استایل بازیگران, مد و استایل

تحلیل استایل سریال جیران

سریال جیران که به تازگی آغاز شده است بینندگان بسیاری را به خود جذب کرده است.

طراحی لباس این سریال همخوانی زیادی با زمان روایت و سلطنت ناصر الدین شاه دارد. پس تصمیم گرفتیم به تحلیل و بررسی استایل سریال جیران بپردازیم. با ما همراه باشید.

سریال جیران

جیران یک مجموعه تلویزیونی در ژانر عاشقانه تاریخی به کارگردانی حسن فتحی و نویسندگی احسان جوانمرد و فتحی و تهیه کنندگی اسمائیل عفیفه است.

داستان سریال جیران

داستان آن شش سال از زندگی ناصرالدین شاه چهارمین پارشاه قاجار را روایت می‌کند که بعد از قتل امیر کبیر و صدر اعظم شدن میرزا آقا خان نوری شروع می‌شود.

ناصرالدین شاه با دختر روستا زاده ای به نام خدیجه تجریشی آشنا شده و به زور او را به عقدش در می‌آورد که به خاطر چشمان درشت و مشکی‌اش نام او را جیران می‌گذارد.

  بررسی طراحی و استایل سریال جذاب خاتون

بازیگران مطرح سریال جیران

بازیگران این فیلم بهرام رادان، پریناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، مهدی پاکدل، مریلا زارعی، رعنا آزادی ور، سمیرا حسن پور؛ غزل شاکری، هومن برقنورد، رویا تیموریان، امیر جعفری و بازیگران مطرح و به نام دیگری هستند.

موسیقی و تیتراژ سریال جیران

موسیقی این فیلم در زمینه آهنگسازی به عهده فردین خلعتبری و با صدای همایون شجریان بوده است.

طراحی لباس سریال جیران

طراحی لباس این فیلم به عهده خانم ملک جهان خزاعی یکی از طراحان مطرح ایران بوده است. این سریال هم مانند سریال قهوه تلخ مهران مدیری طراحی درستی دارد. یعنی کامل با زمان روایت داستان همخوانی خوبی ایجاد کرده است.

لباس‌های مردان از لباس ناصرالدین شاه تا خواجه‌ها به درستی طراحی شده است. یعنی از کلاه تا لباس دقیقا متعلق به پارشاهی آن زمان است.

لباس زنان هم از مهد اولیا تا کارکنان و زنان دربار و حرم سرا از برقعه تا لباس‌های سلطنتی همگی انتخاب درست و به جایی بودند و همچنین انتخاب جنس پارچه‌ها هم همخوانی دارد.

ردی از فرهنگ غربی آن زمان در طراحی لباس جیران

از آن جایی که ناصرالدین شاه علاقه زیادی به غرب و فرهنگش داشت می‌توان دید که آرایش زنان شاه و درباریون به نسبت رعیت خیلی بیشتر است. و این هم انتخاب بسیار درستی است و نشان از توجه طراح به جزئیات می‌باشد.

نقش مهم کلاه در میان مردان

اگر کتاب‌ها و یا فیلم‌های زمان قدیم را بخوانید و ببینید متوجه می‌شوید که در آن زمان جدای ردای بلندی که مردم می‌پوشیدند کلاه یک اکسسوری بسیار مهم به حساب می‌آمد و همه از مردان دربار تا رعیت از کلاه استفاده می‌کردند. پس این دسته از جزئیات هم به درستی انتخاب شده است.

نقش مهداولیا در نحوه پوشش آن زمان

آنچنان که کتاب‌ها و روایت‌های تاریخی می‌گویند مهد اولیا همان اندازه که بر ناصرالدین شاه نفوذ داشت بر مد آن زمان هم تاثیر گذار بود. به هر حال او بانوی اول یک کشور بود و تاثیر گذاری و قدرت و زیادی داشت. پس همه توجه می‌کردند که او چه می‌پوشد.

ایراداتی مختصر در سریال جریان

یکی از ایراداتی که می‌توان به آن فیلم وارد کرد و منتقدان زیادی هم داشت این است که آن زمان زنان چاق بودند، قد کوتاهی داشتند، ابروهایشان پر و به هم پیوسته بود، موهایشان هم کمی ژولیده و حتی سبیل داشتند.

به هر حال بیننده توقع این همه شباهت و ژولیدگی و یا چاقی و سبیل داشتن زنان در فیلم را ندارد اما می‌توانستند آن قدر زیبا هم جلوه ندهند. و یا حداقل برایشان ابرو پیوسته می‌گذاشتند. پس این تصویر سازی کمی فیلم را مصنوعی و غیر واقعی کرد که باعث شد مخاطب کمی در ارتباط برقرار کردن تردید داشته باشد.

و همچنین نوع صحبت کردن افراد هم متفاوت است. آنها گاهی کتابی و مانند قدیم و گاهی مدرن و محاوره‌ای به سبک امروز صحبت می‌کنند. در واقع تکلیفشان با خودشان مشخص نیست. و همه این‌ها باعث می‌شود که همه چیز کمی مصنوعی و در حد همان فیلم در ذهن بیننده باقی بماند.

اما به طور کلی به طراحی لباس این فیلم نمی‌توان ایرادی گرفت و همه چیز حتی پالت رنگی درست انتخاب شده است. همچنین خرج کار لباس درباریون همگی انتخاب درستی هستند.

در این مقاله سعی کردیم مختصر و مفید نگاهی به طراحی لباس سریال جیران داشته باشیم. امیدوارم از خواندن آن لذت برده باشید. نظر شما چیست؟ آیا این فیلم و طراحی لباسش را دوست دارید؟ شخصیت مورد علاقه شما کدام یک از افراد است؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

نویسنده: سپیده

طراحی لباس این فیلم به عهده چه کسی بوده است؟

طراحی لباس سریال جیران به عهده ملک جهان خزاعی طراح مطرح ۷۲ ساله ایرانی بوده است.

داستان فیلم چیست؟

داستان آن بعد از قتل امیر کبیر و شروع رابطه عاشقانه ناصرالدین شاه با سوگولی است که مشکلات و چالش‌های زیادی به وجود می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *