‌چرب در ترشح سبوم نقش قابل‌توجهی دارند.
  7. مصرف نوشابه‌های گازدار و قندی را ترک کنید.
  8. سیگار نکشید، زیرا سیگار عامل ترشح کورتون از بدن است و می‌تواند تأثیرات منفی در ترشح چربی داشته باشد.
  9. شیرینی‌جات، تنقلات و فست‌فود را خیلی کم و محدود مصرف کنید.
  10. خواب و استراحت کافی داشته باشید. خواب نقش مهمی ‌در تعادل هورمون‌های بدن دارد. اگر فرد، خواب خوبی نداشته باشد، شکل ترشح کورتون از بدن وی غیرطبیعی و بیش از حد می‌شود. به طور طبیعی ترشح کورتون صبح‌ها در بدن ما وجود دارد که نیازی حتمی ‌است، اما در افرادی که خواب کافی و خوبی ندارند و می‌تواند عامل ترشح غیرطبیعی کورتون شود که مشکلات پوستی را به دنبال دارد.
  11. از محصولات آرایشی و بهداشتی مخصوص پوست‌ خودتان استفاده کنید.
  جوش صورت در بارداری

چه کرم‌ مرطوب کننده‌ای مناسب پوست چرب است؟

پوست چرب به دلیل وجود چربی بیش از حد همیشه مستعد جوش است، پس شما باید از کرم مرطوب کننده برای پوست چرب استفاده کنید که پوست شما را مات نگهدارد و فاقد چربی باشد. مرطوب‌کننده پوست‌های چرب باید غیرکومدوژنیک باشد. یعنی باعث ایجاد کومدون یا همان جوش‌های زیرپوستی نشود. از طرفی باید غیرآکنوژنیک باشد یعنی باعث ایجاد آکنه هم نشود. این کرم می‌تواند چربی‌ها را جذب کند و پوستی لطیف و بدون چربی به شما بدهد و هم‌چنین از بروز جوش جلوگیری می‌کند.

مرطوب کننده پوست چرب باعث پاکسازی و همچنین آبرسان پوست چرب نیز می باشد و به این علت که فاقد چربی است از ایجاد لایه چربی روی پوست جلوگیری می نماید. بهتر است در پوست‌های مستعد آکنه از مرطوب کننده‌هایی استفاده گردد که علاوه بر تنظیم ترشح چربی پوست، مواد التیام دهنده نیز داشته باشد تا تحریک ناشی از شستن پوست را از بین ببرد. ذکر این نکته ضروری است که هورمون‌ها، گرما و غذاهای پرچرب، غدد چربی را تحریک می کنند.

نکات مهم در هنگام استفاده از کرم مرطوب کننده

  1. قبل از استفاده از مرطوب کننده اول صورتتان را بشویید.
    ۲. مرطوب کننده را روی صورت نمناک کرم بمالید.
    ۳. از مقدار کمی کرم مرطوب کننده استفاده کنید.
    ۴. با ملایمت کرم مرطوب کننده بمالید.
  10 اشتباه موقع رنگ کردن مو در خانه

حالت‌های مختلف مرطوب کننده برای پوست چرب

  1. امولسیون مایع
  2. پماد
  3. کرم

تفاوت این مرطوب کننده‌ها در محتوای چربی و آب است.

مرطوب کننده برای پوست چرب

مشخصات کرم مرطوب کننده‌ی مناسب

  1. عدم ایجاد حساسیت و آلودگی میکروبی و قارچی پس از استفاده از کرم
  2. رنگ و بوی مناسب
  3. شفافیت
  4. داشتن ظاهری کاملا یکنواخت
  5. قابلیت پاک شدن سریع
  6. قابلیت جذب سریع

نکات طلایی در مورد کرم مرطوب کننده برای پوست چرب

۱.انتخاب درستی داشته باشید

اگر پوست چربی دارید در هنگام خرید کرم مرطوب کننده، حتما از  عدم وجود عوامل چربی‌زا در کرم مورد نظرتان اطمینان حاصل کنید.

۲.قیمت بالا؛ نشانگر کیفیت بالا نیست

قبل از خرید کرم مرطوب کننده حتما به این نکته توجه داشته باشید که قیمت زیاد یک کرم دلیل بر با کیفیت بودن آن نیست، شما در هنگام انتخاب کرم مرطوب کننده خود بیشتر به کیفیت و کارایی آن کرم توجه کنید.

۳.زمان مناسب برای استفاده

مناسب‌ترین زمان برای استفاده از کرم مرطوب کننده سه دقیقه بعد از حمام است.

۴.کرم مرطوب کننده قبل از خواب فراموش نشود

برای داشتن یک پوست خوب، سعی کنید شب‌ها به پوست خود کرم مرطوب کننده بزنید.

۵.استفاده از کرم دور چشم

از آنجایی که پوست دور چشم‌ها نازک و حساس است، پیشنهاد ما به شما این است که برای مرطوب کردن پست دور چشم‌ها حتما از یک کرم دور چشم استفاده کنید.

  بهترین اسکراب برای پوست چرب و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

۶.آقایان هم از کرم مرطوب کننده استفاده کنند

چه کسی گفته که مراقبت از پوست، استفاده از پاک کننده و مرطوب کننده ها مخصوص خانم هاست؟ آقایان هم باید به اندازه خانوم‌ها مراقب پوست خود باشند.

۷.تغذیه‌ی پوست از درون فراموش نشود

استفاده از کرم‌های مرطوب کننده خوب است، اما کافی نیست. برای داشتن پوستی سالم و شاداب لازم است که یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

انتخاب یک کرم مرطوب کننده مخصوص پوست‌‌های چرب نیاز به دقت کافی دارد. با رعایت نکاتی ساده با مصرف انواع کرم‌های مخصوص پوست چرب و توجه به تغذیه مناسب‌ می‌توانید سلامت پوست چرب خود را تامین کنید.

منبع سایت دکتر دکتر نویسنده ناشناس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *