چی بپوشم؟, مد و استایل

با چه استایل و لباس هایی در محل کار حاضر شویم؟

لباس فرم اداری مردانه | پوشیدن لباس مناسب هر موقعیت شما را متمایز می‌کند. اما اینکه در محیط کار خود چگونه لباس بپوشیم؟ آیا باید همیشه رسمی بود؟

آیا کت و شلوار تنها انتخاب است؟ آیا با کتونی هم میتوان به سرکار رفت؟ اینها همه سوال‌هایی است که با دانستن جواب و رعایت کردن آن می‌توانیم بهترین استایل خود را در اداره، شرکت و محل کار داشته باشیم.

آیا لباس پوشیدن در هر محل کاری یکسان است؟

لباس پوشیدن در مشاغل مختلف، دارای اصول و شرایط متفاوتی است. به طور مثال کارمند اداره پست دائماً با ارباب رجوع سرو کار دارد و احتمالاً به لباسی نیاز دارد که در آن راحت باشد، در نتیجه برای چنین شغلی استایل اسمارت کژوال پیشنهاد می‌شود. ۴ موقعت یا کد های پوششی متفاوت ایجاد شده اند تا باید و نبایدهایی را برای موقعیت‌های مختلف شغلی تعریف کنند. در ادامه به این کدها خواهیم پرداخت.

تاریخچه کد های پوششی محل کار

قبل از دهه ۱۹۹۰، لباس فرم اداری مردانه عمدتاً رسمی بود و شامل کت و شلوارهای زنانه و مردانه می‌شد. مرزهای بین کار و دیگر محیط‌ها کاملاً مشخص بود. این وجه اشتراک در میان بیشتر محیط‌های اداری شروع به تغییر به سمت لباس‌های غیررسمی‌ کرد. به گفته مری لو آندره، سردبیر dressing-well.com، کد پوششی بیزینس کژوال برای اولین بار در اوایل دهه ۹۰ وارد بازار شد، در طول آخرین رکود اقتصادی بسیاری از کارکنان اخراج شدند و افرادی که مشغول به کار بودند مجبور به انجام کار زیاد با مزایای کمتر بودند.

این روند باعث شد برند داکرز در سال ۱۹۸۶ لباس های غیر رسمی را تولید کند تا به صرفه‌تر و قابل استفاده برای اقشار کارمند و کارگر باشد. لباس های غیر رسمی برای کار در آن زمان تیشرت و شلوار جین یا پولوشرت و شلوار کرم بود. در اواخر دهه ۹۰ میلادی بیزینس کژوال توسط کارکنان شرکت های بزرگ مورد استفاده قرار گرفت. ۸۳ درصد شرکت های آمریکایی از استایل بیزینس کژوال استفاده می کرد.

  استایل های زمستانی با رنگ طوسی

از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹، فروشندگان لباس فرم اداری مردانه رسمی با کاهش شدید فروش مواجه شدند.

با رایج شدن استایل بیزینس کژوال، روند لباس پوشیدن کارمندان به سمت لباس‌های راحت و نامناسب می‌رفت. همین باعث شد که برخی از شرکت‌ها استایلیست‌هایی را استخدام کنند تا برای لباس کارکنان‌شان، باید و نبایدهایی را تعریف کنند و آنها را از بی نظمی و هرج و مرج نجات دهند. چراکه شرکت‌ها معتقد بودند که لباس‌های معمولی و غیر رسمی باعث ایجاد سستی و تاثیر منفی بر بهره وری دارد.

لباس فرم اداری مردانه

در حدود سال ۲۰۰۲ زمانی که شرکت های مالی بزرگ شروع به اجرای سیاست های لباس پوشیدن کردند، کدهای پوششی از سبک های معمولی به سبک های رسمی تر تغییر کردند. این روند منجر به افزایش فروش کت و شلوارهای رسمی و اداری شد و  برخی از شرکت ها قانون کت و شلوار و کراوات را دوباره برقرار کردند.

این تغییرات آنقدر ادامه یافت تا بالاخره لباس پوشیدن در محل کار به چهار دسته تقسیم شد : کژوال، اسمارت کژوال، بیزنس کژوال و بیزینس فرمال

لباس پوشیدن به سبک بیزینس فرمال

بیزینس فرمال موقعیت‌های کاملاً رسمی را شامل می‌شود. برخی از شرکت‌ و سازمان‌ها روزهایی را به گفتگو در اتاق جلسه، سالن کنفرانس، رویداد و همایش اختصاص می‌دهند، برای چنین موقعیت‌هایی لازم است رسمی‌ترین استایل خود را داشته باشید. در استایل بیزینس کژوال کت و شلوار به همراه کراوات در رنگ‌های پخته برای آقایان توصیه می‌شود. استفاده از کت و شلوار همرنگ رسمیت استایل شما را بیشتر می‌کند. همچنین اگر صاحب کسب و کار، مدیر عامل و یا دارای سمت شغلی بالایی هستید، از کت و شلوار به رنگ‌های مشکی، سرمه‌ای و یا زغالی استفاده کنید تا صلابت و اقتدار شما حفظ شود.

 

  اکسسوری های ضروری آقایان برای فصل زمستان

لباس پوشیدن به سبک بیزینس کژوال

بیزینس کژوال فرمتی راحت‌تر به نسبت بیزینس فرمال دارد، اما همچنان حالت رسمی لباس باید حفظ شود. در یک سری از ادارات و شرکت‌ها لباس پوشیدن کارکنان تنها به کت و شلوار و کراوات خلاصه نمی‌شود. لباس فرم اداری مردانه می‌تواند پیراهن یقه دار، ست کت تک مردانه ، کت اسپرت و شلوار پارچه‌ای و شلوار کتان باشد. همچنین کفش باید آکسفورد یا لوفر باشد. از پوشیدن شلوار جین، جین زاپ دار، کتونی و اکسسوری‌های شلوغ دوری کنید.

لباس پوشیدن به سبک اسمارت کژوال

اگر محیط کاری شما رسمی نیست یا در محیط خصوصی مشغول به کار و یا استاد، کارمند دانشگاه هستید، می‌توانید اسمارت کژوال بپوشید. استایل اسمارت کژوال مردانه می‌گوید نه خیلی رسمی و نه خیلی راحت بپوشید.

لباس فرم اداری مردانه در این موقعیت انواع پولوشرت، پیراهن آستین کوتاه، پیراهن طرح دار، شلوار کتان، شلوار پارچه‌‍ای برای آقایان می‌باشد.

همچنین برای حفظ ظاهری حرفه‌ای در هنگام پوشیدن لباس‌های غیررسمی، به دنبال دکمه‌ها، بلوزها و تی‌شرت‌هایی با رنگ‌های یکدست و جین تیره یا مشکی بدون پارگی و سوراخ باشید. اگرچه کفش‌های کتانی تمیز ممکن است مشکلی نداشته باشند، اما به لوفر و کفش‌های تخت امتیاز بیشتری دارند.

 

  چهار نکته در انتخاب کراوات

لباس پوشیدن به سبک کژوال

اگر مشاغلی مانند فروشنده، مغازه دار، املاکی، سوپر مارکت و.. را دارید، کژوال بپوشید. کژوال راحت ترین لباس‌های شماست، اما کژوال پوشیدن به معنی شلخته بودن نیست! اگر به استایل کژوال مردانه علاقه مند هستید، ما در مقاله مرتبط با آن به طور مفصل صحبت کرده ایم.

 

آیتم‌های بیزینس کژوال  

حال که با کدهای پوششی مختلف آشنا شده اید، لازم است بدانید که چه آیتم‌هایی برای فرم اداری مردانه و یا شرکت‌ها مناسب است.

پیراهن مردانه

پیراهن مردانه در رنگ سفید یکی از کاربردی‌ترین آیتم‌ها برای رفتن به اداره است. رنگ‌هایی مانند سرمه‌ای، سبز، آبی آسمانی، کرم، طوسی، بژ، مشکی، سبز آبی برای محیط کار گزینه‌های خوبی هستند. پیراهن راه راه و پیراهن چهارخانه مردانه نیز جزو پیراهن‌های طرح دار و کاربردی برای رفتن به اداره و شرکت هستند.

علاوه بر همه این موارد دقت کنید که جنس پیراهن لطیف بوده و چروک پذیر نباشد. چراکه کارمندی که لباس اش چروک باشد، شلخته و بی نظم به نظر می‌رسد.

 

کت تک اسپرت در لباس فرم اداری مردانه

انتخاب یک کت می‌تواند استایل شما را یک مرحله بالاتر ببرد و شما را جذاب‌تر نشان دهد. ست کت تک مردانه در کنار پیراهن سفید و شلوار کتان و کفس آکسفورد یا لوفر استایل شما را به یک فرم ادارای مردانه شیک تبدیل می‌کند.

 

  مدل لباس مجلسی مناسب افراد لاغر

شلوار مناسب

در موقعیت بیزینس کژوال شلوار پارچه ای و شلوار کتان انتخاب‌های خوبی هستند. شلوار جین به عنوان آیتم غیر رسمی شناخته می‌شود و بیشتر در موقعیت‌های کژول و اسمارت کژوال کاربرد دارد. در نتیجه از پوشیدن شلوار جین در فرم اداری خود دوری کنید.

 

انتخاب ساعت

ساعت اکسسوری مهمی در استایل آقایان است. یک ساعت چرم یا فلزی که خالی از هر گونه تزئینی باشد، استایل شما را کامل می‌کند؛ پس از آن غافل نشوید.

 

باید و نباید ها در لباس فرم اداری مردانه

  • پوشیدن کتونی و اسنیکرز در محیط اداری و شرکت انتخاب خوبی نیست.
  • استفاده از ساعت، انگشتر و دستبند در تعداد زیاد صلابت را در محیط کار از شما می‌گیرد. بهتر است از یک ساعت فرمال و انگشتر متناسب استفاده کنید.
  • مو و ریش های خود را هر روز مرتب کرده و شانه بزنید، منظم بودن آنها در استایل شما نقش بسیار مهمی دارد.
  • کفش ها را همیشه واکس بزنید و اگر گرد و خاکی روی آن نشسته گردگیری کنید.

نویسنده : مائده کاظمی

آیا پوشیدن شلوار جین زاپ دار در اداره مجاز است؟

شلوار های زاپ دار مناسب موقعیت‌های کژوال است و آن را نباید برای اداره انتخاب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *