آموزش خیاطی

آموزش انتقال پنس در الگوهای تمام جذب

منظور از انتقال پنس یعنی پنسی که در الگو تمام جذب داشتیم، به هر نقطه ای حول نقطه z منتقل می‌کنیم و مدل سازی‌های متفاوتی را انجام می‌دهیم. بدون انتقال پنس هیچ نوع مدل سازی در الگوها نخواهیم داشت و در بحث انتقال پنس ها بین ۷ تا ۸ انتقال پنس اصلی داریم که مدلسازی های اصلی را انجام می‌دهد.

با این کار سرشانه می‌توان انواع مدل سازی ها را پیاده کرد. اولین انتقال پنس، مدل فرانسه است که در خیلی از فری سایز کردن‌ها، لباس شب کاربرد دارد.

از نقطه z باید یک بازویی رسم کنیم. گونیا را روی خط متحرک پنس قرار می‌دهیم و ضلع و بازویی که به سمت ssf قرار می‌گیرد را رسم می‌کنیم. این اولین حالت انتقال پنس و از این مهم ترین حالت ها است. در قالب مدل سازی ها و رسم یقه هایی مثل اسپرت، آمریکایی و انگلیسی نیاز داریم که حتماً پنس سرشانه را به یک جایی انتقال دهیم و از پنس فرانسه استفاده می‌کنیم.

اول : انتقال پنس فرانسه

منظور از این انتقال یعنی حجم پنس سرشانه را به نقاط دیگری غیر از خودش منتقل کنیم تا بتوانیم مدل سازی انجام بدهیم.

گونیا را در نقطه z روی خط متحرک پنس قرار می‌دهیم و بازویی که از نقطه z به سمت ssf قرار دارند را رسم می‌کنیم. سپس کافی است این خط را تا نقطه z برش بزنیم و همین طور از بالا خط متحرک را قیچی می‌کنیم. سپس بازوی متحرک را روی بازوی ثابت قرار داده و چسب می‌زنیم. با اینکار فضا ایجاد کردیم.

  آموزش الگوسازی آستین مولر تجاری جلسه ششم

آموزش انتقال پنس طلایی

در تعریف پنس طلایی باید گفت؛ از نقطه z خطی که عمود روی خط cf می‌شود. خط پنس طلایی است و یکی از ا مهمترین پنس‌هایی است که کاربرد فوق‌العاده ای در مدلسازی لباس‌های ما دارد. این نوع انتقال پنس در لباس‌هایی که می‌خواهیم روی سینه یا پایین‌تر آن را ایجاد گره کنیم و حتی در لباس هایی مثل انواع یقه دراپه، یقه شل و لباس های فانتزی کاربرد دارد. این پنس طلایی است که با انتقال این حجم برای ما مدل سازی می‌کند.

سوم : انتقال پنس زیر سینه

در اینجا حجم پنس سرشانه را به پایین منتقل کنیم و یک گشاد دلخواه ایجاد می‌کنیم.

از این انتقال می‌توان در انواع گشادکردن های لبه دامن، لباس‌های بارداری و یا مدل‌های فانتزی استفاده کنیم.

برای انتقال پنس زیر سینه خط وسط پنس را تا قد لباس امتداد می‌دهیم. سپس همین خط را تا نقطه z برش می‌زنیم و همین طور خط پنس متحرک را قیچی می‌کنیم و مثل انتقالات قبل مراحل را انجام می‌دهیم.

گشادی ایجاد شده گشادی مناسبی است. خط cf را در راستا قرار می‌دهیم و الگو را روی پارچه قرار می‌دهیم.

چهارم : انتقال پنس به طوق گردن

اغلب در لباس‌هایی که در قسمت گردن چین لازم داشته باشد، کاربرد دارد. از نقطه z به اندازه ۱ تا ۳ و یا به هر اندازه که دوست دارید بازویی به سمت طوق گردن رسم می‌کنیم. همین بازو‌ها را از بالا تا نقطه z قیچی می‌کنیم بعد خط متحرک را برش می‌زنیم. هرچه تعداد بازو ها بیشتر باشد، حجم و چین بیشتری می‌توانید ایجاد کنید.

این انتقال غالباً در لباس‌های شب مخصوصاً لباس‌های شب هالتر یا لباس هایی که در قسمت یقه نوار کمربندی دارد، کاربردی است.

پنجم : انتقال پنس به برش عصایی

از نقطه z  نیم سانت روی خط کف حلقه به سمت ssf حرکت می‌کنیم. از روی خط کارور و یا حتی ۲ تا ۳ سانتی متر زیر خط کارور بازه ای باشد که می‌خواهیم ابتدای برش را رسم کنیم.

از ابتدای خط کارور برش عصایی را شروع به رسم می‌کنیم. ابتدای برش را به نیم سانت تغییر مکان یافته نقطه z وصل می‌کنیم. وسط آن را پیدا کرده و به اندازه نیم تا ۷۵/۰  بالا می رویم.

 از ابتدا نقطه a شروع به حرکت می‌کنیم تا به نقطه نیم سانت جابجا شده s برسیم. این نقطه باید روی بازوی اول پنس اصلی بشیند. همین بازو را تا انتها پایین می آییم.

 حالا در الگو قسمت مرکز سینه اضافه داریم. برای جبران بر روی بازوی دوم از روی خط کمر عبور کرده و تا به نقطه نیم سانت جابجا شده برسیم. وقتی که این خط را بچینید جزو فضای دور ریز می‌شود.

حالا از پایین برش می‌زنیم و پنل یک و دو را جدا می‌کنیم.

برای پنل بالا از خط متحرک تا نقطه z برش می‌زنیم. حالا این پنس را جابجا کرده و بر روی پنس اصلی قرار می‌دهیم. این دو پنل بخش‌هایی هستند که باید به هم دوخته شوند.

ششم : انتقال به برش سرشانه

  انتقال پنس به برش سرشانه و یا برش پرنس است که در لباس های کلاسیک کاربرد دارد. در کت، پالتو، مانتو و لباس برای استفاده روزمره کاربردی و مورد استفاده است.

ابتدا باید انتقال پنس فرانسه را انجام دهیم تا بتوانیم پنس سرشانه را کامل ببندیم و یک خط سرشانه کامل داشته باشیم.

حالا باید وسط سرشانه را پیدا کنیم و این  یک دوم را باید به نقطه z وصل کنیم. سپس وسط آن را پیدا کرده و نیم تا ۷۵/۰  فاصله می‌گیریم. از ابتدای خط سرشانه با خطی نرم به نیم سانت وصل می‌کنیم و بعد از عبور از آن دوباره به سمت z می‌رویم.  و از z به سمت دو بازوی پنس می‌رویم.

سپس از پایین شروع به برش زدن می‌کنیم. بعد از رسیدن به نقطه z پنس فرانسه را ببندید تا فضا وارد پنس جدید شود.

با فیلم های آموزش خیاطی ، می توانید به راحتی و با خودآموزی به یادگیری مهارت های جدید خیاطی بپردازید. با دیدن فیلم های آموزشی، می توانید نحوه دوخت لباس های مختلف را فرا بگیرید و از همه مهمتر، بتوانید لباس هایی را که همیشه می خواستید بدوزید.

نویسنده : مائده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *