پوست و مو, مو

۱۳ راهکار برای جلوگیری و درمان وز شدن مو

وقتی صحبت درباره مو باشد، موضوعی هست که همه با آن توافق نظر داریم: وز شدن مو صرف نظر از دلیلش، ناخوشایند و آزار دهنده است. و قاعدتا وقتی احساس خوشایندی در رابطه با موی خود نداشته باشید، آن موقع است که شما به زحمت خواهید افتاد.

اگر موهایتان وز است یا به سادگی وز می‌شود، احتمالا روش‌های مختلفی برای صاف کردن آنها امتحان کرده‌اید و شاید به نتیجه دلخواه‌تان نرسیده‌اید. در ادامه با چند نکته و ترفند آشنا می‌شوید که با رعایت آن‌ها می‌توانند، موهای وز خود را به فراموشی بسپارید.

چه موهای شما به صورت طبیعی مستعد وز شدن باشد یا رطوبت باعث آن شده باشد، بدون داشتن محصولات مناسب و راهنمایی صحیح، درست کردن موهایتان بسیار دشوار خواهد بود. با این همه، خبر خوب اینکه امکان نرم‌تر و مرتب‌تر شدن موهایتان وجود دارد. می‌خواهید بدانید چگونه؟ در ادامه خواهید خواند که چطور می‌توانید موهای وز شده خود را مرتب نگه دارید.

چرا موی شما وز می‌شود؟

پیش از صحبت کردن در مورد چگونه صاف کردن موهای وز شما، ابتدا می‌خواهیم درباره اینکه چه عاملی باعث وز شدن مو می‌شود توضیح دهیم.

مهم‌ترین علت وز شدن مو  کمبود رطوبت در موی شما یا وجود رطوبت در هواست. علت دیگر آن خشکی یا آسیب دیدگی موهای شماست. تصور کنید شما موی خشک یا آسیب دیده دارید و وقتی هوا مرطوب است به خارج از منزل می‌روید. چه اتفاقی برای موهایتان خواهد افتاد؟

موی شما خشک است و این یعنی موی شما تمایل دارد تا تمام رطوبت موجود در محیط را جذب کند. پس از آن، چه اتفاقی می‌افتد؟ موهایتان به طور ناخواسته وز می‌شود. به همین دلیل است که به طور طبیعی موهای مجعد و فر تمایل به وز شدن دارند. از آنجا که موهای مجعد و فر مستعد خشک شدن هستند با کوچکترین رطوبتی وز می‌شوند.

  راه‌های کنار آمدن با ریزش موها

۱٫ موهای خود را کمتر بشویید.

اما نگران نباشید! برای شما خبر خوبی داریم! چند نکته و ترفند عالی برای جلوگیری از وز شدن مو و مبارزه با آن وجود دارد:

جلوگیری از وز شدن مو

از شامپوی خود شروع کنید. اگر مایلید وز موی خود را از بین ببرید از شستشوی زیاد موهایتان پرهیز کنید. شما باید از شامپویی استفاده کنید که به مقدار کافی قوی بوده و موهایتان را به حالت صاف و انعطاف پذیر و نرم دربیاورد.

اگر موهایتان خیلی چرب نیست یک یا دو روز در میان موهایتان را با شامپو ملایم روزانه بشویید، بدین ترتیب رطوبت طبیعی موی شما از خشکی و وز شدن آن جلوگیری می‌کند.

۲٫ یک‌بار در هفته از ماسک مرطوب کننده مو استفاده کنید.

استفاده از مرطوب کننده مو

مرطوب نگه‌داشتن مو از باز شدن کوتیکول مو جلوگیری کرده و اجازه جذب رطوبت موجود در هوا را نمی‌دهد؛ چیزی که بزرگترین عامل وز شدن موهای شماست. ماسک مو را یک‌بار در هفته امتحان کنید تا موهای خود را مرطوب نگاه داشته و در هنگام درست کردن موهایتان کمتر به آنها آسیب برسد.

بهترین ماسک مو محصولی است که حاوی روغن نارگیل یا روغن کرچک است. هر دو این مواد آبرسان‌های فوق العاده‌ای هستند که به موهای شما زیبایی و درخشندگی باور نکردنی می‌دهند. اگر موهای شما به شدت خشک و آسیب دیده هستند، توصیه می‌شود از ماسک مو هفته‌ای دو تا سه مرتبه یا به جای نرم کننده استفاده کنید.

۳٫ موهای خود حالت بدهید و خشک کنید.

خشک کردن مو

 

احتمالا تمایل دارید بلافاصله بعد از دوش گرفتن موهای خود را با سشوار خشک کنید، اما برای داشتن موهای زیباتر بهترین هدیه‌ای که می‌توانید به موهایتان بدهید این است که اجازه دهید تا موهایتان به طور طبیعی در هوا خشک شود.

به جای استفاده از سشوار برای خشک کردن موهای خود، از محصولات حالت دهنده مو استفاده کنید که نیازی به خشک شدن بوسیله وسایل حرارتی مانند سشوار ندارند. ابتدا رطوبت موی خود را با حوله بگیرید؛ سپس از اسپری مخصوص بدون نیاز به حرارت استفاده کرده بعد موهای خود را جمع کنید.

  ترفندهای صاف کردن مو با مواد طبیعی

در صورتی که موهای صاف دارید پس از اسپری کردن، موی خود را ببافید تا به نتیجه مطلوب دست یابید. در صورتی که باید از سشوار استفاده کنید، ابتدا محصولاتی را برای جلوگیری از وز شدن مو و محافظت در برابر حرارت به کار برید.

۴٫ از روغن نارگیل استفاده کنید.

 

روغن نارگیل برای وزی مو

روغن نارگیل فواید بی‌شماری برای موهای شما و مخصوصا برای موهای وز دارد. سعی کنید روغن طبیعی و خالص نارگیل را در عادات آرایش موهای خود قرار دهید.

شما می‌توانید به دو روش آن را به کار ببرید. نخست به عنوان ماسک روغن، آن را به موهای خود مالیده و اجازه دهید برای چند ساعت روی موهایتان باقی بماند. دیگر آنکه می‌توانید به عنوان یک راه حل درمانی، روغن نارگیل را در طول شب روی موی خود قرار دهید.

این امر باعث می‌شود تا به وضوح، صاف و نرم شدن موی خود را ببینید. اگر شما در کوتاه‌ترین زمان به دنبال از بین بردن وز موهایتان بدون آبکشی هستید، مقدار کمی روغن نارگیل را کف دستان خود بریزید، دستان‌تان را به هم بمالید و روی سطح موهای وز شده خود بکشید.

۵٫ از نرم کننده‌هایی که نیاز به آبکشی ندارند، استفاده کنید.

این محصولات برای کسانی که موهای وز دارند یک موهبت به شمار می‌رود. این نرم کننده‌ها در طول روز موجب آبرسانی به موی شما می‌شوند و همچون یک محافظ در برابر اشعه فرابنفش و وز شدن مو عمل می‌کنند.

افزون بر آن، به موی شما نرمی و درخشندگی می‌بخشند. برای استفاده از اسپری های نرم کننده مو ابتدا رطوبت موی خود را با حوله بگیرید. سپس، پیش از درست کردن موی خود از اسپری مخصوص بدون نیاز به آبکشی استفاده کنید.

  علل احتمالی ریزش موی خانم ها

۶٫ برس های مختلف مو را بشناسید.

برس مختلف مو

 

در انتخاب برس‌های موی خود بسیار دقت کنید. بسیار مهم است که بدانید همه برس‌ها تأثیر مشابهی ندارند و با هم یکسان نیستند.

استفاده از یک برس نامناسب می‌تواند موجب گره خوردگی، در هم پیچیدن، وز شدن و احتمالا شکستن موهایتان شود. مخصوصا برای موهای خیس که شکننده هستند باید از برس‌های مخصوص این نوع مو استفاده کنید، زیرا برس زدن موهایتان را راحت تر می کند.

۷٫ موی خود را به آرامی با حوله خشک کنید.

موهای خیس خود را نرم و آهسته با حوله نوازش کنید. هنگامی که موهایتان خیس است با موهایتان آرام رفتار کنید. اگر احیانا موهای خود را بلافاصله پس از دوش گرفتن خیلی خشن با حوله خشک می‌کنید وقت آن رسیده تا عادات و روش محافظت از موی خود را تغییر دهید. در عوض با دستان خود آب موی خود را گرفته و سپس به آرامی موی خود را خشک کنید.

۸٫ قبل از خواب موی خود را برس بزنید.

شما بدون پاک کردن آرایش صورت خود به تخت خواب نمی‌روید؛ پس چرا بدون برس کشیدن موهای گره خورده خود قبل از خواب به تخت می‌روید. ممکن است این کار غیر ضروری به نظر برسد، اما در واقع، به موهای شما کمک می‌کند تا چربی طبیعی موی شما از ریشه به نوک موها پخش شده و این امر موجب کاهش ظاهر وز موی شما می‌شود. این همان چیزی است که خیال شما را در مورد مویتان آسوده می کند.

۹٫ مویتان را کوتاه کنید.

کوتاهی موها

 

گاهی موهای آسیب دیده و موخوره دار ظاهری نامناسب برای موی شما ایجاد می‌کند. توجه کنید هر چه بیشتر موخوره داشته باشید بیشتر از حالت وز موی خود رنج می‌برید. راه حل ساده این است که موهای خود را کوتاه کنید. این بدان معنا نیست که همه موی خود را بزنید، بلکه نوک موهایتان که موخوره دارند را کوتاه کنید.

  چه چیزی می‌تواند از چروک دست‌ها جلوگیری‌کند؟

۱۰٫ موی خود را طبیعی نگه دارید.

مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، فر دائمی یا مواد شیمیایی صاف کننده می‌توانند موجب شکستگی واضح موی شما، موخوره و آسیب‌های دیگری شوند که حالت گرفتن موهای شما را سخت‌تر می‌کند. به جای پردازش مو با مواد شیمیایی (رنگ کردن مو، فر کردن دائمی و …) موی خود را در حالت طبیعی‌اش نگه دارید تا احتمال وز شدن آن را کاهش دهید.

۱۱٫ در استخر از موهای خود محافظت کنید.

حفاظت از مو در استخر

 

آکادمی درماتولوژی امریکا توصیه می‌کند، وقتی به استخر می‌روید از کلاه مخصوص شنا استفاده کنید و بلافاصله پس از استخر موی خود را با آب سرد به خوبی آبکشی کنید. چراکه کلر می‌تواند به موهای شما آسیب بزند.

۱۲٫ مدل موی خود را تغییر دهید.

همیشه داشتن یک مدل موی ثابت باعث ضعیف شدن آن می‌شود، زیرا شما هر روز روی یک قسمت مشخص از موی خود فشار وارد می‌کنید. پس مدل موهای خود را عوض کنید تا فشار از روی آن نقاط خاص برداشته شود.

۱۳٫ آب و هوا را در نظر بگیرید.

رطوبت هوا یکی از بزرگترین دشمنان موهای وز محسوب می‌شود. شما نمی‌توانید آب و هوا را کنترل کنید، اما می‌توانید موهایتان را برای عواملی چون رطوبت آماده کنید. از نرم کننده‌هایی که نیازی به آبکشی ندارند و سرم‌ ضد وز مو که به نرمی موی شما کمک کرده و از وز شدن آن جلوگیری می‌کنند، استفاده کنید

منبع سایت لافارر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *