پوست, پوست و مو

دلایل جوش روی سرشانه و کمر

دلایل جوش روی سرشانه و کمر

آیا تا بحال به این فکر کرده اید که علت جوش های روی کمرمان یا پشت شانه هایمان چیست؟

 

حتما شما هم می­دانید که جوش­ها فقط روی پوست صورت ظاهر نمی­شوند و در همه جای پوست بدن مثل شانه­ها ، پشت و کمر و به خصوص در بدن مردان بیشتر به وجود می­آیند.

در صورتی که شما هم در ناحیه کمر خود جوش­های زیادی دارید باید به بررسی تغذیه خود بپردازید. چرا که ممکن است در رژیم غذایی خود زیاد از حد خوراکی­های شیرین و چرب مصرف می­کنید. اما نگران نباشید چون که در خانه و به راحتی می­توانید این جوش­ها را درمان کنید.

در ادامه مطلب به انواع دلایلی که موجب جوش پشت، سرشانه­ها و کمر می­شود می­پردازیم.

دلیل اصلی بروز جوش­های بدن هم مثل جوش صورت، باقی ماندن پوست مرده بدن، اختلال در ترکیب و یا شدت ترشح سبوم یا همان چربی طبیعی پوست و ترکیب این دو عامل با ناخالصی­هایی است که روی پوست ممکن است وجود داشته باشد. سبوم یا چربی طبیعی پوست از غدد چربی پوست ترشح می­شود که این غدد در لایه میانی پوست یعنی لایه درم (زیر اپیدرم) قرار دارند و چربی خود را به داخل کانال فولیکول­های مو می­ریزند و از این طریق به سطح پوست می­رسد. همانطور که گفته شد اگر منافذ پوست به هر دلیل دچار انسداد بشوند، در آن محل چربی تجمع یافته و جوش­ها نمایان می­شوند. یکی دیگر از دلایل بروز جوش، باکتری پروپیونی باکتریوم اکنس است که در منافذ پوست جمع شده و موجب بروز جوش می­شود. جوش­هایی که در پشت شانه و یا کلا پشت بدن و کمر ایجاد می­شوند ممکن است دردناک باشند و قرمزی و ورم هم داشته باشند، چون در این نواحی بدن منافذ پوست به نسبت صورت بزرگتر هستند.

  هشت قدم تا موهای سالم

عوامل مختلف دیگری هم هستند که جوش­های شانه و پشت بدن را ایجاد می­کنند و بعضی از آن­ها عبارتند از تغییرات هورمون­های بدن، در نواحی مرطوب و گرم زندگی کردن، داشتن مشکلات تخمدان، از لوازم آرایشی یا مراقبتی چرب یا نامناسب برای پوست استفاده کردن و یا مصرف بعضی داروهای خاص..

گاهی بعد از درمان لیزر و اپیلاسیون یا اصلاح هم در شانه­ها جوش ایجاد می­شود. همچنین افرادی که به دیابت یا چاقی مبتلا هستند و یا سیستم ایمنی آنها ضعیف­تر باشد هم بیشتر در معرض جوش زدن هستند.

بیشتر بخوانیم : چگونه از شر جوش کمر و پشت خلاص شویم؟

دسته بندی انواع جوش­های سرشانه و پشت کمر :

جوش­های سر سفید:

این جوش­ها بر اثر کامدون­های بسته به وجود می­آیند، یعنی چربی در زیر پوست تجمع می­یابد و به شکل یک برآمدگی که سر آن سفید است ظاهر می­شود.

جوش­ های سر سیاه :

 

این جوش­ها به دلیل چرک کردن یا آلوده شدن غدد چربی نبوده و دلیل سیاه بودن سر جوش واکنش دادن هوا با چربی مترشحه از غدد چربی است و زمانی تشکیل می­شوند که فولیکول­های متصل به سطح پوست ترشحاتشان به پوست راه می­یابد.

کورک­ ها :

جوش­های برجسته­ای که به شکل برآمدگی­­های کوچک به رنگ صورتی روی پوست نمایان می­شوند، با نام کورک هم شناخته می­شوند.

  درمان های خانگی آسان جوش های پشت بدن و سرشانه

چرک­دانه ­ها :

جوش­های دردناکی هستند که به صورت برجستگی­های حاوی چرک سفید یا زردرنگ با پایه قرمز رنگ پدیدار می­شوند.

 

ندول­ها :

جوش­هایی که در عمق پوست به وجود می­آیند ندول نام دارند، و این ضایعه­های جوشی معمولا دردناک هستند.

کیست­ها :

این ضایعه­ها نسبت به جوش­های قبلی اندازه بزرگتر دارند و محتوی چرک عفونی هستند و دردناک می­باشند. همچنین باعث به وجود آمدن زخم در روی سطح پوست نیز می­شوند.

پس از اینکه با انواع جوش­هایی که ممکن است در بدن خود مشاهده کرده باشید آشنا شدید، میخواهیم به راه­های پیشگیری از بروز آن­ها و یا رفع کامل آن­ها بپردازیم.

رعایت رژیم غذایی روتین و سالم :

رژیم غذایی، عامل خیلی مهمی در جلوگیری از انواع مختلف جوش در شانه­ها و کمرتان به شمار می­رود. هنگامی که علت اصلی جوش­ها به رژیم غذایی مربوط می­شود، اولین گامی که باید بردارید این است که غذاهای کاهش دهنده التهاب را بیشتر مصرف کنید. این غذاها شامل موادی هستند که غنی از روی، ویتامین A و E و آنتی اکسیدان­ها می­باشند.

برخی از این مواد غذایی عبارتند از :

 

  • پرتقال
  • هویج
  • زردآلو
  • سیب زمینی شیرین
  • اسفناج و دیگر سبزیجات سبز تیره و گوجه فرنگی
  • زغال اخته
  • نان سبوس دار
  • برنج قهوه ای
  • بوقلمون
  • دانه کدو تنبل
  • لوبیا
  • نخود فرنگی
  • عدس
  • ماهی چرب
  • آجیل
  •  
  راه پرپشت شدن مو

از مصرف غذاهای تند و روغنی اجتناب کنید، چرا که باعث بدتر شدن جوش­های شما خواهند شد.

 

 

مصرف مکمل روی برای خلاص شدن از شر جوش­های کمر و سرشانه بسیار موثر خواهد بود، فقط قبل از مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف مکمل
 

همیشه هنگام خروج از منزل، از یک کرم ضدآفتاب با حداقل SPF 30  و یا حتی بالاتر استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانیم : درمان های خانگی آسان جوش های پشت بدن و سرشانه

برخی نکات دیگری که برای پیشگیری از بروز جوش­های سرشانه و کمر و پشت بدن می­توان رعایت کرد به شرح زیر می­باشد:

  1. اگرکوله پشتی یا ساک ورزشی دارید، فشار آن را روی شانه­هایتان قرار ندهید، فشار و اصطکاک طولانی مدت از این اشیاء در پشت شما می­تواند نوع خاصی از جوش را به وجود آورد، اما اگر این کار ناممکن است می­توانید یک تیشرت پنبه ای زیر آن بپوشید.
  2. تا حد ممکن به پشت خود نخوابید، زیرا فشار می­تواند وضعیت را بدتر کند.
  3. اگر پوست حساس دارید، مواد شوینده شما ممکن است پوست شما را تحریک کند، بنابر این سعی کنید مواد شوینده تان را عوض کنید. ترجیحا از شوینده یا صابونی استفاده کنید که مناسب نوع پوست شما باشد و از کمترین مواد عطری یا مواد شیمیایی حساسیت زا تشکیل شده باشند.
  4. حیوانات خانگی را از خود دور نگه دارید.
  5. اطمینان حاصل کنید که پتو، کمربند، و دیگر لباس­های تان نیز به طور منظم شستشو داده می­شوند.
  6. همچنین می­توانید از کرم­های ضد آکنه OTC (اقلام دارویی که در داروخانه­ها بدون نیاز به نسخه پزشک هم می­توانید آن­ها را تهیه کنید) برای مقابله با این معضل استفاده کنید.
  7. اجتناب از مصرف داروهای خاص : بعضی از داروها، از جمله آندروژن­ها (هورمون­های مردانه) و لیتیوم به افزایش احتمال ابتلا به جوش کمک می­کنند. اگر از هر یک از این داروها مصرف می­کنید، با پزشک خود دربارۀ درمان­های جایگزین صحبت کنید.
  8. محدود کردن استفاده از محصولات مراقبت از پوست بر پایه روغن : سعی کنید از مرطوب کننده­ها، لوازم آرایشی، کرم­های ضد آفتاب و سایر محصولات روغنی روی کمر خود استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث بروز جوش شوند.
  مدل‌های مویی که چاق نشان‌تان می دهند

 

در نهایت اگر جوش­های کمر و سرشانه شما با اقدامات ابتدایی که ذکر شد رو به بهبودی نرفت و یا حتی بدتر شد، باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پزشک متخصص
 

تهیه و تنظیم نوشین 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *