پوست, پوست و مو

مراقبت از دست: ۱۲ راهکار خانگی موثر برای داشتن دستانی لطیف و زیبا

بیشتر افراد با روش‌های مراقبت از پوست صورت، مو و دندان‌ها آشنا هستند، اما تعداد انگشت شماری می‌دانند که برای مراقبت از دست به طور صحیح باید به چه نکاتی توجه کنند.

بعد از صورت، دستان شما مهم‌ترین عضو بدن است که افراد توجه بیشتری باید به آن داشته باشند. با وجود این، از دست و پا نسبت به دیگر اعضای بدن کم‌تر مراقبت می‌شود

دست.گل.پوست

دستان شما بخشی از بدن شماست که بیشترین استفاده را از آن دارید. دستان شما می‌تواند بیانگر سن شما به دیگران باشد. اگر دست‌هایتان زیبا نباشند، ناخن‌های جذاب و لباس‌های زیبا هم نمی‌تواند آن‌ها را جذاب کند.

دست‌ها به دلیل استفاده‌ی بی رویه، شست و شو و قرار گرفتن در معرض آب و هوای گوناگون، زودتر از قسمت‌های دیگر بدن پیر می‌شوند. اگر به شیوه‌ی مناسب از دست‌های خود مراقبت نکنید، آن‌ها می‌توانند سن شما را بیش از آنچه واقعاً هست نشان دهند.

پوست پشت دست‌های شما نازک و ظریف است، بنابراین باید به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید. در این مقاله با بهترین روش‌های طبیعی و خانگی برای زیباتر و جوان‌تر شدن دست‌های خود آشنا خواهید شد. پس با ما همراه باشید.

۱٫ از دستکش استفاده کنید.

  • قبل از تماس دست با بسیاری از مواد شیمیایی، آب و یا انجام کارهایی مانند باغبانی حتماٌ دستکش بپوشید.
  • در زمستان، وقتی که در محیط بیرون هستید، از دستکش استفاده کنید چرا که هوای سرد، رطوبت پوست دست‌های شما را از بین خواهد برد.

۲٫ با بهترین مرطوب کننده‌های مخصوص دست، دست‌های خود را مرطوب کنید

دست.کرم.پوست.مرطوب کننده
  • می‌شود. بنابراین شما باید حداقل ۳ تا ۴ بار در روز از مؤثرترین کرم مرطوب کننده‌ موجود استفاده کنید.
  • برای استفاده‌ی روزانه، باید یک لوسیون مرطوب کننده‌ی سبک و بر پایه‌ی آب با جذب سریع را انتخاب کنید. این در حالی است که، یک کرم سنگین‌تر بر پایه‌ی روغن برای شب مناسب است، تا زمانی که خواب هستید، پوست دستتان به خوبی آب رسانی شود و صبح‌ها دست‌های مرطوب و نرمی داشته باشید.
  • اگر به دلیل کارهای زیاد در خانه پوست دست‌های شما مدام با آب در تماس است، در ابتدا و انتهای روز از یک کرم مرطوب کننده‌ی قوی استفاده کنید تا به شما در محافظت از پوست دستتان کمک کند.
  پاسخ به ۸ سوالی که قبل از انتخاب بهترین مرطوب کننده صورت همه می پرسند.

۳٫ مراقبت از دست با ماساژ

بعد از استفاده از لوسیون دست، می‌توانید یک ماساژ سریع را روی دست‌هایتان داشته باشید. به سادگی از قسمت گوشتی نزدیک به پایین انگشت شست شروع کنید و در ادامه انگشت‌ها را از پایین به بالا ماساژ دهید.

۴٫ از ضد آفتاب استفاده کنید

دست.کرم.پوست.مرطوب کننده
  • را زیاد می‌کند، می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های کبدی یا لکه‌های قهوه ای و چروک دست ‌های شما شود؛ که در این صورت دست‌های شما پیرتر از سنتان به نظر می‌رسد.
  • قبل از بیرون رفتن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از لوسیون ضدآفتاب یا کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • همیشه در کیفتان یک کرم ضد آفتاب تیوبی مسافرتی داشته باشید تا در مواقعی که به صورت غیرمنتظره در معرض نور آفتاب قرار گرفتید از آن استفاده کنید. اگر در چنین مواقعی ضد آفتاب همراهتان نبود، می‌توانید از یک کرم مرطوب کننده با SPF 15 یا بالاتر استفاده کنید.

۵٫ دست‌های خود را لایه برداری کنید.

  • به آرامی دست‌های مرطوب خود را با نمک یا شکر مالش دهید و سپس بشویید. بافت دانه دار نمک سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین می‌برد و گردش خون را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود پوست دست‌های شما با طراوت و درخشان به نظر برسد.
  • به عنوان جایگزین، به جای اسکراب بدن می‌توانید از لایه بردار صورت برای لایه برداری پوست نازک پشت دست‌ها استفاده کنید.
  10 باور غلط درباره لیزر موهای زائد

۶٫ ویتامین‌های ضروری برای مراقبت از دست

پوست.دست.میوه

کمبود ویتامین ب سطح ناخن شما را شیاردار می‌کند. کمبود کلسیم هم ناخن‌های شما را شکننده و خشک می‌کند، به گونه‌ای که به راحتی ممکن است بشکنند.

مطمئن شوید که غذای شما حاوی این ویتامین‌ها باشد و در صورت کمبود حاد، به پزشک مراجعه کنید تا مکمل‌های لازم برای داشتن ناخن‌های سالم را برای شما تجویز کند.

۷٫ مراقبت از ناخن‌ها

ناخن‌ها و کوتیکول آن‌ها (پوست قاعده‌ی ناخن) نیاز به مراقبت دارند. برای ترمیم کوتیکول‌های خشک و پوسته پوسته شده‌ی خود و تقویت ناخن‌ ها از یک روغن سبک مخصوص ناخن استفاده کنید تا آن‌ها بدون لاک و تزیین هم زیبا به نظر برسند.

وقتی زیر دوش هستید یا بعد از زدن روغن به ناخن‌هایتان، کوتیکول‌های ناخن را با یک لیف به سمت عقب فشار دهید. به این ترتیب دیگر نیازی به بریدن کوتیکول ناخن نخواهد بود.

۸٫ دستان خود را بشویید

شستشوی دست.آب.کف.دست.پوست

این نکته برای مراقبت از دست شما اهمیت زیادی دارد. برای شست و شوی دائمی و روزانه‌ی دست‌ها، از آب ولرم استفاده کنید.

آب خیلی سرد یا آب خیلی گرم به پوست شما آسیب می‌رساند. به یاد داشته باشید که برای شستن دست خود، هرگز از مایع ظرفشویی استفاده نکنید، چون بسیار قوی است و پوست شما را به راحتی خشک می‌کند.

  دانستنی‌هایی درباره موی سفید

۹٫ اسکراب

بهتر است حداقل هفته‌ای یک بار دست‌هایتان را با یک لایه بردار یا اسکرابِ خوب، لایه برداری کنید تا پوست‌های مرده‌ی آن از بین بروند.

شما می‌توانید اسکراب دست را در خانه هم تهیه کنید. کافی است یک قاشق چای خوری روغن زیتون و یک قاشق چای خوری شکر دانه ریز را با هم مخلوط کنید و سپس آب نصف یک لیموترش را به آن اضافه کنید. اسکراب لایه بردارِ خانگی شما آماده است.

نکته: می‌توانید این اسکراب را بدون روغن زیتون هم استفاده کنید. اگر از روغن استفاده کرده اید، دست های خود را با یک صابون ملایم و آب ولرم بشویید. اگر از این اسکراب بدون روغن زیتون استفاده کرده‌اید، تنها کافی است دست‌های خود را با آب ولرم بشویید و به آرامی خشک کنید.

۱۰٫ کوتاه کردن و سوهان کشیدن ناخن

مراقبت از ناخن.ناخن.دست.پوست.سوهان

ناخن‌هایتان را در یک جهت سوهان بکشید، نه به صورت رفت و برگشتی؛ چرا که سوهان کشی رفت و برگشتی، لایه‌های ناخن را از هم جدا می‌کند و به این ترتیب ممکن است آب به این لایه‌ها نفوذ کرده و در نهایت منجر به کنده شدن لایه‌هایی از ناخن شود.

پیشنهاد می‌شود که ناخن‌های خود را هر دو هفته یک بار و یا هر زمان که نیاز است کوتاه کنید.

  چروک پیشانی و روش های معجزه آسا برای از بین بردن آن

۱۱٫ از کوتیکول‌های خود محافظت کنید

برای مراقبت از دست خود، بهتر است از یک روغن یا کرم کوتیکول با کیفیت خوب استفاده کنید تا مانع از خشک شدن یا زمخت شدن آن‌ها شود.

علاوه بر این پیشنهاد می‌شود زمانی که از لوسیون یا کرم مرطوب کننده برای دست‌هایتان استفاده می‌کنید، آن را به ناخن‌ها و کوتیکول‌ها هم بمالید.

اگر به دنبال یک درمان یا روش خانگی هستید، می‌توانید حداقل دو بار در هفته هنگام شب چند قطره گلیسرین را روی دست‌های خود بمالید و صبح با آب ولرم بشویید. با این روش صبح دست‌های نرم‌تری خواهید داشت.

۱۲٫ چند راهکار طبیعی برای درمان خشکی پوست دست

پوست.ناخن.دست.لاک.قرمز.گل

برای درمان خشکی پوست دست می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • یک قاشق چایخوری آب لیمو و یک قاشق چایخوری گلیسرین را با پنج قطره گلاب در یک بطری کوچک بریزید و با هم مخلوط کنید. دست و کوتیکول ناخن‌هایتان را حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با این مخلوط ماساژ دهید.
  • گلیسرین و خیار را مخلوط کرده و روی دست‌های خود بمالید تا ظاهری تازه به آن‌ها ببخشید.
  • همچنین می‌توانید سفیده‌ی تخم مرغ را روی دست‌های خود بمالید. سفیده‌ی تخم مرغ مانند یک ماسک خوب عمل می‌کند و پوست پشت دست‌هایتان را سفت‌تر می‌کند و به این ترتیب از ایجاد چین و چروک روی دست‌ها جلوگیری خواهد کرد.

نکات ذکرشده در مورد مراقبت از دست فقط چند دقیقه وقت شما را خواهد گرفت، اما با به کار بردن آن‌ها پوست دست‌های شما مقاوم، نرم، انعطاف پذیر، جوان و زیبا خواهد شد.

منبع سایت لافارر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *