آموزش دوخت پرده منزل

آموزش دوخت پرده ریلی

انواع پرده

در این مقاله، به آموزش پرده ریلی میپردازیم.

مدل‌های مختلفی از این نوع پرده وجود دارد که دوخت آن‌ها بسیار آسان است.

مواردی که به آن نیاز دارید، عبارتند از:

–  پارچه پرده

–  نخ

–  قیچی گرد بُر و تخته برش

–  سوزن

–  ماژیک پارچه یا خودکار

–  متر

–  خط‌‌کش

–  اتو

اندازه‌گیری و برش پارچه برای پرده ریلی

برای تعیین اندازه برش پارچه، ابعادی را که می‌خواهید، اندازه بگیرید و ۱۰ سانتی‌متر  و ۲۲سانتی‌‌متر به‌ طول آن اضافه کنید.

هنگامی که پرده آماده شد، ۹۱سانتی‌متر عرض و ۱۲۲ سانتی‌متر طول خواهید داشت، پس پارچه را در ابعاد ۱۰۰ در ۱۴۵ سانتی‌متر ببرید.

سپس بخش قلاب ها را اندازه‎گیری کرده و برش بزنید. برای حلقه‌هایی که عرض آن‌ها ۵سانتی‌متر و طولشان نیز ۹سانتی‌متر است، پارچه‌ها را به اندازه ۲۲ساتی‌متر ببرید.

تعداد حلقه‌هایی که نیاز دارید، به عرض پرده شما بستگی دارد. بین ۱۰تا ۲۰ سانتی‌متر بین هر حلقه فاصله می‌دهند. در آخر، یک قطعه پارچه ببرید که عرض آن ۲سانتی‌متر بیشتر از پرده آماده بوده و ۴ تا ۱۲سانتی‌مترطول داشته باشد. این بخش به قسمت پشت پرده خواهد رفت و لبه‌های تمام نشده‌ی پرده را خواهد پوشاند. برای پرده فعلی، یک قطعه ۷تا ۹۵ سانتی‌متر ببرید.

در این مرحله، اطراف پرده را بدوزید. ابتدا لبه دو سمت پرده را بدوزید. لبه‌ها را به اندازه‌ی ۱ سانتی‌متر تا بزنید و آن‌هارا اتو کنید. به اندازه ۲سانتی‌متر دیگر روی آن تا زده و دوباره آن را تا کنید. طول پرده را به فاصله ی نیم سانتی‌متر از لبه بدوزید. یک دور دیگر روی ابتدا و انتهای را آن بدوزید تا خوب محکم شود. این کار را در سمت دیگر پرده نیز تکرار کنید.

  آموزش دوخت پرده پلیسه

دوخت پرده ریلی

دوختن حلقه‌های پرده

پارچه حلقه‌ها را به طور دقیق، از وسط، تا بزنید. کناره آن را با فاصله یک سانتی‌متر، از لبه بدوزید. ابتدا و انتهای آن‌را سرقامه بزنید و برگردانید. خط دوخت را در وسط قرار دهید و اتو بزنید. این کار را برای تمامی حلقه‌ها انجام دهید. حلقه‌ها را تا زده و لبه‌های آن‌ها را میزان کنید. سپس به‌گونه‌ای آن‌هارا در بالای پرده قرار دهید که لبه حلقه‌ها با لبه پارچه پرده، همتراز شود.

آن‌ها را به پرده سنجاق کنید. حلقه‌ها را با فاصله ۱سانتی‌متر از لبه به پرده بدوزید.

دوخت پرده ریلی

بیشتر بخوانیم : آموزش دوخت پرده طاووسی

دوختن بخش جلویی پرده ریلی

سر و ته پارچه بخش جلویی را به اندازه ۵/۲سانتی‌متر، تا بزنید، تا اندازه ی عرض پرده شود؛ آن را اتو کنید؛ سپس لبه پایینی را به اندازه ۱سانتی‌متر، تا زده و دوباره اتو کنید. قطعه پارچه را با دقت با پرده مطابقت دهید. آن را روی پرده بگذارید و سنجاق بزنید. بالای پرده را با فاصله یک سانتی‌متر از لبه بدوزید؛ پارچه را باز کنید و حلقه‌ها را به‌گونه‌ای اتو کنید که به‌سمت بالا قرار بگیرند؛ سپس بخش جلویی را به زیر، تا بزنید و دوباره اتو کنید. آن را در  جای صحیح خود سنجاق بزنید. لبه پایینی بخش جلویی را به پرده بدوزید. سپس لبه‌های کناری را تا بالا بدوزید.

  آموزش دوخت پرده طاووسی

دوخت پرده ریلی

ویدئوی آموزش دوخت پرده ریلی

پس از دیدن فیلم های آموزش خیاطی، مطمئناً به این نتیجه خواهید رسید که مهارت خیاطی یکی از مهمترین مهارت هایی است که می توانید یاد بگیرید. پس برای شروع به یادگیری، اقدام کنید و فیلم های آموزش خیاطی را همین حالا تهیه کنید.

گردآوری هانیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *